Onderhoud van groepen, hoe doe je dat?

Meer
10 aug 2020 12:39 #36550 door Leo Martinus
Onderhoud van groepen, hoe doe je dat? werd gestart door Leo Martinus
Hallo,
Ik heb steeds grote problemen met het onderhoud van groepen. Vandaag probeerde ik van een persoon in een groep de definitie aan te passen zodat hijzelf wel, maar zijn kinderen niet in die groep werden opgenomen. Via Tonen-Groepen opende ik die groep en vond de persoon die ik wilde wijzigen. Toen ik hem ooit had toegevoegd aan die groep stond aangevinkt dat ook de kinderen in die groep thuis horen, maar dat was dus iets wat ik nu met "wijzigen" probeerde te veranderen.
Tot mijn schrik verdwenen nu ineens meer dan 1000 personen uit deze groep!!!
Welke dat zijn weet ik niet, dus nu moet ik denk ik handmatig alle personen waarvan ik denk dat die in die groep thuis horen bij langs om te kijken of ze nog wel in die groep staan of niet! Bijna 6000 personen!!

Het gebeurt ook vaak dat ik een persoon in een groep wil wijzigen, en dan vind ik hem niet, dan staat hij er niet bij terwijl hij wel in die groep is toegevoegd.

Kortom: het werken met groepen is een groot probleem bij mij. Onderhoud aan de groep kan volgens mij alleen via Tonen-Groepen en iedere keer gaat dat dus hopeloos mis.

Ik overweeg nu om niet meer met groepen te werken. Als ik via Tonen-Groepen op de naam van een groep ga staan en dan met rechts klik, kan ik een groep verwijderen. Betekent dat dan dat de personen verwijderd worden, of alleen hun registratie in die betreffende groep? Dat alleen de groep verwijderd wordt, niet de personen zelf?

Met vriendelijke groet,

Leo Martinus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
10 aug 2020 13:10 #36552 door Han Kortekaas
Beantwoord door Han Kortekaas in topic Onderhoud van groepen, hoe doe je dat?
Een Groep is niets meer dan een set met koppelingen.
Er zijn twee soorten groepen (1) gebaseerd op een nageslacht, voorgeslacht e.d. en (2) gebaseerd op condities.

De consequentie van kinderen uit de groep 1 verwijderen betekent dat alle koppelingen die aan die kinderen hangen ook verdwijnen.

Er verdwijnen nimmer persoonsrecords. Dat kan alleen met de functie 'Verwijderen personen' of geselecteerd in de personenlijst.
Als u in Tonen -> Groepen bent druk dan eens op de F1 toets; dan komt u in de beschrijving van Groepen.

Dan kunt u ook lezen dat je twee groepen kunt vergelijken met elkaar. Ergo; maak eens de oorspronkelijke Groep en noem die A. Maak vervolgens een nieuwe Groep B door stuk voor stuk de kinderen daarin toe te voegen. Als u dan Groep A en Groep B aanvinkt in Tonen -> Groepen dan kiest u daarna voor het icoontje (tweede van rechts) 'alle personen die in slechts 1 groep voorkomen'.

Meer
10 aug 2020 13:17 #36553 door Leo Martinus
Beantwoord door Leo Martinus in topic Onderhoud van groepen, hoe doe je dat?
Okee Han, dank je wel. Je aanwijzingen kende ik al, maar dat neemt niet weg dat als ik soms een persoon toevoeg aan een groep, die persoon lang niet altijd in die groep verschijnt bij Tonen-Groepen en dan dubbelklikken op de groep waarin die persoon zit, om daar te kunnen wijzigen. En ik begrijp ook niet hoe het kan dat er ineens ruim 1000 personen uit die groep verwijderd zijn: alleen personen waarvan de naam begint met A t/m J staan er nu nog maar in, de rest is verwijderd.

Als ik inderdaad geen personen verwijder bij het verwijderen van groepen, dan gooi ik de groepen eruit, het eventuele gemak weegt niet op tegen de narigheid die ik er steeds mee heb.

Nogmaals dank,

Leo Martinus

Meer
10 aug 2020 16:39 #36554 door Han Kortekaas
Beantwoord door Han Kortekaas in topic Onderhoud van groepen, hoe doe je dat?
Dan blijft toch een onbevredigend gevoel.

Als u een groep heeft samengesteld Persoon _> Toevoegen aan een groep dan kunt u een selectie opgeven voor een parenteel, kwartierstaat enz aan de linkerzijde en rechts de extra toevoegingen. Dat creëert zegge en schrijve 1 selectieregel. Aan die bestaande Groep kunt u met Persoon-> toevoegen aan een bestaande groep en dat geeft een extra selectieregel. Slecht 1 persoon verwijderen gaat niet tenzij de selectieregel 1 persoon bevat. Met de wijziging van een selectieregel kunt u wel de samenstelling veranderen maar dan u wel opletten dat het gebeurt als de hoofdpersoon van de gemaakte selectie weer in het hoofdvenster staat.
Het wijzigen van selectieregels is u blijkbaar bekend, Dat een wijziging van kinderen weghalen uit de selectieregel het effect heeft dat er veel minder records in de groep zitten is duidelijk maar dat er dan alleen maar mensen met name van A t/m J in staan is louter toeval. Of kunt u e.e.a. met een plaatje van de groepseigenschappen laten zien.

Een tip is om als u een groep gaat wijzigen om eerst even een kopie van de groep te maken.

Meer
15 aug 2020 10:34 #36636 door Leo Martinus
Beantwoord door Leo Martinus in topic Onderhoud van groepen, hoe doe je dat?
Dank voor alle hulp, maar dit is me te ingewikkeld. Ik heb inmiddels alle groepen verwijderd, kan me ook redden zonder groepen. Ik hou een schaduw-stamboom bij in Excel en die heb ik per groep opgebouwd, voor elke groep een apart bestand.

Nogmaals dank,
Leo Martinus

Gemaakt door Kunena