Aldfaerforum
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
30 nov 2018
Een nieuwe Aldfaer RC-versie is beschikbaar
Lees meer...
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Niet wanhopig maar wel verdrietig

Niet wanhopig maar wel verdrietig 04 dec 2018 23:10 #26104

• Hans
  • Hans's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Ontvangen bedankjes 0
Ook ik ben slachtoffer van de Mac upgrade policy waarbij Aldfaer het dan niet meer goed doet. Gevolg is dat ik nu al bijna een jaar gewoon niks meer aan mijn stambomen heb gedaan. Daar word ik dus een beetje verdrietig van. Op een avond als vandaag zoek ik weer eens een uurtje over internet, maar ik vind het maar onduidelijk (ligt vast aan mij).

De omzetting is trouwens wel (gedeeltelijk) gelukt, want ik kan Aldfaer openen en dan van persoon naar persoon navigeren. Maar Aldfaer kan in elk geval de sjablonen niet meer vinden (dus geen stamboom-overzichten meer maken). Ook lukt het me niet meer om groepen te updaten zodat ik ze via een Gedcom file kan exporteren. En de vormgeving is er ook niet beter op geworden.

Tja, vanzelf wordt het niet beter en ik weet niet of het nog iets gaat worden met Aldfaer. Het beste idee lijkt te zijn om maar weer een Windows computer te koepen (dat kan toch niet waar zijn? - en ziet Aldfaer er dan weer wel prettig uit?). Wat mijn zoektocht op internet vooral heeft opgeleverd, is dat er geen duidelijk favoriet alternatief voor Aldfaer lijkt te zijn?

Zo maar wat gedachten, dank voor het lezen :)

HAns

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Niet wanhopig maar wel verdrietig 04 dec 2018 23:40 #26105

• Wim Rozendaal
  • Wim Rozendaal's Profielfoto
  • Aldfaer-team
  • Aldfaer-team
  • macOS Mojave, Safari, Aldfaer 6.2
  • Ontvangen bedankjes 58
Hans,

graag plaats ik hier wat kanttekeningen bij jouw verhaal.
Ten eerste: als jij de versie 7.0 van Aldfaer heb geïnstalleerd en daarmee niet goed kan werken dan heb je slechts ten dele gelijk. De weg terug naar versie 6.2 staat nadrukkelijk beschreven in het forum. Bovendien had ik al voor het vrijgeven van versie 7.0 aangeven dat daar mogelijk voor de mac een probleem mee was en dat die dus niet geïnstalleerd moest worden.
Ten tweede: Bij Aldfaer op de Mac heb Ik altijd aangegeven dat dat ondersteund wordt op basis van als het werkt, werkt het maar als het niet werkt kan ik niets garanderen ten aanzien van het fixen van het probleem.
Ten derde: we zijn op het ogenblik met de Release Candidate voor Aldfaer 7.1 aan het testen. voor zover ik kan zien doet die het perfect op de Mac, met slechts één beperking: de rapporten met Victor grafisch worden niet aangemaakt op de mac (maar dat was in het verleden ook het geval). Er is nog geen datum van vrijgeven als versie7.1 bekend.

Wim Rozendaal

Niet wanhopig maar wel verdrietig 12 dec 2018 11:26 #26203

• Herman Laukens
  • Herman Laukens's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Hans,
Ook ik ben een gebruiker van Aldfaer op Mac, en ben voorlopig bij 6,2 gebleven, en kan alleen maar zeggen dat het werkt. Ik gebruik ook sjablonen om rapporten te maken die ik op mijn web site publiceer. Je voelt wél aan dat het geen versie is die geschreven is voor Mac, maar, zoals Wim Rozendaal opmerkt, is dat ook nooit beloofd. Ik zie écht niet in dat het niet mogelijk zou zijn om terug naar versie 6,2 te schakelen.
Anderzijds: indien je overweegt om terug naar Windows over te schakelen, is er misschien nog een andere oplossing: dual boot op Mac. Dit laat toe uw Mac computer op te starten als Mac of als Windows machine. Het kost je wel een extra licentie voor Windows, maar je hoeft er hoegenaamd géén Windows-machine voor aan te kopen. Niet écht elegant, maar wel een mogelijke oplossing. Uw computerleverancier kan je daar ongetwijfeld over adviseren.

Niet wanhopig maar wel verdrietig 16 dec 2018 00:08 #26265

• Hans
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Wim, ik klaag niet - ik kreeg gewoon een prompt om te updaten en achteraf bleek dat niet handig. Achteraf heb ik ook de waarschuwingen gelezen. Mag ik een link naar de uitleg hoe terug te gaan naar 6.2?

Niet wanhopig maar wel verdrietig 16 dec 2018 00:10 #26266

• Hans
  • Ontvangen bedankjes 0
Ja, bij mij werkte versie 6.2 ook goed. Daar is ook geen discussie over. Maar ik ben niet zo goed "onder de motorkap". Ik lees nu net dat je wel terugkunt naar 6.2, hoor graag hoe dat moet? En dan rustig afwachten tot de nieuwste versie.

Niet wanhopig maar wel verdrietig 17 dec 2018 16:48 #26278

• Wim Rozendaal
  • Aldfaer-team
  • Aldfaer-team
  • Ontvangen bedankjes 58
Hans,
zie voor de i instructie hoe aldfaer 6.2 weer terug te zetten hieronder.

stap 1:
Verwijder de aldfaer.app uit je map met programma's. Laat de bestanden in de documenten map wel staan!!!!!!!

stap 2
Download aldfaer_op_de_Mac opnieuw van de aldfaer server. Kopieer de app opnieuw naar de map met programma's.

stap 3
Start aldfaer en kijk in het bestand met instructies op in de download hoe het programma weer te activeren is.

stap 4
Open het bestand dat Isis aangemaakt toen u probeerde om versie 7 te gebruiken om de data te herstellen. Dit bestand heeft in de naam de aanduiding dat het voor de conversie naar 7.0 is gemaakt en de extensie .alx. Het bestand opent zich als een veiligheidskopie. zoek het desnoods op met de optie bestand-->aldfaer bestanden zoeken.

stap 5
Veel plezier met aldfaer

Wim Rozendaal
Last Edit: door Wim Rozendaal.

Niet wanhopig maar wel verdrietig 17 dec 2018 20:53 #26284

• Ruud de Ruiter
  • Ruud de Ruiter's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 623
Wim,
En in de instellingen de vink voor updates tot nader bericht uitzetten ?

Groetjes, Ruud de Ruiter, CH-1982 Euseigne - Avatar: Saint-Maximin, Metz-FR, ontwerp Jean Cocteau

Niet wanhopig maar wel verdrietig 18 dec 2018 11:08 #26288

• Wim Rozendaal
  • Aldfaer-team
  • Aldfaer-team
  • Ontvangen bedankjes 58
Ruud,

je hebt principieel gelijk. Alleen was ik er van uit gegaan dat iemand die al een keer ten onrechte de versie 7 heeft geïnstalleerd wel wijzer zou zijn om het nog een keer te proberen. Bij versie 7.1 zet ik het vinkje al in de download uit.

Wim Rozendaal
  • Pagina:
  • 1
Tijd voor maken pagina: 0.038 seconden
Gemaakt door Kunena