Samenvoegen bij dubbele vermeldingen van één en dezelfde persoon

Meer
07 juli 2018 14:28 - 07 juli 2018 14:31 #22995 door Kees de jong
Dag forumleden,
Ruud de Ruiter schrijft (2017)dat er geen "tool" binnen aldfaer om probleemloos bestanden samen te voegen bestaat. Dat betekent dat er dubbele vermeldingen van één en dezelfde persoon, met bij beide namen al een stuk stamboom, alleen met veel werk kunnen worden opgelost. Zijn er inmiddels wel al
mogelijkheden??
Groetjes en alvast mijn dank, Kees de Jong
Laatst bewerkt 07 juli 2018 14:31 door Kees de jong.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
07 juli 2018 14:43 #22998 door JayCee
Met Aldfaer v.7.0 is het nu mogelijk twee sessies tegelijkertijd te openen. Het bestand dat u wil importeren kunt u nu na een kopie gemaakt te hebben en alvorens te importeren, vergelijken met uw bestand. Mogelijke dubbelen uit het te importeren bestand verwijderen, daarna exporteren als gedcom en tenslotte importeren in uw bestand.

Meer
07 juli 2018 14:50 #22999 door Kees de jong
Dank voor de snelle reactie JayCee. maar de dubbele personen zitten al in een aldfear bestand. vgr Kees

Meer
07 juli 2018 16:39 #23005 door JayCee
Bij de Bonusrapporten, Uitzoeken, zijn Dubbelen en Controleer Gegevens een hulp. Menu Stamboom > Controleer gegevens, ook.
Nu het in v.7.0 mogelijk is tweemaal Aldfaer te openen is, kan ook het volgende:
Maak een kopie van het bestand en geeft het een andere naam. Open Aldfaer met elk van beide bestanden. Open beide persoonslijsten en sorteer op Achternaam, Voornaam, Geboren. Vergelijk de lijsten en verwijder de dubelen het kopie-bestand.
een hint: in de kolom 'Gewijzigd' is een markering [NG] te zien bij de personen die via een gedcom zijn geïmporteerd, op voorwaarde dat hieraan nog geen wijzigingen/toevoegingen zijn aangebracht.

Meer
07 juli 2018 18:09 - 07 juli 2018 18:11 #23009 door Ruud de Ruiter
Dag Kees,

Helaas ook nu midden 2018 bestaat er nog geen tool voor het samenvoegen van dubbele personen. Ik heb daartoe al jaren terug een voorstel gedaan hoe een dergelijke "merge" functie benaderd kan worden maar of en wanneer aan een dergelijk tool gewerkt gaat worden is mij onbekend.

Derhalve is de enige oplossing die ik op dit moment kan aandragen van beide personen een "volledige", d.w.z met alle opties aangevinkt, persoonskaart op te roepen en aan de hand daarvan één van die personen te completeren en vervolgens de andere persoon te verwijderen.
Laatst bewerkt 07 juli 2018 18:11 door Ruud de Ruiter.

Meer
08 juli 2018 00:39 #23019 door Han Kortekaas
Ook ik heb geadviseerd.
gelet op de complexiteit van het mergen is er een zeer lage scoringskans dat er aan de gebruiker een 'merge-voorstel' gedaan kan worden waarop met een klik de merge kan plaatsvinden. Mijn advies was en blijft dan ook om daar geen effort in te steken.

Er zijn verschillende werkmethoden om dubbelen te voorkomen en als er toch dubbelen zijn ontstaan, bijvoorbeeld door het importeren van ongecontroleerde gedcom bestanden, dan zijn er meerdere tools om dubbelen te vinden. Afhankelijk van de grootte van het probleem zult u moeten kiezen. JayCee en Ruud droegen al een paar mogelijkheden aan.
Wat vaak wordt vergeten is het voor- en nageslacht van de referentiepersoon een kleur te geven. Dat vergemakkelijkt de beslissing wie de dubbele is. Die met de kleur blijft en dat record moet aangevuld worden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: JayCee

Meer
08 juli 2018 09:09 #23022 door JayCee

Han Kortekaas schreef : Dat vergemakkelijkt de beslissing wie de dubbele is. Die met de kleur blijft en dat record moet aangevuld worden.

Geweldige tip!!

Meer
02 aug 2018 13:30 #23662 door Kees de jong
Jay, Ruud en Han, dank voor jullie antwoorden, hopelijk komt er nog ns een gemakkelijker tool, groetjes Kees

Gemaakt door Kunena