Aldfaerforum
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: GEDCOM bestand vol fouten?

GEDCOM bestand vol fouten? 04 jan 2019 19:46 #26637

• Boon
  • Boon's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 0
Onlangs een GEDCOM bestand gemaakt (1e keer) van mijn stamboom.
Deze geupload naar GENEANET, wat blijkt: HONDERDEN FOUTEN!
Het probleem doet zich voor dat vele personen van hun ouders " afgevallen" zijn.
Zij krijgen dan fictieve ouders, zonder naam, die ook geen relatie hebben, en wat het nog bijzonder maakt, ze hebben ook geen kinderen.
Het gevolg is dat het gezin niet uit elkaar te laten vallen is, zodat je kinderen zonder ouders overhoudt.
Het kind weer toevoegen aan de echte ouders lukt dan niet omdat het kind al ouders heeft (die je dus er niet af krijgt).
Zelfs als het wel zou lukken blijft natuurlijk het feit: waarom staat dit zo in het GEDCOM bestand?
Ook bij GENEANET vraagt men zich af hoe dit mogelijk is: ouders zonder relatie en zonder kinderen.
Ligt met misschien aan de GEDCOM versie?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

GEDCOM bestand vol fouten? 04 jan 2019 20:39 #26642

• Han Kortekaas
  • Han Kortekaas's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 1009
Ik zou eerst eens Stamboom -> Bestandscontrole - en reparatie draaien en daarna Controleer gegevens en vervolgens nog eens een gecom maken en die in een schoon Aldfaer inlezen.
Geneanet kent een aantal relatievormen niet.

Han

GEDCOM bestand vol fouten? 05 jan 2019 10:10 #26645

• Boon
  • Ontvangen bedankjes 0
dit soort controles heb ik regelmatig uitgevoerd, echter, ik krijg nooit bericht dat er iets fout was of niet.
U stelt dat Geneanet een aantal relatievormen niet kent, mogelijk, maar ik heb het gewoon over huwelijken met de daarbij behorende biologische ouders.
Is het dan een onbekende relatievorm als de kinderen van de ene persoon wel gewoon vermeld wordt en die van zijn broer of neef niet?
Maar bedankt voor het meedenken.

GEDCOM bestand vol fouten? 05 jan 2019 10:29 #26648

• Ruud de Ruiter
  • Ruud de Ruiter's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 670
Dag,
Krijgt u een foutmelding van Geneanet of is het uw conclusie. Als het laatste het geval is vermoed ik eerder dat het een kwestie van "levende" personen betreft en/of incorrecte invoer.

Groetjes, Ruud de Ruiter, CH-1982 Euseigne - Avatar: Saint-Maximin, Metz-FR, ontwerp Jean Cocteau

GEDCOM bestand vol fouten? 05 jan 2019 13:51 #26654

• Boon
  • Ontvangen bedankjes 0
Geneanet geeft wel foutmeldingen maar noemt het probleem niet, misschien bij betaalde versie wel.
Wat ik constateer is dat personen, soms met de hele latere familie, van de ouders is losgemaakt.
Het betreft dan niet 1 kind maar alle kinderen uit het gezin.
Net alsof de ouders geen kinderen hebben.
Die "losse" personen hebben wel gewoon de achternaam van de vader.
Het gaat niet (alleen) om levende personen en in Aldfaer zijn ze goed ingevuld, vanuit dit aldfaer-bestand is dan het GEDCOM bestand gemaakt.
Dit bestand geupload naar GENEANET geeft deze problemen.
Het mooie, ofwel handige van GENEANET is dat je daar een lijst kan zien met alle personen met dezelfde achternaam.
zie voorbeeld:
gw.geneanet.org/pjbwilde_w?lang=nl&m=N&v=DE%20WILDE

U ziet hier deze lijst, de eerste 42 plaatsen zijn deze losse personen, echter, ze maken wel degelijk deel uit van de stamboom die op plaats 43 staat.
Dat kun je dus alleen maar zien als je vergelijkt met het Aldfaer bestand, daar zie je die losse personen gewoon als kind van de echte ouders.
Het lijkt er dus op dat de kinderen van de ouders "afgevallen" zijn, zoals ik al schreef in mijn eerste post.
De vraag is alleen, zit de fout in het GEDCOM bestand of maakt GENEANET er een potje van.
Volgens GENEANET zit de fout in het GEDCOM bestand.

GEDCOM bestand vol fouten? 05 jan 2019 14:29 #26655

• Boon
  • Ontvangen bedankjes 0
inmiddels ben ik wel verder gegaan met zoeken naar fouten, dus de link kan er nu iets anders uitzien, met name de nummering.

GEDCOM bestand vol fouten? 05 jan 2019 14:45 #26656

• JayCee
  • JayCee's Profielfoto
  • W7, Firefox , Aldfaer 7.0, Bonus
  • Ontvangen bedankjes 558

Boon schreef : De vraag is alleen, zit de fout in het GEDCOM bestand of maakt GENEANET er een potje van.
Volgens GENEANET zit de fout in het GEDCOM bestand.

Dat kunt u even testen:
Maak een gedcom van de ouders met één van hun zogenaamde losse kinderen. Open de gedcom in een editor bv. kladblok. Zoek voor een tag FAMC. Als die er is dan is de gecom correct. Vergelijke de tags FAMS met FAMC, als deze gelijk zijn is dit het kind van FAMS. Als dat allemaal klopt is Aldfaer gedcom juist.

Mvg,

GEDCOM bestand vol fouten? 05 jan 2019 15:02 #26657

• Boon
  • Ontvangen bedankjes 0
kan ik een gedcom maken van 1 familie in de stamboom?
Hoe kan ik een *.ged bestand openen in kladblok, *.ged wijzigen in *.txt?
Wat ik dan te zien krijg verklaart misschien de begrippen tag, FAMS en FAMC ?
Bedankt

GEDCOM bestand vol fouten? 05 jan 2019 17:26 #26661

• Boon
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb het *.ged bestand kunnen openen in OpenOffice, weer wat geleerd.
Wat ik ervan begrijp, de vader heeft een echtgenote, de vader heeft dan een FAMS(-pouse)nummer.
Dit nummer staat ook bij de moeder wat dus aangeeft dat zij de spouse is in deze familie.
De kinderen hebben een FAMC(-hild) nummer, dit nummer komt overeen met het FAMS nummer van de ouders.
Slechts 1 van de kinderen heeft een relatie gehad en heeft dus buiten een FAMC ook nog eens een FAMS nummer met zijn of haar relatie.
Je zou denken dat dit dus klopt, de kinderen maken deel uit van de familie (FAMC nummer).
In het bestand wat hiermee gemaakt is komen de kinderen wel voor, maar niet als kind van de ouders.
Het vreemde is, bij de meeste families gaat het wel goed en het is ook geen half werk, ofwel alle kinderen komen voor, ofwel alle kinderen komen niet voor. Niet de ene wel en de ander niet.
Wat kan er nog meer spelen?
De kinderen die dus niet meer aan de ouders gekoppeld zijn staan apart, als losse stamboom.
Een paar steekproeven gedaan en wat blijkt, van deze personen zijn de notities verdwenen.
Bij de kinderen die nog wel aan de ouders gekoppeld zijn, staan die notities er wel bij.
De bronnen bij bv doop, geboorte of overlijden staan er nog wel in, de notities ontbreken.

Last Edit: door Boon.

GEDCOM bestand vol fouten? 05 jan 2019 17:31 #26662

• Han Kortekaas
Dus ik wil u nog een keer vragen de bewuste gedcom in een schoon nieuw Aldfaer bestand in te lezen omdat het bestand waar u mee werkt misschien corrupt is waardoor relatiekoppelingen niet goed staan.

Als u 'Controleer gegevens' draait krijgt u dan een melding 'Relatiecode ouders inconsistent' ?

Een *.ged bestand is niets anders dan een tekstbestand met de extensie ged. Dus u had het ook in Kladblok o.i.d. in kunnen lezen.

Han

Last Edit: door Han Kortekaas.

GEDCOM bestand vol fouten? 05 jan 2019 18:45 #26665

• Boon
  • Ontvangen bedankjes 0
ok, goede oefening.
nieuwe stamboom, lege, aangemaakt, gedcom ingelezen. Kreeg wel een aantal opmerkingen: GEDCOM structuur onjuist op regelnummer......, wat het betekent weet ik niet.
Daarna gecontroleerd op gegevens, bestand opgeschoond, bestandscontrole en reparatie, alles goed, wat kan ik nog meer controleren?
Bestand lijkt wel een kopie, alle kinderen bij de ouders (nou ja, in mijn steekproef dan) alle notities en opmerkingen staan erbij. Grafische stamboom gemaakt, duurt even, maar ik zie geen verschil.
Lijkt wel een kopie van wat ik had.
GEDCOM bestand corrupt? Lijkt me niet.

Last Edit: door Boon.

GEDCOM bestand vol fouten? 06 jan 2019 11:37 #26699

• Han Kortekaas
Daarmee heeft u dan uzelf bewezen dat de gedcom ingelezen in een schoon Aldfaer bestand niet fout is.
Als u de foutmelding volledig geeft dan kan kan daar een opmerking bij gemaakt worden. Als er een gedcom structuur fout is dan is er toch wel iets met het bestand gebeurd. Weet u zeker dat dit het originele export gedcom van Aldfaer is, zonder enige bewerking daarvan door het openen in OpenOffice??

Ik denk dus dat het aan de kant van Geneanet gezocht moet worden.

Als u wilt kunt u het gedcom bestand naar mijn adres sturen.

Han

Tijd voor maken pagina: 0.046 seconden
Gemaakt door Kunena