Aldfaerforum
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Aldfaer op Mac Catalina

Aldfaer op Mac Catalina 01 nov 2019 12:37 #30773

• Cees
  • Cees's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • iMAC
  • Ontvangen bedankjes 0

John schreef : Is er überhaupt iemand die Catalina geïnstalleerd heeft en Aldfaer heeft geprobeerd? I.

Ja zeker, heb ik Catalina uitgeprobeerd, het staat op mijn Mac en Aldfaer doet niets meer!

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Aldfaer op Mac Catalina 02 nov 2019 07:20 #30789

• Wim Rozendaal
  • Wim Rozendaal's Profielfoto
  • Aldfaer-team
  • Aldfaer-team
  • macOS Mojave, Safari, Aldfaer 7.1
  • Ontvangen bedankjes 70
Ronald,

ik neem aan dat je Parallels Desktop (PD) heb geïnstalleerd met een windows guest systeem? Zo ja, welke windows versie? En heb je dat onder Catalina gedaan? Zelf draai ik ook met PD maar ik heb alleen in hte hieronder gelinkte artikel gevonden of dat ook 32 bits Guest systemen ondersteunt op een 64 bits Mac-Os Host. Aangezien ik nog meer 32 bits apps gebruik onder Mac-Os durf ik niet over te stappen op Catalina om het zelf uit te proberen.
Tot nu toe was PD een perfecte, zei het niet goedkope en trage (want geheugen vretende) oplossing voor het draaien van Windows tegelijk met Mac-Os.

En volgens het (Engelstalige) artikel op sea.pcmag.com/vmware-fusion-for-mac/3443...ps-in-macos-catalina is het dat nog steeds, maar ik heb het nog niet helemaal geprobeerd.

In het genoemde artikel staat overigens ook goed beschreven hoe PD en een Guest Mojave systeem kunnen worden geÏnstalleerd. Dat werkt goed en heb ik ook al zelf gedaan. nu nog de 32-bits apps en de data overzetten en dan de grote stap wagen?

John,

Dat je versie 7.x niet kunt gebruiken onder Mojave heeft vermoedelijk te maken met de display adapter in je Mac. Niet alle modellen werken goed met Wine en/of de Wineskin winery. en op deze pakketten is Mac versie van Aldfaer gebaseerd.
in het genoemde artikel staat ook te lezen dat niet alleen de wine en Wineskin pakketten 64 bits moeten zijn, maar ook de windows applicatie zelf om onder Catalina een kleine kans te hebben op een draaiend programma. Aldfaer is keihard 32 bits vandaar dat het niet kan werken on Catalina.

Wim Rozendaal
Last Edit: door Wim Rozendaal.

Aldfaer op Mac Catalina 02 nov 2019 11:10 #30790

• Ronald van Neste
  • Ronald van Neste's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 1
Wim,
Ik heb na de installatie van PD (Parallels Desktop for Mac Business Edition
14.1.3) Windows 10 Home geïnstalleerd en beide ondersteunen dus 64 bits onder Catalina. PD looptin ieder geval wat vlotter dan Bootcamp. Ik heb na Mojave alle 32 bits apps overgezet en sommige moeten deleten waarvoor nog geen update gevonden.
Ik gebruik nu de recentste Aldfaer versie.
Met beste groet,
Ronald

Aldfaer op Mac Catalina 09 nov 2019 11:12 #30877

• M.Y.W.E.C. Horst
  • M.Y.W.E.C. Horst's Profielfoto
  • MacBook
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi Wim,

Ook ik heb na de update na macOS Catalina problemen met Aldfaer,

Y.Horst

Aldfaer op Mac Catalina 09 nov 2019 11:26 #30878

• M.Y.W.E.C. Horst
  • M.Y.W.E.C. Horst's Profielfoto
  • MacBook
  • Ontvangen bedankjes 0
Bij mij precies hetzelfde, vreselijk.

Y.Horst

Aldfaer op Mac Catalina 11 nov 2019 14:41 #30913

• Wim Rozendaal
  • Wim Rozendaal's Profielfoto
  • Aldfaer-team
  • Aldfaer-team
  • macOS Mojave, Safari, Aldfaer 7.1
  • Ontvangen bedankjes 70
Het proberen om Aldfaer te laten draaien op Mac OS Catalina is volkomen zinloos. Dat gaat nooit werken zonder heel vaal wijzigingen in heel veel pakketten die ik heb gebruikt om de software op eerdere versies van Mac OS te laten werken.

Wat wel werkt is om Aldfaer te laten denken dat dat het nog steeds Mojave als operating system heeft. Dit kan op drie manieren.
  1. De Mac niet updaten en op Mojave laten zitten. Deze gratis manier om het probleem aan te pakken heeft als nadeel dat Apple geen veiligheid updates meer zal uitbrengen en dat steeds meer programma's Catalina vereisen. Dit is dan ook niet min favoriet.
  2. De harde schijf van twee gelijkwaardige operating systemen voorzien. Dat kan met Bootcamp, een oplossing van Apple, die goed is gedocumenteerd op de Apple website. Nadeel hier is dat je erg vaak de machine zult moeten herstarten omdat het andere systeem nodig is
  3. Door gebruik te maken van een pakket dat Virtual Machines maakt. Daarbij draai je een pakket onder Catalina dat het mogelijk maakt om met als Catalina en een ander operating system tegelijkertijd te draaien. Ik ken drie pakketten die dat doen.
    • VirtualBox. Dit pakket is gratis maar heeft als nadeel dat de makers op Internet stellen dat het werken met het pakket in een Apple omgeving niet wordt gegarandeerd. mocht je toch VirtualBox willen proberen kijk dan hier: appletoolbox.com/need-to-run-32-bit-apps..._to_run_macOS_Mojave
    • VMWare. Dit pakket kost initieel ongeveer 90 euro en voor de updates telkens ongeveer 50 euro. Hoe vaak updaten noodzakelijk is is mij niet duidelijk, maar wel is mij duidelijk dat VmWare met versies met prijzen die veel malen de 90 euro voor een thuislicentie zijn zich vooral richt op de zakelijke markt.
    • Parallels Desktop. Ook dit pakket heeft een prijs, namelijk 80 euro voor een initiële licentie en 40 euro voor een upgrade. De upgrades lopen meestel twee maanden voor op een nieuwe versie van macOS en heb je volgens de maker nodig omdat de oude versie van parallels desktop niet met de nieuwe versie van MacOS zou kunnen werken. Parallels Desktop is volgens velen technisch het eenvoudigst om te installeren. Zie de link in mijn eerdere bijdrage voor een goed beschreven installatie handleiding.
Door gebruik te maken van een virtual machine open je de mogelijkheid om er ook een met windows (xp tot 10) te maken en daarin Aldfaer in zijn originele omgeving te laten lopen. Ook biedt het een mogelijkheid om eventuele andere programma's die je had op Mojave en die niet meer werken onder Catalina ook over bezetten, zodat je die nog steeds kunt gebruiken
LET OP: De minimale eisen voor een virtual machine zijn 8 GBytes aan geheugen en 4 processor kernen in je systeem want anders heb je erg veel geduld nodig.
LET OP 2: Draai nooit meer dan 1 visuele machine te gelijk. doe je dat wel dan heb je kans dat je de computer nog meer app 1 manier iets nuttigs kunt laten doen,, nul door een harde reset uit te voeren.
Zelf had ik Parallels Desktop in huis en die heb ik dus gebruikt om (naast twee virtuele Windows systemen die ik al had) er ook een te maken met Mojave. Ik vermeld dat niet omdat ik iemand iets wil aanpraten, maar ter voorkoming van vragen aan mij over de andere oplossingen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: John

Wim Rozendaal
Last Edit: door Wim Rozendaal.

Aldfaer op Mac Catalina 11 nov 2019 23:26 #30925

• John
  • John's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 1
Beste Wim,

Dank voor je toelichting, uiteenzetting van de mogelijkheden. Hieruit maak ik, onder enig voorbehoud, op, dat een update voor Catalina en niet in zit. Dat is natuurlijk heel erg jammer maar ook wel begrijpelijk. Uiteindelijk betekent dit voor Apple users dat we op zoek moeten gaan naar alternatieven. Een niet genoemde optie is natuurlijk een ander genealogie software pakket. Dat wil ik niet echt dus blijf ik voorlopig gewoon Mojave als OS gebruiken. Zolang beveiliging geen risico vormt. Dit hoeft trouwens niet te betekenen dat er geen beveiligingsupdates meer worden uitgebracht voor Mojave. Deze updates kunnen namelijk los staan van het gebruikte OS.

Met vriendelijke Groet,
John

Aldfaer op Mac Catalina 12 nov 2019 21:07 #30941

• Cees
  • Cees's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • iMAC
  • Ontvangen bedankjes 0

John schreef : Beste Wim,

Dank voor je toelichting, uiteenzetting van de mogelijkheden. Hieruit maak ik, onder enig voorbehoud, op, dat een update voor Catalina en niet in zit. Dat is natuurlijk heel erg jammer maar ook wel begrijpelijk. Uiteindelijk betekent dit voor Apple users dat we op zoek moeten gaan naar alternatieven. Een niet genoemde optie is natuurlijk een ander genealogie software pakket. Dat wil ik niet echt dus blijf ik voorlopig gewoon Mojave als OS gebruiken. Zolang beveiliging geen risico vormt. Dit hoeft trouwens niet te betekenen dat er geen beveiligingsupdates meer worden uitgebracht voor Mojave. Deze updates kunnen namelijk los staan van het gebruikte OS.

Het is verschrikkelijk jammer, dat zo’n goed programma als Aldfaer niet meer te gebruiken is zonder allerlei noodingrepen op de iMac.
Het betekent tevens dat in de nabije toekomst steeds minder APPLE gebruikers Aldfaer zullen gebruiken.
Technisch kan ik het verhaal van Wim Rozendaal niet volgen, maar het lijkt dus onmogelijk om Aldfaer aan te passen, dus een crowdfund kan geen hulp bieden. Iedereen bedankt voor de bijdrage aan deze vraagstelling.

Aldfaer op Mac Catalina 14 nov 2019 14:04 #30964

• Sophie
  • Sophie's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 0
Ook voor mij is de techniek/software om Aldfaer draaiende te houden op mijn MAC te hoog gegrepen. Ik ben een overgestapt naar een ander systeem en de tijd zal leren of ik dit fijn vind werken.

Ik zal dit forum toch nog regelmatig checken wellicht komt er in de toekomst een oplossing die meer mogelijkheden geeft.

Aldfaer op Mac Catalina 14 nov 2019 14:04 #30965

• Sophie
  • Sophie's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 0
Ook voor mij is de techniek/software om Aldfaer draaiende te houden op mijn MAC te hoog gegrepen. Ik ben een overgestapt naar een ander systeem en de tijd zal leren of ik dit fijn vind werken.

Ik zal dit forum toch nog regelmatig checken wellicht komt er in de toekomst een oplossing die meer mogelijkheden geeft.

Aldfaer op Mac Catalina 15 nov 2019 18:00 #30981

• Frans van Bodegom
  • Frans van Bodegom's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 0
Onderstaand bericht wordt geplaatst met aarzeling mijnerzijds omdat ik op geen enkele manier Aldfaer-Mac gebruikers wil beïnvloeden, maar alléén mede Mac-gebruikers wil helpen. (derhalve een éénmalig bericht)
Vanwege overstappers van Aldfaer naar Reunion, lees ik al vele jaren het Aldfaer forum om op de hoogte te blijven van vragen en ontwikkelingen.
Welbewust heb ik nog nooit enige mededeling gedaan bij het forum ’Aldfaer op een Mac'.
De overgang van het MacOS X naar 'alléén-64-bits programma’s' (Catalina) heeft consequenties voor Aldfaer-Mac gebruikers.
Mogelijk zijn er Aldfaer-Mac gebruikers met vragen, laat het ons weten.

Frans van Bodegom
Reunion HelpDesk

Last Edit: door Frans van Bodegom.

Aldfaer op Mac Catalina 18 nov 2019 16:32 #31027

• HANNON
  • HANNON's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Wim,
Ook voor mij is, zoals bij anderen ook het geval, om technisch alles te volgen en te wijzigen met alle risico's hiermee gepaard gaande. Ik gebruik nu Catalina en kan dus Aldfaer hiermee niet meer gebruiken. Wat ik overweeg is een kleine laptop (Acer of Asus) aan te schaffen, dat heeft natuurlijk een prijskaartje, en hierop Aldfaer te installeren , mijn bestanden heb ik op een USB geladen. De problemen met Alfaer (ook naar de toekomst toe) met Apple is niet de enige reden tot aanschaf. Ik heb ook een semi-professionele HP-Scanner (Scanner voor o.a. Dia's en films) die ik jaren geleden gekocht heb maar waarbij HP uiteindelijk geen software-update vanaf een zekere iOs versie meer uitgewerkt heeft maar wel voor Windows-software (waaronder Windows 10). De problemen met Aldfaer en dit probleem doen mij besluiten dat die (wel duurdere oplossing).
Ik veronderstel dat ik geen problemen zal hebben om gedownloade bestanden te lezen en te bewerken.

• Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.054 seconden
Gemaakt door Kunena