Afgesloten discussies van de helpdesk

Lijst met laatste aangebrachte veranderingen

• LeKoppenol
  • Auteur
Lees meer

Lijst met laatste aangebrachte veranderingen

24 aug 2016 23:21 - 24 aug 2016 23:23
Hallo, ik heb een fout gemaakt en heb wat veranderingen aangebracht in mijn back up stamboom van zeg een twee maand geleden ipv mijn werk stamboom die up to date is. Is er een mogelijkheid dat ik kan zien welke veranderingen ik heb aangebracht in de oudere stamboom? Alvast bedankt :blush:
Laatst bewerkt 24 aug 2016 23:23 door LeKoppenol.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

Re: Lijst met laatste aangebrachte veranderingen

24 aug 2016 23:39
Beste, in de personenlijst kan je mits de linkse muisknop, kiezen welke velden je zichtbaar maakt. Kies daar o.a. voor gewijzigd en je kan zien wanneer je wijzigingen aangebracht hebt

Lucas
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

24 aug 2016 23:59 - 25 aug 2016 00:00
Aanvullend:
Niet alle wijzigingen worden in de kolom 'Gewijzigd' aangepast.
Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen primaire wijzigingen en secundaire. Primaire wijzigingen zijn wijzigingen aan de hoofdgegevens van de persoon incl notities, al het andere is secundair, zoals bv feiten. Indien het bij primaire wijzigingen is gebleven en afhankelijk van het aantal personen kan u beide bestanden exporteren naar Excel via het bonusrapport 'Exporteren > Personenlijst naar Excel. Vervolgens per datum sorteren en vergelijken.

Een andere mogelijkheid is van beide bestanden een gedcombestand maken en gebruikmakend van een tekstvergelijkingsprogramma beide bestanden vergelijken en aanpassen.

ter info: om dergelijke situaties te vermijden steeds Aldfaer opstarten via Aldfaer.exe. Aldfaer opend altijd het laatst gebruikte bestand dat (normalieter) werkbestand is. Backupbestanden enkel te openen in noodgevallen.
Laatst bewerkt 25 aug 2016 00:00 door JayCee.
Onderwerp is gesloten.
  • LeKoppenol
  • Auteur
Lees meer

25 aug 2016 10:12 - 25 aug 2016 10:17
Hallo Lucas,

Ik heb mijn wijzigingen kunnen zien in de personenlijst. Gelukkig niet te veel veranderingen. Het is gelukt, super bedankt :)
Lisan
Laatst bewerkt 25 aug 2016 10:17 door LeKoppenol.
Onderwerp is gesloten.
  • LeKoppenol
  • Auteur
Lees meer

25 aug 2016 10:16 - 25 aug 2016 10:18
Hoi JayCee,

Ik ga er maar van uit dat mijn veranderingen staan aangegeven in de personenlijst. Het waren er maar een paar dus deze opnieuw aangeklikt en toen een printscreen van de pagina gemaakt. Dat dan 10 keer en ik heb alles. Nu deze info over zetten in mijn werk stamboom en het is weer zoals het hoort te zijn. Super!!

Bedankt voor jullie snelle en duidelijke reacties :)
Lisan
Laatst bewerkt 25 aug 2016 10:18 door LeKoppenol.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

25 aug 2016 11:04
Beste Lisan,
re: aangebracht in mijn back up stamboom
Dat moge nog een les zijn om nimmer (onbewust) een veiligheids-copie als werk-bestand te gebruiken.
Dit forum staat vol met berichten van gebruikers die daar vroeg of laat problemen mee krijgen.
Zoals JC aangeeft:
Velen gebruiken slechts één bestand, via de routine "open laatste bestabnd bij opstarten" wordt dit voor vele gebruikers eenvoudig gemaakt.
Onderwerp is gesloten.
  • NN
Lees meer

25 aug 2016 17:17
LeKoppenol schreef : Ik heb mijn wijzigingen kunnen zien in de personenlijst. Gelukkig niet te veel veranderingen. Het is gelukt, super bedankt :)
Het zijn niet alle wijzigingen, alleen de wijzigingen gemaakt in het hoofdscherm worden geregistreerd, zie bijdrage van JayCee. Wijzigingen aan bronnen, feiten overlijden worden niet meegenomen en zijn niet zichtbaar in de personenlijst. mi een flinke bug in Aldfaer.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

25 aug 2016 17:46 - 25 aug 2016 17:58
PietP schreef : knip...... mi een flinke bug in Aldfaer.

Ik dacht dat ik u al eens had bijgepraat over het verschil tussen een 'bug in een programma' en een naar uw mening een 'tekortkoming' in het Aldfaer programma.

Een bug is een niet-verwachte en foutieve uitkomst van een handeling. Heel simpel gehouden 1 + 1 = 3

De door u aangehaalde tekortkoming, dat bijvoorbeeld wijzigingen aan Bronnen/Feiten niet wordt genoteerd als een wijziging voor de Personenlijst komt voort uit het feit dat via Onderhoud allerlei teksten over het gehele bestand gewijzigd kunnen worden. Een tekst kan letterlijk alles zijn, zoals ook Plaatsen.
Na zo'n collectieve wijziging moet de Personenlijst overnieuw opgebouwd worden: voor een klein bestand geen bezwaar maar voor een wat groter bestand (Frank) zijn er duidelijk performance problemen en frequent koffie-drinken.

Uw volgende opmerking zou ook kunnen zijn dat Aldfaer niet bijhoudt wèlke wijziging er plaats heeft gevonden.
Laatst bewerkt 25 aug 2016 17:58 door Han Kortekaas.
Onderwerp is gesloten.
  • NN
Lees meer

25 aug 2016 19:36 - 25 aug 2016 19:39
Ik noem het een bug, volgens jouw omschrijving, omdat ik niet verwachttte dat er zgn 'secondaire' wijzigingen zouden bestaan.
Ik verwachtte nl dat alle wijzigingen zouden worden geregistreerd en in de personenlijst zichtbaar zouden zijn.
Misschien is het beter om van een omissie te spreken in de zin van nalatigheid of verzuim.
Laatst bewerkt 25 aug 2016 19:39 door NN. Reden: aanvulling
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

25 aug 2016 21:47
PietP schreef : .....Misschien is het beter om van een omissie te spreken in de zin van nalatigheid of verzuim.

Er is getracht geworden u op een eenvoudige wijze uit te leggen waarom niet alle wijzigingen in de personenlijst worden opgenomen. Blijkbaar is het bij u niet goed overgekomen. Het is inderdaad een omissie, maar dan wel van praktische, technische en/of prioritaire aard, maar zeker niet in de zin van nalatigheid of verzuim.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

26 aug 2016 09:54
Han Kortekaas schreef :
Een bug is een niet-verwachte en foutieve uitkomst van een handeling. Heel simpel gehouden 1 + 1 = 3

1 + 1 = 3 of meer in de genealogie, één Man en één Vrouw 2 personen krijgen namelijk kinderen. en zijn het minimaal 3 personen. Dus deze som klopt genealogisch gezien.

:dry:
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

26 aug 2016 10:43
Toch niet........ het gezegde is 'gaat heen en vermenigvuldigt u' ; dus 1 X 1 = 3 of meer :P

de plus is geen genealogisch gegeven. :evil:
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena