wijziging naam in o.a. onderhoud bronnen

• ien lejeune
  • Auteur
Lees meer

wijziging naam in o.a. onderhoud bronnen

29 mrt 2021 19:06
Je kan een naam wijzigen in onderhoud zowel plaatsnaam als voor- en achternaam.
Echter ik heb nog niet kunnen ontdekken dat een naam in onderhoud bronnen en notities ook gewijzigd kan worden.
Jammer genoeg komt het voor dat de naam van een archief, website oftewel database veranderd.
Zo zullen legio gebruikers als ze het niet handmatig hebben veranderd nog altijd genlias ipv www in hun bestand hebben staan.
Of ral ipv hcl. en zo kan ik nog wel doorgaan.
Wordt hier nog aan gewerkt?
mvg
ien lejeune

Lees meer

Re: wijziging naam in o.a. onderhoud bronnen

29 mrt 2021 19:46 - 29 mrt 2021 19:47
Klik in het betreffende bronveld of notitie > Onderhoud > huidig veld. In de uitvalmenu staan ook bronnen en notities.
Laatst bewerkt 29 mrt 2021 19:47 door JayCee.

Lees meer

17 apr 2021 14:11
JC, je oplossing werkt voor het wijzigen van één bronvermelding, of één commentaar.
Maar wat doe je als je gelijktijdig een groot aantal bronvermeldingen wilt wijzigen. Zoals in het voorbeeld van Ien het wijzigen van Genlias naar WieWasWie?

Michaël

Lees meer

17 apr 2021 14:36
Michaël,
delen van een tekst kun je niet via Onderhoud wijzigen, alleen volledige teksten. Omdat bronvermeldingen bijna altijd samengesteld zijn zoals bijvoorbeeld 'Genlias, akte xx-xx-xx nr xxx" kun je 'Genlias' niet wijzigen.
De manier om dat te doen is een volledige gedcom uitvoer-> wijzig in een editor ->import gedcom met de bekende opmerkingen over persoonlijk instellingen e.d.

Lees meer

17 apr 2021 16:45
Dag Han,

Dat is inderdaad een oplossing, maar wel een risicovolle. Met een gedcom export en import raak je potentieel veel meer dan alleen de bronnen, of de commentaren die je wilde veranderen.
Een gedcom export, inclusief Aldfaer extensies zou exact dezelfde database moeten opleveren als degeen waarmee je begonnen bent, inclusief alle relaties, fotokoppelingen, etc.
Maar durf je daar je hand voor in het vuur te steken?

En verder als ik ga editen in een Gecom bestand, kan ik onbedoeld veel meer wijzigen dan dat ik in gedachten had.
De woorden Genlias of WieWasWie komen waarschijnlijk alleen maar in bronnen en commentaren voor. Maar, als ik in bronnen iets wil veranderen dat veel vaker voorkomt, zoals een plaatsnaam dan kunnen er ook veranderingen in adressen of gebeurtenisplaatsen optreden.
En dat maakt de operatie ineens een stuk risicovoller. En in grote databases heb je niet altijd het overzicht meer, om snel een geïntroduceerde fout te herkennen.

Voor mij persoonlijk is het risico van door mijzelf geïntroduceerde fouten te groot om het ongemak van verouderde, of incorrecte bronnen en commentaren op te heffen.

Je kunt in Aldfaer al een lijst maken met al je commentaren erin. Of een lijst met al je bronvermeldingen.
Misschien dat het Aldfaer team kan onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om deze lijsten selectief te exporteren en importeren, zodat je de basis van de database onaangetast laat, en alleen wijzigingen doorvoert in de teksten die je werkelijk op het oog hebt.

Michaël

Lees meer

17 apr 2021 18:41
Michaël,

Ik heb in dat verband al verschillende posts op het forum gezet, maar....
Zie bijv mijn post #40510 van 13-04-21.

Lees meer

17 apr 2021 22:33
Sorry René, Ik kan geen enkele post vinden met nummer 40510, noch een post van 13-04-2021 van jouw hand. Kun je preciseren welke post je bedoelt.

Michaël

Lees meer

18 apr 2021 07:10
Michaël,

Het gaat wel niet exact over hetzelfde maar vooral over de Gedcom export/import, die geen exact 'spiegelbeeld' is van de database.
Hier de link naar mijn post:
gedcom-export-import

of nog:
notities-wijzigen-in-een-stap

Gemaakt door Kunena