Aldfaer op Mac Catalina

Meer
18 nov 2019 23:06 #31038 door Wim Rozendaal
Beantwoord door Wim Rozendaal in topic Aldfaer op Mac Catalina
Hannon,

ik verwacht geen problemen als je de bestanden van de memory stick op een windows computer zet en daar dan gaat updaten met Aldfaer. Wat je wel eerst moet doen is, na het kopiëren van de stick naar de harde schijf controleren of de bestanden niet als read-only zijn overgenomen. Dat kan je doen vanuit de windows verkenner door met rechter muisknop op de naam te klikken en dan eigenschappen te kiezen. Je kunt daar ook gelik de wijziging aanbrengen indien noodzakelijk.

Succes met de overstap,
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willy Hannon, koenes Pieter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
21 dec 2019 18:58 #31546 door MarcvdS
Beantwoord door MarcvdS in topic Aldfaer op Mac Catalina
ik had ook het probleem met Catalina en aldfaer dat niet meer werkte. gekozen voor virtualbox. werkt nu prima.
Wat gedaan (in catalina)?
Eerst hier www.virtualbox.org/wiki/Downloads virtualbox gedownload. Kiezen voor OSX hosts. De download dan installeren in Catalina.
Daarna op deze pagina onder select a download gekozen voor virtual machine IE11 on Win7 developer.microsoft.com/en-us/microsoft-edge/tools/vms/
Deze pakte bij mij meteen zelf uit en installeerde meteen.
Dan een folder aangemaakt in Finder (naam bij mij aldfaer Windows) en deze link uitgevoerd. Je krijgt dan een gedeelde folder die je vanuit catalina en vanuit de virtualbox kunt vullen met finder en verkenner. dzone.com/articles/sharing-folders-betwe...ualbox-host-and-gues
In deze folder een gedcom van adlfaer gezet en het materiaal. Gedcom had ik gemaakt voordat ik ooit catalina installeerde. virtualbox geopend en afdfaer voor windows downloaden en installeren. gedcom ingelezen en verwijzing naar materiaal ingesteld en het werkt prima.
Je kunt snel wisselen tussen Catalina en virtualbox (aldfaer) door met drie vingers naar rechts/links te schuiven.
tijdens installeren van virtualbox wel wat meldingen en vragen maar alles heb ik geaccepteerd.
Blij dat ik niet meer hoef te vluchten naar een oude windows laptop. Hoop dat het blijft werken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: John, Hans Kattemölle

Meer
22 dec 2019 02:55 #31547 door John
Beantwoord door John in topic Aldfaer op Mac Catalina
Dat klinkt veelbelovend. Dank voor je post. Wel erg technisch allemaal maar allez. Het moet te doen zijn. Ik vraag me alleen af of dit blijft werken. De Virtual Windows Machine is geldig voor 90 dagen volgens de website waar je deze download.

Welke Aldfaer versie gebruik je Marc? Versie 7.1 werkt nl al niet onder Mojave (ik gebruik nu versie 6.x)

Meer
22 dec 2019 02:55 #31548 door John
Dat klinkt veelbelovend. Dank voor je post. Wel erg technisch allemaal maar allez. Het moet te doen zijn. Ik vraag me alleen af of dit blijft werken. De Virtual Windows Machine is geldig voor 90 dagen volgens de website waar je deze download.

Welke Aldfaer versie gebruik je Marc? Versie 7.1 werkt nl al niet onder Mojave (ik gebruik nu versie 6.x)

Meer
22 dec 2019 08:38 #31549 door MarcvdS
John,

Dat van die 90 dagen had ik nog gemist. Ik zal nog kijken of er andere oplossing is.
Ik werk met versie 7.2. Virtualbox werkt onder windows dus dan kan de laatste aldfaer versie van windows gebruikt worden.

Meer
22 dec 2019 14:07 #31553 door MarcvdS
Nagevraagd bij een andere gebruiker. Na 90 dagen komen er wat meldingen maar die kun je wegklikken en het gebruik gaat dan " gewoon" door. Zal het zien over 89 dagen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: John

Meer
23 dec 2019 01:21 #31566 door John
Dankje Marc voor jou snelle respons. Excuses voor mijn trage respons. Ik woon aan de westkust van de US en er is een tijdsverschil t.o.v. NL van -9 uur. Als ik naar bed ga wordt NL weer wakker.

Enfin, als ik het zo allemaal begrijp moet het te doen zijn. Had nog nooit van Virtual Box gehoord maar dat biedt veel mogelijkheden. Niet alleen voor Aldfaer maar dus ook ander Windows software. Wel heb ik nog een vraagje. Als je VM gaat downloaden moet je ook een platform kiezen uit een dropdown. Ik neem aan dat je hier Virtual Box selecteert?

Moet nog een ander ding uitzoeken voor ik overga op Catalina. Mijn externe Samsung SSD T5 blijkt niet te werken onder Mac OS Catalina. Moet eerst zeker weten of Samsung al een software update heeft uitgebracht. Heb dus nog wel e.e.a. uit te zoeken en me inlezen in de materie van VB en VM.

Dank voor je antwoord en dank voor je post in het algemeen. Denk dat veel Aldfaer gebruikers die op Mac draaien dit fijn zullen vinden.

Mvg, John.

Meer
23 dec 2019 08:18 #31571 door MarcvdS
ja, klopt. platform is virtual box.
ik schreef ook dat ik gedcom had ingelezen en dat heb ik ook. simpeler is het om het .ald bestand naar de gedeelde map te kopiëren en dan vanuit aldfaer die stamboom te openen.

gr,
marc
De volgende gebruiker (s) zei dank u: John

Meer
07 feb 2020 18:13 #32437 door MarcvdS
Inmiddels ook geprobeerd met Microsofte Edge (ipv internet explodeer) met windows 10. Werkt ook prima.
zelfde handleiding gevolgd als eerder hierboven beschreven. bij de daarin genoemde 2e link kiezen voor virtualbox (eerste blauwe blok links). Verder de handleiding van eerder volgen. Noteer wel het wachtwoord voor windows 10 (Passw0rd!) met een " nul" ipv een "o".
Dan weer de map delen, dat was bij mij dezelfde als met windows 7. na het delen alles herstarten, dan pas ziet hij de gedeelde map.
In windows 10 dan opnieuw adlfaer 7.2 installeren en stamboom ophalen, bestand .ald uit de gedeelde map (stamboom daar wel eerst opslaan) of daar een gedcom plaatsen en die importeren.
Nu werkt zowel windows 7 met IE en windows 10 met edge. gebruiken dezelfde .ald stamboom.

Meer
21 feb 2020 18:31 #33063 door Richard Ravesloot
Beantwoord door Richard Ravesloot in topic Aldfaer op Mac Catalina
Beste mensen, ik ben el jaren een enthousiast aldfaer gebruiker en een Apple gebruiker. Ik heb geen problemen met aldfaer omdat ik het geïnstalleerd heb op een virtual machine, gemaakt met VirtualBox. Op die vm loopt win10. Bij wisseling van besturingssysteem op mijn MacBook blijft alles draaien als voorheen. Één aantekening: bij de introductie van Catalina was er even een probleempje met VirtualBox, maar na een update draaide die ook weer en ging alles gewoon door. Ik ben al jaren een tevreden gebruiker van deze combinatie, die volgens mij meer voordelen heeft dan alleen het draaien van Aldfaer. Enige aandachtspunt is het hogere stroomverbruik wanneer er een virtual machine op je Mac draait

Metvriendelijke groet, Richard Ravesloot

Meer
22 feb 2020 10:37 #33068 door Frans van Bodegom
Beantwoord door Frans van Bodegom in topic Aldfaer op Mac Catalina
Aldfaer gebruikers zijn verwend - en gewend !- geraakt met een gratis programma en voortreffelijke support door een groep vrijwilligers.
Maar …ik ben (nog steeds) verbaasd over de vele krampachtige pogingen die men doet om een Windows programma te laten draaien op een Mac. En hoewel VirtualBox gratis is heeft men wel een Windows licentie nodig.
Men gaat voorbij aan de voordelen, de naadloze integratie en het gemak van Mac genealogie programma’s (bewust noem ik geen namen) en het MacOS X.

Frans van Bodegom

Meer
22 feb 2020 23:57 #33115 door John
Met alle respect voor Uw mening, maar ik ben niet gewend geraakt aan het gratis, wel aan het pakket zelf, de interface, het gebruik De mogelijkheden. Ik gebruik eigenlijk niet eens zo heel veel functies. Oh en last but not least, het is ook nog eens in mijn moerstaal. Nee, ik zou meteen willen betalen voor een Mac versie. En goed ook, conform andere pakketten die op de markt zijn. Ben opgegroeid met MS DOS, met Windows en zo ook begonnen met Aldfaer. Maar sinds enige jaren zit ik op Mac. En voor mij nooit geen Windhoos meer. Maar vanaf het begin draai ik Aldfaer op Mac met hulpprogramma’s. In mijn geval Wineskin. Het heeft gewoon nooit stand alone op Mac gewerkt. Ik klaag niet, ben dankbaar dat het werkt. versie 6 mbv Wineskin en onder Mojave. Ik kies er bewust voor om mijn Mac OS niet te updaten naar Catalina. Dat heeft consequenties en die aanvaard ik. Zo simpel is het. En ja, de mensen achter Aldfaer zijn fantastisch. Ik onderschrijf dat volledig. Samengevat: ik vind wat U schrijft meer over U zegt dan over mij. Zeg maar wat het moet kosten, een werkende versie, 64 bit, van Aldfaer voor MAC OS. Zou er geen probleem mee hebben om hier 50 tot 100 euro voor te lammeren.

Met vriendelijke Groeten, John.

Gemaakt door Kunena