Afgesloten discussies van de helpdesk

Materiaal verzamelen en rangschikken

• H, Clerx
  • Auteur
Lees meer

Materiaal verzamelen en rangschikken

27 aug 2016 15:00
Hallo

Ik ben nu zover dat ik wat orde wil gaan scheppen in het materiaal wat steeds maar groeit.
Ik heb het materiaal verdeeld in drie mappen namelijk Foto, Akten, Zerken, en afhankelijk wat ik wil zien de link aangepast onder stamboom Materiaal\Foto Materiaal\akten enz
Dan heb ik al het materiaal van een persoon de naam van de persoon gegeven en zo dacht ik de zaak mooi voor elkaar te hebben. Helaas hij geeft in de naam ook het pad weer dus dat werkt niet.

Ik ben toen gaan lezen in het forum of er andere mogelijkheden zijn en daar veel over gelezen die ik niet goed kan begrijpen. Zoals de code die elke persoon heeft?
Mijn vraag is heeft iedere persoon een unieke code en hoe kom ik daar achter of moet ik die zelf ingeven en op wat voor manier kan ik dat het beste doen.

Han schreef een hele verhandeling daarover die ik niet goed begrijp zoals wat heeft de code te maken met het materiaal.

Ik wil hier graag eerst wat antwoorden op hebben om daarna verder te gaan

mvg Henk
Corsas
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

Re: Materiaal verzamelen en rangschikken

27 aug 2016 15:19 - 27 aug 2016 15:34
In uw voorbeeld zou ik de hoofdmap van het fotomateriaal "Materiaal' hebben genoemd met daarin de submappen Foto, Akten, Zerken. Zo'n instelling bij Stamboom Eigenschappen hoeft dan nimmer gewijzigd te worden. Een nieuwe indeling moet dan alleen maar gevolgd worden door Bestandsherstel om alle koppelingen correct te laten verwijzen naar hun submap.

Het veld CODE gebruik ik om een eigen code toe te voegen die de relatie aangeeft met het materiaal in de submappen.

Voorbeeld: mijn naam zou in code zijn KORTxxxx waarbij de xxxx staat voor een volgcode voor de volgende naam waarvan de eerste 4 posities met KORT begint.

De foto van een persoon krijgt de bestandsnaam KORT0001.jpg en een tweede van dezelfde persoon KORT0001_1.jpg. De foto's zelf zitten in de submap Foto.

Bij de akten heb ik meerdere submappen per gebeurtenis, dus geboorte, overlijden, huwelijk; het principe van het geven van bestandnamen is gelijk.

Een foto van een grafzerk van deze persoon zou KORT0001_zerk.jpg heten en in de submap Zerk opgeborgen worden.

Het voordeel van dit systeem is dat het materiaal vanuit Windows makkelijk herleid kan worden naar de Aldfaer persoon.

Maar....er zijn tig andere manieren; ik gebruik deze methode sinds mijn begin met Aldfaer met ca 5.000 materiaal aantallen en 30.000 personen.

Op de volgende foto kunt u een voorbeeld zien van mijn submappen.

Bijlagen:

Laatst bewerkt 27 aug 2016 15:34 door Han Kortekaas.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: H, Clerx
Onderwerp is gesloten.
  • H, Clerx
  • Auteur
Lees meer

27 aug 2016 16:00
Hallo Han

Plaats van de plaatjes!
Ziet er leuk uit ongeveer zoals ik deze zag in het forum antwoord maar blijft nog de vraag hoe komen dan deze plaatjes rechts in het scherm dat snap ik niet zo goed, of maak je die elders zicht baar?
Je kan er per persoon toch maar vier laten zien?

Code
Bij mij zou deze code dan kunnen worden cle0001 bv maar hoe begin je dan met deze code te geven of gaat dat willekeurig?

Ik wil graag leren!!

Henk
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

27 aug 2016 16:19
Henk,

Han's systeem pas ik ook toe doch met een kleine wijziging. Aan het begin van de bestandsnaam is het nummer van de generatie toegevoegd. Om bij het voorbeeld van Han te blijven, is de bestandsnaam van de geboorteakte van Han 0_KORT_01_g, huwelijksakte 0_KORT_01_x, waarin g=geboorte, x= huwelijk (relatie), o= overlijden, enz.. Voor de broer/zus 0_KORT_02_g, etc..De geboorteakte van zijn vader is dan 1_KORT_01_g.

Aan allen: indien mijn systeem op de ene of andere manier naar een kink in de kabel zou leiden graag zo vlug mogelijk uw opmerkingen, daar het koppelen van materiaal zich nog in de beginfase bevindt.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

27 aug 2016 17:11 - 27 aug 2016 17:13
Jean,
de toevoeging van het generatienummer is riskant, immers het generatienummer kan wijzigen door het ontdekken van een nieuwe generatie waardoor de reeks zou wijzigen.
Ik denk dat er niet teveel gecodeer in het bestandsnaampje zelf moet zijn, maar dat is afhankelijk van de eigen (zelf)discipline.
Laatst bewerkt 27 aug 2016 17:13 door Han Kortekaas.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

27 aug 2016 17:21 - 27 aug 2016 17:25
Henk,
Ik weet niet waar u het idee van heeft dat er slechts 4 plaatjes gekoppeld kunnen worden aan een persoon en ben bang dat u op een andere manier aan het koppelen bent dan normaal.

Het plaatje wat ik liet zien is de submappenstructuur die hangt onder de hoofdmap onder Stamboom - Eigenschappen - Materiaalmap. Daar staat bij mij als standaard c:\users\han\documents\aldfaer\materiaal.

De links die daaronder staan hebben te maken met verwijzigen om foto's in notities op te nemen. Dat is een ander verhaal.

Waar ik het over heb is het normaal koppelen van materiaal onder de Persoon -> Bestand -> Bestand koppelen of na enige gewenning onder het Tabblad Persoon in de rechter bovenhelf een rechtermuisklik en -> bestand koppelen.

De code is opeenlopend, dus in uw voorbeeld cle001 en de volgende persoon cle002, ongeacht wat de voornamen enz zijn. Persoonlijk zou ik prefereren om altijd de eerste 4 letters te nemen.
Laatst bewerkt 27 aug 2016 17:25 door Han Kortekaas.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

27 aug 2016 17:23 - 27 aug 2016 17:24
Dag,
Henk had mij rechtstreeks benaderd en ik had hem een advies gegeven in de lijn van Han zonder dat ik het forum heb bekeken.

Een opmerking,
Ongeacht de onderverdeling mag een bestandsnaam maar één keer voorkomen. Reden. Diverse rapportages gooien die op één hoop en "dubbelen" veroorzaken dan een conclift.

Ter info "mijn" mappenorganisatie

Bijlagen:

Laatst bewerkt 27 aug 2016 17:24 door Ruud de Ruiter.
Onderwerp is gesloten.
  • H, Clerx
  • Auteur
Lees meer

27 aug 2016 17:28
Mij structuur staat hieronder
Z: is mij externe HD

Z:\Aldfaer\Materiaal\Materiaal Clerx Bor\Foto's
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

28 aug 2016 00:40
H, Clerx schreef : Hallo

Ik heb het materiaal verdeeld in drie mappen namelijk Foto, Akten, Zerken, en afhankelijk wat ik wil zien de link aangepast onder stamboom Materiaal\Foto Materiaal\akten enz

Deze opmerking strookt niet met het pad wat u heeft ingesteld onder Stamboom -> Eigenschappen. Die staat nu naar Z:\Aldfaer\Materiaal\Materiaal Clerx Bor\Foto's . M.i. moet daar eenvoudigweg Z:\Aldfaer\Materiaal staan en dus niet naar de submap Foto's verwijzen!!.
Met Windows wijzigt u de structuur van Z:\Aldfaer\Materiaal\Materiaal Clerx Bor \foto's door de submap foto's te verslepen naar Aldfaer\materiaal. En dan krijgt u
Z:\Aldfaer\Materiaal\Foto
Z:\Aldfaer\Materiaal\Akten
Z:\Aldfaer\Materiaal\Zerken

In uw eerste start geeft u een submap Foto aan terwijl u nu het pad aangeeft met "Foto's" , dus kijk eens goed wat het moet zijn.

Als u die submappen heeft versleept dan opent u daarna Aldfaer en wijzig de Stamboom Eigenschappen en draai Bestandsherstel. De URL onder Stamboom eigenschappen hoeft u daarna niet meer te wijzigen.
Onderwerp is gesloten.
  • H, Clerx
  • Auteur
Lees meer

28 aug 2016 01:07
Hallo Han

Ik ben met het forum en met ruud gelijk bezig om er achter te komen hoe het werkt ik probeerde maar wat.
Heb inmiddels op advies van Ruud een andere map structuur aangemaakt en blijf net zolang proberen tot ik goed begrijp hoe het werkt. Het is mij nog niet geheel duidelijk wat de functie is van bestandherstel hoewel de naam wel iets doet vermoeden.
Ik zal in de bijlage de situatie schetsen zoals hij nu is en die ik naar ruud heb gestuurd.
Het gaat vast wel goed komen.
Het programma werkt nu ook goed met hulp van Ruud. Dankbaar voor de hulp ga ik nu even naar bed

mvg Henk

Bijlagen:

Onderwerp is gesloten.
Lees meer

28 aug 2016 08:33 - 28 aug 2016 08:38
Henk,

Teneinde via één kanaal te werken, hier mijn antwoord op je mail.

In Menu > Stamboom > Eigenschappen > Materiaal klik je het mapicoon en brows je naar
Z:\Aldfaer\Genealogie Clerx\Materiaal en kies je dat zonder overige toevoegingen. Dat is het universele pad voor al je materiaal ongeacht in welke submap dat materiaal staat

In je navigateur plaatje blijkt dat de foto's in de submap foto staan. Je hebt de alfabetische submappen toegevoegd. Rest nog de foto's te verslepen naar de map a, b, c etc.

Ik zie dat je bij personen met dezelfde naam als onderscheid een extra "onderstreepje" gebruikt. Dat is een mogelijkheid maar in een dergelijk aanzicht kan je niet zien wie wie is. Reden dat ik dan de geb-datum in jjjmmdd formaat gebruik i.p.v. het onderstreepje. Heb je van dezelfde persoon meerdere foto's voeg je met "_1)" een volgnummer toe. I.p.v de geb-datum kan je ook kiezen de "evenements" datum van de foto te gebruiken, dus de datum van de foto eventueel met een volgnummer bij meerdere foto's dezelfde dag.

Voortbordurend met ander materiaal en ik neem mijzelf als voorbeeld
ruiter_rudolfus_wh19430618.jpg is mijn geboorteaangifte im de submap actes\1geb\r
ruiter_rudolfus_wh19430618gebkaart.jpg is mijn geboorte kaartje in de submap documenten\r
ruiter_rudolfus_wh19430618doop.jpg is mijn doopbewijs in de sumap actes\2doop\r
ruiter_rudolfus_wh19691125.jpg is mijn huwakte in de submap actes\5huw\r
Hieruit blijkt dat ik dus de "evenements"datum ter onderscheid gebruik en bij gelijke data een toevoeging

Kom je hier niet uit, dan doen we maandag een Teamviewer aktie

Ruud
Laatst bewerkt 28 aug 2016 08:38 door Ruud de Ruiter.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

28 aug 2016 11:16
Henk,

gebruik maken van twee kanalen heeft het voordeel dat je diverse meningen krijgt voorgeschoteld. Maar soms lopen die meningen uit elkaar. En zo ook hier.

De hoofdmap op jouw Z:\ schijf heeft een totaal overbodige sub indicatie "\Materiaal Clerx Bor\" in de naam. Dus met hulp van Ruud zou u dat kunnen veranderen.

Verder kunt u natuurlijk gebruik maken van de bestandscodering zoals Ruud die gebruikt; mijn mening is dat het opnemen van naam-indicaties, geboortedata-indicaties - net als generatie-indicaties totaal overbodige ballast is. En waarom?
(1)Namen kunnen wijzigen; bij onderzoek blijkt vaak dat één en dezelfde persoon in de loop van tijd verschillende schrijfwijzen heeft.
(2)Hoewel de geboortedatum, als die bekend is als xx-xx-xxxx, niet zal wijzigen blijkt toch heel vaak dat als je de akte bekijkt dat er verwarring is tussen de aangifte van een geboorte en de geboortedatum. Hoe vaak neem je niet van iemand anders een datum over en hoe vaak garandeer je dat die datum 'hard' is.
(3) een generatie-aanduiding zoals JayCee kan wijzigen
(4) personen die dezelfde naam en geboortedata hebben vormen een probleem

Kortom allemaal indices die kunnen wijzigen, waardoor je eigenlijk de bestandsnaam moet wijzigen als je het systeem wilt volgen.
Als je vanuit Windows terug zou willen naar Aldfaer dan moet je in het systeem van Ruud zoeken in een alfabetische submap op voorletter en dan in de Personenlijst naar de combinatie naam, ,voornaam,geboortedatum om de fotokoppeling te wijzigen o.i.d. In mijn systeem zoek je vanuit een gebeurtenismap op de Code.

De harde code zoals ik die voorstel dus nooit.

Overweeg goed de consequenties van het archiefsysteem.
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena