Aldfaerforum
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
30 nov 2018
Een nieuwe Aldfaer RC-versie is beschikbaar
Lees meer...
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: met 2 aldfaers werken

met 2 aldfaers werken 29 dec 2018 08:52 #26487

• Toontje
  • Toontje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste mensen,Ik heb van iemand de vraag gekregen of ik haar familie wil uitpluizen dar als stamboom verwerken.De vraag:
Kan ik naast mijn eigen stamboom in Aldfaer waar ik nog steeds in werk ook een nieuwe Aldfaer installeren om in te gaan werken voor mijn kennis?Bijvoorbeeld de ene op de c schijf en de ander op de d schijf?
Verder wens ik u allen en gezond en gelukkig 2019 toe.
Met vriendelijke groet,
Anton Hagen

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

met 2 aldfaers werken 29 dec 2018 10:11 #26488

• Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 80
Beste Anton,

Waarom zou/wil je Aldfaer 2x op je computer zetten.
Je kunt via bestand/nieuw een nieuwe stamboom (met een andere naam) aanmaken.
Dan blijven de 2 families elk in een eigen bestand staan.
Een nadeel hiervan is dat als er korter of langer terug gemeenschappelijke voorouders zijn je die dus 2x in moet voeren.
Zelf zou ik voor 1 bestand kiezen en na invoer kun je dan, via de keuze van de startpersoon, het gewenste rapport maken.
En via groepen kun je ook heel veel doen.

Evert.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Toontje

met 2 aldfaers werken 29 dec 2018 11:13 #26489

• Toontje
  • Toontje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Evert,
gemeenschappelijke voorouders zijn je die dus 2x in moet voeren.
Bedoelt u hiermee of er van mij en mijn kennis ik mogelijk dezelfde personen tegenkom?
Dat is absoluut NIET het geval.
Ik ga uw oplossing proberen,ben niet zo een geweldig wonder op p.c gebied.
U wordt in ieder geval vriendelijk bedankt voor de oplossing.
Anton Hagen.

met 2 aldfaers werken 29 dec 2018 11:29 #26490

• JayCee
  • JayCee's Profielfoto
  • W7, Firefox , Aldfaer 7.0, Bonus
  • Ontvangen bedankjes 512
Antoon,
Principieel ben ik het eens met Evert. Doch heb ik deze bemerking: indien de stamboom van uw kennis weinig kans maakt ooit een gemeenschappelijke voorouder te hebben, houd het dan op afzonderlijke stambomen. Beide stambomen kan je dan in Adfaer openen en kunnen geselecteerd worden zoals in bijlage.
In de instellingen heb je ook de mogelijkheid om voor elke stamboom afzonderlijk een profiel aan te maken. Let dan wel op, telkens dat er van stamboom gewisseld wordt, ook het profiel aan te passen.
Bijlagen:

Mvg,
Last Edit: door JayCee.

met 2 aldfaers werken 29 dec 2018 12:00 #26491

• Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 80
Beste Anton,
"Dat is absoluut NIET het geval."
Ik zou het niet zo stellig durven beweren.
Mijn ervaring is dat als je eenmaal met beide lijnen in het gebied van 1600-1800 gekomen bent de kansen erop, voorzichtig uitgedrukt, toenemen.

Maar goed, als dat zo is, kun je later middels een gedcom het ene bestand bij het andere inlezen.

Groet en succes,
Evert.

met 2 aldfaers werken 29 dec 2018 21:06 #26498

• Ruud de Ruiter
  • Ruud de Ruiter's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 639
Anton (en anderen)
Met ingang van Aldfaer versie 7.0 kan het één en hetzelfde geïnstalleerde programma Aldfaer meerdere keren opgestart worden. Derhalve is een 2e installatie overbodig.

Het aantal stamboombestanden is in principe niet gelimiteerd. Ik neem aan dat je niet tegelijk in je eigen stamboombestand en die van die andere familie zal werken. Niettegenstaande dat in principe altijd wordt aangeraden om er één enkel bestand op na te houden en met groepen te werken, is dit in een situatie als aangegeven niet noodzakelijk

Teneinde een volledige scheiding te garanderen dien je in de map Stambomen een map aan te maken met de naam FamilieXX (de naam van dat familiebestand) en in die map een map FamilieXX_materiaal aan te maken.
Nadat je een bestand voor die familie in de map FamilieXX hebt aangemaakt dien je in de Eigenschappen van dat bestand een verwijzing naar de map FamilieXX_materiaal toe te kennen. Doe hiertoe Menu > Stamboom > Eigenschappen
Succes

Groetjes, Ruud de Ruiter, CH-1982 Euseigne - Avatar: Saint-Maximin, Metz-FR, ontwerp Jean Cocteau

met 2 aldfaers werken 30 dec 2018 11:00 #26503

• JayCee
  • JayCee's Profielfoto
  • W7, Firefox , Aldfaer 7.0, Bonus
  • Ontvangen bedankjes 512

Ruud de Ruiter schreef : Teneinde een volledige scheiding te garanderen dien je in de map Stambomen een map aan te maken met de naam FamilieXX .....en in die map een map FamilieXX_materiaal aan te maken...

Volgens mijn bescheiden mening is dit overbodig. De naam van de standaard-submap is 'Srambomen', m.a.w. één map voor meerdere stambomen. De volledige scheiding gebeurt met de keuze dat gemaakt wordt zoals weergegeven in de bijlage van mijn vorig bericht.
Één map 'Materiaal' met twee submappen volstaat, één voor elke stamboom, waarnaar in de stamboom eigenschappen kan verwezen worden.

Mvg,

met 2 aldfaers werken 30 dec 2018 16:31 #26505

• Ruud de Ruiter
  • Ruud de Ruiter's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 639
@JayCee,

De reden voor deze (extra) map materiaal is dat, indien gewenst, één enkele map waarin bestand en materiaal zijn opgenomen als zip verstuurd kan worden.

Van belang als t.z.t. het onderhoud van dat bestand en materiaal wordt overgedragen aan die familie.

Met de map materiaal "elders" is dat niet mogelijk en dit verhoogt de kans op fouten bij een eventuele installatie voor blijkbaar onervaren gebruikers.

Verder zal ik niet meer op reacties van uw zijde reageren.

Groetjes, Ruud de Ruiter, CH-1982 Euseigne - Avatar: Saint-Maximin, Metz-FR, ontwerp Jean Cocteau
  • Pagina:
  • 1
Tijd voor maken pagina: 0.042 seconden
Gemaakt door Kunena