Aldfaerforum
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Het vak "Getuigen" bij geboorte, huwelijk en overlijden optioneel voorzien.

Het vak "Getuigen" bij geboorte, huwelijk en overlijden optioneel voorzien. 18 nov 2018 22:12 #25762

• Van Osselaer Paul
  • Van Osselaer Paul's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Ontvangen bedankjes 1
Het stoort mij al jaren dat de vakken "Getuigen" bij geboorte, huwelijk en overlijden verplicht zijn, des te meer daar in de huidige versie deze vakken niet meer kunnen geminimaliseerd of dichtgeplooid worden. Voor mij is dit verloren ruimte. Het invullen van deze personen verplicht ook de creatie van meestal "nieuwe personen", waarvan de relatie met de hoofdpersoon onbekend of onzeker is. Dit geeft dan aanleiding tot het exploderen van de database met ontelbare personen zonder enige relatie met de betrokken personen in de stamboom. Ik vermeld daarom deze personen onder "Notitie" en zal deze vakken nooit invullen.

Misschien vinden sommige mensen deze vakken toch nuttig, daarom stel ik voor om deze vakken optioneel te maken of minstens dat ik deze kunnen geminimaliseerd of volledig dichtgeplooid worden.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Het vak "Getuigen" bij geboorte, huwelijk en overlijden optioneel voorzien. 18 nov 2018 23:34 #25763

• JayCee
  • JayCee's Profielfoto
  • Afwezig
  • W7, Firefox , Aldfaer 7.0, Bonus
  • Ontvangen bedankjes 558
Minimaliseren van de betreffende vakken is wel mogelijk, en dit sinds minstens versie 4.0, tot max 2 regels plus de hoofding. Dit als verloren ruimte beschouwen of als storend vinden is wel kort door de bocht. Niemand, en zeker Aldfaer niet, verplicht het invullen van personen die de gebruiker als overbodig vindt, met als doel de database te laten expolderen.

Getuigen zijn dikwijls familie- of schoon-familieleden welke verwijzingen of aanwijzingen kunnen geven naar andere personen van de stamboom. Daarom horen ze wel thuis in de database horen. Blijkbaar zijn deze personen dan toch belangrijk genoeg vermits u ze in de Notitie vermeld, hetgeen m.i. de beste oplossing is. Indien ze als ballast aanzien worden voor rapporten, biedt Aldfaer de mogelijkheid om ze onder een [*beveiligde tekst*] te vermelden. Deze methode gebruik ik wanneer de getuigen geen naamgenoten zijn van de personen in de stamboom of waarvoor, tot nu toe, geen verband gevonden is.

U zult hieruit kunnen vaststellen dat ik tot diegenen behoor die betreffende vakken zeer nuttig vind.

Mvg,

Het vak "Getuigen" bij geboorte, huwelijk en overlijden optioneel voorzien. 19 nov 2018 22:56 #25782

• Van Osselaer Paul
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik beschouw ook de getuigen als zeer interessante informatie laat dat duidelijk zijn. Maar het verplicht aanmaken van nieuwe "personen" hiervoor stoort mij.

Ik zal reeds zeer tevreden zijn als zoals vroeger deze vakken kunnen geminimaliseerd worden. Dit is in de huidige versie niet meer mogelijk. Dit lijkt mij toch een bug.

Het vak "Getuigen" bij geboorte, huwelijk en overlijden optioneel voorzien. 20 nov 2018 07:39 #25783

• Ruud de Ruiter
  • Ruud de Ruiter's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 670
Paul,

Aldfaer biedt de mogelijkheid om getuigen geordend in te voeren. Het is de keuze, en geen verplichting, van de gebruiker om dat al dan niet te gebruiken. Niets staat u in de weg om, daar geen gebruik van te maken of getuigen "elders" op een andere manier vast te leggen. Weet dan wel dat u bij uitwisseling via Gedcom deze informatie mogelijk verliest omdat de getuigen dan niet volgens de Gedcom standaard zijn opgenomen

Opmerkingen,
Het komt herhaaldelijk voor dat één persoon getuige is bij meerdere gebeurtenissen EN dat deze persoon een familielid is, dus al in het bestand aanwezig. Derhalve begrijp ik uw argumentatie niet want wat u wenst te doen betekent dezelfde basis informatie meerdere keren invoeren.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Van Osselaer Paul

Groetjes, Ruud de Ruiter, CH-1982 Euseigne - Avatar: Saint-Maximin, Metz-FR, ontwerp Jean Cocteau

Het vak "Getuigen" bij geboorte, huwelijk en overlijden optioneel voorzien. 20 nov 2018 10:02 #25786

• Han Kortekaas
  • Han Kortekaas's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 1009
@Opmerking
Bij heel veel akten treden ambtenaren van de burgerlijke stand op als getuigen.

Han

Het vak "Getuigen" bij geboorte, huwelijk en overlijden optioneel voorzien. 20 nov 2018 10:52 #25787

• Van Osselaer Paul
  • Ontvangen bedankjes 1
Indien ik de relatie tussen de betrokken persoon en de getuigen zeker is, zal ik deze zeker vastleggen in het vak "Getuigen", maar in meer dan 90 % is deze onbekend of minstens onzeker. In een zelfde gemeente komen immers veelvuldig dezelfde voor- en familienaam voor.

Zoals in vorig bericht vermeld, ben ik reeds tevreden indien de bug met vaste grootte voor de vakken "Getuigen" kan opgelost worden.

Het vak "Getuigen" bij geboorte, huwelijk en overlijden optioneel voorzien. 20 nov 2018 11:16 #25788

• Van Osselaer Paul
  • Ontvangen bedankjes 1
Inderdaad Han, dit bevestigt juist wat ik wil aantonen, niet alleen de gemeenteambtenaren maar ook veldwachters, werklozen, winkeliers, geburen, café-houders e.d. worden aangemaand om getuige te zijn bij een aangifte op het gemeentehuis. Het is immers gebruikelijk dat deze "getuigen" een fooi krijgen van de aangever! Moeten al deze gelegenheidsgetuigen in mijn database opgeslagen worden met hun gegevens (geboorte, relaties en later hun overlijden (met natuurlijk de bijhorende getuigen, die evident terug moeten opgeslagen worden???)).

Het vak "Getuigen" bij geboorte, huwelijk en overlijden optioneel voorzien. 20 nov 2018 12:43 #25791

• Han Kortekaas
  • Han Kortekaas's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 1009
Uw wens om het venster 'Getuigen" tot een minimum in te kunnen stellen is bekend.

Han

Het vak "Getuigen" bij geboorte, huwelijk en overlijden optioneel voorzien. 11 mrt 2019 22:45 #28221

• Van Osselaer Paul
  • Ontvangen bedankjes 1
Bedankt voor de nieuwe versie 7.1.

Maar ik stel vast dat ook in deze nieuwe versie het vak voor de getuigen bij geboorte, huwelijk en overlijden nog steeds niet kan geminimaliseerd worden. Zoals in vorige berichten gemeld vind ik dit enorm ruimteverlies!

Het vak "Getuigen" bij geboorte, huwelijk en overlijden optioneel voorzien. 11 mrt 2019 23:23 #28226

• JayCee
  • JayCee's Profielfoto
  • Afwezig
  • W7, Firefox , Aldfaer 7.0, Bonus
  • Ontvangen bedankjes 558

Van Osselaer Paul schreef : ... vind ik dit enorm ruimteverlies!

Enorm?? Het gaat om een ruimte van max. 2cm voor een full screen. Een beetje kort door de bocht, niet? U zal toch moeten beamen dat het onmogelijk is om ruimtes aan te passen voor iedereen die al dat niet deze ruimtes wil gebruiken.

Van Osselaer Paul schreef : Ik zal reeds zeer tevreden zijn als zoals vroeger deze vakken kunnen geminimaliseerd worden.

Welke versie bedoeld u 'zoals vroeger'? In versie 4.0 was het reeds zo, voor zover ik mij kan herinneren.

Mvg,

Het vak "Getuigen" bij geboorte, huwelijk en overlijden optioneel voorzien. 11 mrt 2019 23:38 #28228

• Harm Selling
  • Harm Selling's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 0
Voorheen voerde ik de getuigen ook als persoon in. Maar dat vond ik om 2 redenen problematisch:
1. de reden die je noemt..... een wildgroei aan niet per definitie bij de stamboom behorende personen
2. Niet de mogelijkheid hebben om de getuige qua spelling exact over te nemen als deze meerdere malen voorkomt of familie van de gedoopte blijkt te zijn.

Ik los het sinds kort als volgt op:
In de notitie bij de doop of huwelijk voer ik de namen en eventuele andere gegevens uit de doop letterlijk in. Getuigen die familie blijken te zijn, en dus in het bestand voorkomen, koppel ik als getuige. Maar de getuigen die geen familie zijn, of waarvan ik het niet weet, voer ik dus wel (in letterlijke tekst) in in de notitie, maar koppel ik niet als getuige.

Het vak "Getuigen" bij geboorte, huwelijk en overlijden optioneel voorzien. 12 mrt 2019 19:10 #28272

• Van Osselaer Paul
  • Ontvangen bedankjes 1
Zoals uit mijn vorige tussenkomsten bleek, pas ik de techniek van Harm reeds jaren toe. Slechts bij nagenoeg 1% van de personen werd bij mij iets ingevuld in die velden "Getuigen"! Mijn oorspronkelijke vraag was om die velden optioneel te maken maar dit kan blijkbaar niet. Zodoende zouden de personen die hiervan toch gebruik van willen maken, die velden door een optie opvragen. Maar daar heb ik mij reeds bij neergelegd.

JayCee, wat de ingenomen ruimte van deze velden betreft, heb ik een paar metingen uitgevoerd op het scherm van mijn laptop, die is nu zo ingesteld dat het scherm voor mij voldoende leesbaar is:

Hoogte van de Aldfaer-toepassing: 16 cm;

Hoogte van het vak "Getuigen" bij de geboortes: 3,7 cm: dit kan niet kleiner gemaakt worden!

Hoogte van het vak "Getuigen" bij de huwelijken: 4,6 cm: dit kan niet kleiner gemaakt worden!

Hoogte van het vak "Getuigen" bij de overlijdens: 3,7 cm: dit kan niet kleiner gemaakt worden!

Dit betekent voor mij dat hierdoor 23 à 28 % ingenomen wordt door één voor mij nutteloze ruimte. Het aanpassen van de resolutie of schaal is voor mij geen optie.

Last Edit: door Van Osselaer Paul.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.045 seconden
Gemaakt door Kunena