Voogdij voor de Fr. Revolutie

Meer
19 feb 2021 15:02 - 19 feb 2021 15:04 #39383 door JayCee
Beantwoord door JayCee in topic Voogdij voor de Fr. Revolutie
Vontheffers, door mij niet gekend tot nu, zijn volgens de literatuur de peter en de meter welke ook getuigen zijn bij de doop. Het omgekeerde gaat niet op.
Kerkelijke voogden zijn niet noodzakelijk doopgetuigen of peter/meter. Dit heeft een bredere betekenis. Het kan bv. evengoed e.o.a. kerkelijk instituut zijn, bv een wezenhuis onder bischoppelijk gezag.

Zoals Aldfaer het nu voorstelt vind ik persoonlijk voldoende duidelijk. Zelf gebruik ik dit uitsluitend voor de peter en meter en heb via een hook de rapportteksten als dusdanig gewijzigd. Andere getuigen, als die er zijn, staan in de notitie vermeld met het enig doel als informatie te gebruiken bij opzoekingen.
In het door Han gegeven voorbeeld uit de Koninklijke familie zijn m.i. alle vermelde personen peter of meter maar dan eerder in de hoedanigheid als voogd (niet noodzakelijk kerkelijk voogd).

Een vinkje in het koppelvenster voor getuigen met als label ‘doopheffer’ of ‘vontheffer’ zou duidelijkheid brengen met in de rapporten achter de naam zoiets als [grootvader][doopheffer]. Dit zou ook het onderscheid maken bv een vroedvrouw
Voor de aangifte heb ik steeds aangenomen dat het alleen betrekking heeft tot de aangifte bij de BS, wat ook de bedoeling van Aldfaer is, niet?
Laatst bewerkt 19 feb 2021 15:04 door JayCee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
22 feb 2021 22:55 - 22 feb 2021 22:59 #39444 door Carl Claes
Beantwoord door Carl Claes in topic Voogdij voor de Fr. Revolutie
Ik snap het echt niet? Is er een technisch obstakel om een veld "Voogdij" te crëeren in de rapportage? Is dat programma-technisch verschillend van een vontheffer toevoegen? Voogden worden aangewezen na de dood van één van de ouders, dus dit is een andere datum dan de geboorte of doop, maar wel essentieel in het leven van die persoon, en dat wil ik toevoegen in de rapportage, want volgens de plaatselijke costumen moet er een paternele en maternele voogd zijn, die dus bloedverwant zijn, hetgeen dus essentieel is voor genealogisch onderzoek van een familie. Ik snap niet welke uitleg ik nog moet toevoegen om dit duidelijk te maken...
Laatst bewerkt 22 feb 2021 22:59 door Carl Claes.

Meer
23 feb 2021 07:36 - 23 feb 2021 08:35 #39450 door Ruud de Ruiter
Beantwoord door Ruud de Ruiter in topic Voogdij voor de Fr. Revolutie
Zoals in bericht aldfaerforum.nl/forum/helpdesk/6610-voog...revolutie.html#39362 aangegeven, Aldfaer biedt de mogelijkheid om dit te vermelden en dat, zoals gewenst, geen specifieke invoer van een persoon nodig is en er geen speciaal veld voor nodig is want dit kan door het toevoegen van een Feit

Persoonlijke mening: De functie voogd heeft geen genealogische verbinding met een wees. Idem voor curators/curatrices.

aanvulling: Gedcomn kent het begrip "Foster" of "Guardian" wat "Pleegouders" betekent. Guardian is ook de uitdrukking voor voogd.
Hetgeen betekent dat binnen Aldfaer de functie aanwezig is, maar dat betekent dat (wat Carl niet wil) de persoon eerst ingevoerd moet worden en vervolgens het kind als pleegkind koppelen

PEDIGREE_LINKAGE_TYPE:= {Size=5:7}
[ adopted | birth | foster | sealing ]
A code used to indicate the child to family relationship for pedigree navigation purposes.
Where:
adopted = indicates adoptive parents.
birth = indicates birth parents.
foster = indicates child was included in a foster or guardian family.
sealing = indicates child was sealed to parents other than birth parents.
Laatst bewerkt 23 feb 2021 08:35 door Ruud de Ruiter. Reden: aanvulling

Meer
23 feb 2021 10:40 #39452 door Carl Claes
Beantwoord door Carl Claes in topic Voogdij voor de Fr. Revolutie
In het Waasland heeft een voogd wel een genealogische verbinding met een wees, een paternele en matenele voogd. "Belangrijk voor ons 'genealogen' is dat deze aktes, naast de samenstelling van het gezin, soms ook de namen van de grootouders vermelden; ook de paternele & maternele voogden kunnen ons inzicht geven in de familieverbanden, m.a.w. de Staten van Goed leveren ons eersteklasse VERWANTSCHAPSBEWIJZEN!"

Meer
23 feb 2021 11:56 #39453 door Ruud de Ruiter
Beantwoord door Ruud de Ruiter in topic Voogdij voor de Fr. Revolutie
Carl,
Wat u wil, een apart veld/keuze "voogdij", past volgens mij niet in Gedcom 5.5.1.

Gemaakt door Kunena