Afgesloten discussies van de helpdesk

Aldfaer op netwerk (NAS) draaien.

Lees meer

Aldfaer op netwerk (NAS) draaien.

12 jan 2015 14:20
Is er ervaring met Aldfaer vanaf een netwerk te draaien, als het al kan tenminste.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

Re: Aldfaer op netwerk (NAS) draaien.

12 jan 2015 18:14
Voor zover ik weet kan Aldfaer regulier slechts één keer gestart worden. M.a.w.; in een netwerk met meerdere gebruikers zal dat niet lukken.
Onderwerp is gesloten.
  • Guido van Harten
Lees meer

13 jan 2015 09:25
Verder is het belangrijk dat Aldfaer, zolang het actief is, constant bij de bestanden kan komen. Als de verbinding met de NAS, om wat voor de reden dan ook, tijdelijk wordt verbroken, kan dit leiden tot gegevensverlies.
Onderwerp is gesloten.
  • Peter de Jong
Lees meer

24 jan 2015 18:03 - 24 jan 2015 18:06
Ik draai Aldfaer al lange tijd op een NAS (Synology) met succes, maar ik heb er wat omheen gebouwd met de volgende redenen:
- Aldfaer bewaart tijdelijke bestanden in een map (bijv. genaamd _0xADFAE350_Stamboomnaam) op de plaats waar het ALDF-bestand staat, dus op de NAS.
Dit betekent dat er veel netwerkverkeer is tussen de PC en de NAS wat soms vertragend kan werken.
- Als de link naar de tijdelijke bestanden verbroken wordt crasht Alfdaer en kun je gegevens kwijtraken.

Om dit te voorkomen kopieer ik eerst het ALDF-bestand naar de PC (bijv. een submap Stamboom in de map C:\Aldfaer, de installatiemap van Aldfaer), dan start ik Aldfaer en na afsluiten daarvan kopieer ik het ALDF-bestand weer naar de NAS.
Het voordeel is dat je wel werkt op een NAS, maar alles eerst naar je PC haalt, geen netwerkverkeer hebt en geen dataverbinding kan kwijtraken.
Het kopieren doe ik met de utility Robocopy, aanwezig op Windows-7. Je kunt ook elk ander copy-programma gebruiken.
Omdat Aldfaer bij starten altijd het vorige ALDF-bestand opent zorg je de eerste keer dat het bestand lokaal op de PC staat en het 1 keer daarmee gestart is.

Dus ik doe het volgende:
Voorbereiding (eenmalig):
- Maak op de NAS een share waarin de stamboom staat, compleet met ALDF-bestand, materiaal etc.
- Koppel op je PC deze share aan bijv. drive S:
- Maak in de installatiemap van Aldfaer (meestal C:\Aldfaer) een submap Stamboom
- Kopieer je ALDF-bestand naar die map
- Start Aldfaer en open je zojuist geplaatste ALDF-bestand, dus die in C:\Aldfaer\Stamboom
- Regel de verwijzing naar je mappen met Materiaal op de NAS, dus op netwerkdrive S:
- Sluit Aldfaer
- Zet onderstaand CMD-bestand in de installatiemap van Aldfaer
- Maak op je bureaublad een snelkoppeling naar het CMD-bestand
- Je kunt evt. het plaatje aldfaer_smooth_256x256.ico koppelen aan deze snelkoppeling
- Verwijder een evt. snelkoppeling naar het programma Aldfaer.exe, deze moet je niet meer gebruiken.

Het dagelijks werk:
- Start het werken met Aldfaer altijd door het CMD-bestand te starten.
- Zo lang Aldfaer geopend is is er een DOS-window aanwezig. Sluit dit NIET. Na Afsluiten van Aldfaer sluit ook dit window.

Ik werk hier nu een paar maanden mee, tot volle tevredenheid en zonder enig probleem. Alle functies van Aldfaer werken prima, ook het draaien van (bonus)rapporten etc.
Voor uitleg over NAS, Shares, Netwerkdrives etc. kun je op internet voldoende websites vinden.

Het is niet mijn bedoeling om met meerdere personen tegelijk aan hetzelfde ALDF-bestand te werken! Het is slechts mijn bedoeling het bestand centraal op te slaan, bereikbaar via meerdere PC's in mijn huis (dus niet tegelijkertijd) en automatisch gebackupt via mijn NAS.

Het CMD-bestand:
REM Bestand : Aldfaer.cmd
REM Auteur : Peter de Jong
REM Versie/Datum: 0.1 / 03-10-2014

SET LocalDrive=C:
SET LocalDir=Aldfaer\Stamboom
SET NetDrive=S:
SET NetDir=Aldfaer_deJong
SET LogFile=Peter_de_Jong.log
SET File1=Peter_de_Jong.aldf

@IF NOT EXIST %NetDrive%\%NetDir%\%File1% (
ECHO Stamboom %NetDrive%\%NetDir%\%File1% bestaat niet
ECHO Exit Programma
GOTO:eof
)

ECHO Kopieren van Aldfaer bestanden naar lokale disk ....
ROBOCOPY %NetDrive%\%NetDir% %LocalDrive%\%LocalDir%\ %FILE1%

ECHO Starten Aldfaer
C:\Aldfaer\Aldfaer.exe

ECHO Kopieren van Aldfaer bestanden naar network disk ....
ROBOCOPY %LocalDrive%\%LocalDir% %NetDrive%\%NetDir% %FILE1%

:Einde
REM Exit
Laatst bewerkt 24 jan 2015 18:06 door Peter de Jong.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

24 jan 2015 19:25
is het niet makkelijker om gewoon lokaal te werken en dagelijks automagisch een kopie op de NAS te zetten?
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

24 jan 2015 19:30
Robert schreef : is het niet makkelijker om gewoon lokaal te werken en dagelijks automagisch een kopie op de NAS te zetten?

Ik kopieer/synchroniseer alleen na wijzigingen mijn (Aldfaer)bestanden naar mijn NAS, maar dat is niet dagelijks.
Onderwerp is gesloten.
  • Peter de Jong
Lees meer

24 jan 2015 20:59
@Robert
Ik werk op verschillende computers in huis. Hiermee haal ik altijd de laatste versie van mijn centrale plek.

@Hans Weggemans
Ik kopieer/synchroniseer alleen na gebruik van Aldfaer.

Het is een werkwijze, kies wat je lekker vindt werken.
Mij ging het om de flexibiliteit om meerdere computers te gebruiken en om de sync met de NAS en daarmee de automatische backup niet te vergeten.
Bovendien heb ik hier al meer vragen over Aldfaer en NAS voorbij zien komen met niet altijd even ter zake doende antwoorden.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

26 feb 2015 22:07
Veiligheidscopy ging al naar de NAS, maar bedankt voor je reactie
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena