Aldfaerforum
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Koppelen personen gaat niet altijd goed

Koppelen personen gaat niet altijd goed 02 aug 2019 16:50 #30036

• Peter de Jong
  • Peter de Jong's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag, ik merk dat in Aldfaer 7.2 (windows) het koppelen van personen niet altijd goed gaat met als gevolg bijvoorbeeld een man met 2 dezelfde echtgenoten.
Een voorbeeld:
Bij geboorte van een kind in 1850 is de leeftijd van de ouders opgegeven als 30 jaar, dus deze ouders heb ik als nieuwe personen toegevoegd en bij hen als geboortedatum aangegeven +/- 1820.
Bij het zoeken van de trouwdatum van dit stel vindt ik 1848 plus een huwelijksbijlage met het overlijden van zijn 1e vrouw. Deze vrouw heb ik als persoon ingevoerd met als overlijdensdatum <1848.
Bij verder zoeken vindt ik nog een kind van man en 2e vrouw met geboortedatum 1852.
Als ik dit kind als persoon invoer vanaf het scherm van de vader geeft Aldfaer nu soms de suggestie het kind ook te koppelen aan de 1e vrouw (die dus al vóór 1848 moet zijn overleden.

Bij deze vraag "kind ook aan vrouw koppelen' kan je alleen Ja of Nee antwoorden, er is geen weg meer terug. Als ik Nee antwoord (want het kind is van vrouw 2) Wordt de 2e vrouw nogmaals gekoppeld aan de man, het kind wordt uit huwelijk 0 getoond en het al bestaande kind uit 1850 stamt dan opeens uit huwelijk 3 van de man.
De man heeft hiermee 3 vrouwen gehad: 1: de overleden 1e vrouw en 2 en 3 beiden de 2e vrouw. Al bestaande kinderen zijn gekoppeld aan vrouw 3. Verwijderen van vrouw 2 of 3 gaat niet 'want er zijn kinderen gekoppeld'.

In een eerdere versie van Aldfaer (ik dacht zeker in V7 en daarvoor) gaf Aldfaer bij het toevoegen van kinderen steeds de juiste suggestie voor de andere ouder op basis van huwelijksdatum of overlijdensdatum van de andere ouder.

Ik geef toe, het is een wat ingewikkeld verhaal, ik hoop dat duidelijk is wat ik bedoel.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Koppelen personen gaat niet altijd goed 02 aug 2019 19:49 #30037

• JayCee
  • JayCee's Profielfoto
  • W7, Aldfaer 7.2, Bonus, Firefox, Opera
  • Ontvangen bedankjes 610
De suggestie voor de moeder is deze die geselecteerd is bij de invoer vh kind. us, selecteer de gepaste moeder (moeder 2) alvorens het kind bij de vader in te voeren.

Mvg,

Koppelen personen gaat niet altijd goed 03 aug 2019 10:16 #30038

• Ruud de Ruiter
  • Ruud de Ruiter's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 703
Peter,
Aanvulling:
Er is in versie Aldfaer 7.2 met betrekking tot het koppelen van personen absoluut niets veranderd.

Groetjes, Ruud de Ruiter, CH-1982 Euseigne - Avatar: Saint-Maximin, Metz-FR, ontwerp Jean Cocteau

Koppelen personen gaat niet altijd goed 05 aug 2019 17:17 #30039

• Peter de Jong
  • Peter de Jong's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Ontvangen bedankjes 0

JayCee schreef : De suggestie voor de moeder is deze die geselecteerd is bij de invoer vh kind. us, selecteer de gepaste moeder (moeder 2) alvorens het kind bij de vader in te voeren.

Nou werk ik al jaren met Aldfaer (6000 personen in de database) en ben nog nooit tegen mijn 'probleem' gelopen en heb ook nooit van dit mechanisme geweten.
Kennelijk altijd 'per ongeluk' goed gedaan.
Dank je JayCee.

Ook Ruud dank voor de reactie.

Last Edit: door Peter de Jong.
  • Pagina:
  • 1
Tijd voor maken pagina: 0.035 seconden
Gemaakt door Kunena