Privacyfilter en publiceren

Meer
27 juli 2020 20:59 #36380 door M. Mantel
Privacyfilter en publiceren werd gestart door M. Mantel
Vanwege privacy heb ik in onderstaand voorbeeld de namen van de betreffende personen aangepast.
Om te voorkomen dat ik privacyregels schend bij het publiceren van een persoon, heb ik de privacyfilter aangepast naar:
- 0 jaar na overlijden, of
- 85 jaar na relatie, of
- 110 jaar na geboorte.
Deze filter is actief gemaakt in het tabblad Extra/Instellingen.

In mijn database heb ik een Anna opgenomen, die gehuwd was met Jacob. Van Jacob weet ik wanneer hij geboren is (in 1914) en wanneer hij overleden is (in 1945). Ik weet echter niet wanneer hij trouwde met Anna.
Van Anna weet ik niets, alleen dat zij getrouwd was met Jacob. Op het tabblad Diversen/Privacy staat bij Anna: "Publiceren: op basis van de gegevens van de partner."

Als ik het in de Help opgenomen algoritme, wat bij publiceren wordt doorlopen, bekijk, denk ik dat de gegevens van Anna gepubliceerd worden, omdat haar partner 75 jaar geleden overleden is (stap 16). Stel Anna en Jacob trouwen in 1944 en Anna is dan 20 jaar, dan is Anna nu 96 jaar. Niet publiceren lijkt me.

Mij is bekend dat ik het publiceren van Anna kan uitsluiten op het tabblad Diversen, maar gezien de grote hoeveelheid personen in de database lijkt me dat ondoenlijk. Kan er nog eens gekeken worden naar het genoemde algoritme. Ik ben bang dat enkele uitgangspunten door de welvaart (en niveau van zorg) achterhaald zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
27 juli 2020 22:52 #36386 door Han Kortekaas
Beantwoord door Han Kortekaas in topic Privacyfilter en publiceren

M. Mantel schreef : knip.........
Van Anna weet ik niets, alleen dat zij getrouwd was met Jacob. Op het tabblad Diversen/Privacy staat bij Anna: "Publiceren: op basis van de gegevens van de partner."

Als ik het in de Help opgenomen algoritme, wat bij publiceren wordt doorlopen, bekijk, denk ik dat de gegevens van Anna gepubliceerd worden, omdat haar partner 75 jaar geleden overleden is (stap 16). Stel Anna en Jacob trouwen in 1944 en Anna is dan 20 jaar, dan is Anna nu 96 jaar. Niet publiceren lijkt me.

In het gebezigde algoritme mag u niets aannemen! Zoals u zegt weet u die datum niet. Dan staat er bij stap 16 dat het 1914 + 75 == 1989 wordt en derhalve wordt Anna gepubliceerd.

Meer
27 juli 2020 23:51 #36390 door M. Mantel
Beantwoord door M. Mantel in topic Privacyfilter en publiceren
Han,
Stap 16 zegt dat als het overlijdensjaar van de partner bekend is, dat jaar plus 75 wordt gebruikt als geschatte overlijdensjaar. In mijn voorbeeld overlijd Jacob in 1945, dus met stap 16 wordt het geschatte overlijdensjaar van Anna berekend op 2020 (1945+75).
Met het rekenvoorbeeld probeer ik aan te geven dat de 'plus 75' in het algoritme te weinig is bij partners die op jonge leeftijd (oorlogsslachtoffer) zijn overleden en er derhalve ten onrechte gegevens van een nog levende persoon worden gepubliceerd, terwijl we dat allemaal proberen te voorkomen.

Meer
28 juli 2020 08:48 - 28 juli 2020 08:54 #36393 door Ruud de Ruiter
Beantwoord door Ruud de Ruiter in topic Privacyfilter en publiceren
De oorzaak is te vinden in uw instelling van 0 jaar na overlijden.
U mag dat doen, maar uit piëteit lijkt mij 10 jaar na ovl (wat ik hanteer) of in het gegeven voorbeeld zelfs 5 jaar na ovl voldoende om uw probleem op te lossen.

Verder worden naar mijn weten uw ingestelde waardes 85 and 110 gebruikt. En er staat toch niet toevallig een ovl-vink ? Zo ja geldt regel 3 van het algoritme
Laatst bewerkt 28 juli 2020 08:54 door Ruud de Ruiter.

Meer
28 juli 2020 20:15 #36403 door M. Mantel
Beantwoord door M. Mantel in topic Privacyfilter en publiceren
@Ruud,
Volgens mij heeft het niets te maken met de instelling van 0 jaar na overlijden in de privacyfilter, omdat bij Anna het vinkje bij overlijden niet aan staat. Ze is namelijk niet overleden.
Het is voor mij duidelijk dat de variabele die gebruikt worden in het algoritme niet juist zijn. Ik hoop echt dat deze 'aan te tijd' worden aangepast of net als de filter door de gebruiker zelf aan te passen.

Gemaakt door Kunena