Foutmelding bij bij genereren rapporten: Vereist versienummer ontbreekt

• NASO
  • Auteur
Lees meer

Foutmelding bij bij genereren rapporten: Vereist versienummer ontbreekt

06 jul 2021 19:06
Ik heb jaren probleemloos met Aldfaer gewerkt. Na enige pauze van het genealogiewerk (en een nieuwe computer) kan ik nu (in versie 8.1) geen Rapporteren meer genereren. Ik krijg de volgende melding:

"Er is een fout opgetreden
Vereist versienummer van Aldfaer niet gevonden in het bibliotheekbestand Basis.
Controleer de locatie en het versienummer van het ingelezen bibliotheekbestand.
Versienummer Basis:
Locatie Basis: niet gevonden! "

Het is/lijkt hetzelfde probleem als eerder gerapporteerd in deze hulpvraag: aldfaerforum.nl/forum/helpdesk/6632-vere...tbreekt.html?start=0

Ik heb alle stappen doorlopen(voor zover mogelijk) die in bovenstaande draad zijn beschreven, maar het probleem blijft. Ik heb al mijn Adlfaer bestanden verwijderd, Aldfaer gedeinstalleerd, computer opnieuw opgestart, daarna herinstallatie gedaan (naar 8.1) - dit alles tot 2x toe - maar het haalt niets uit. Het lijkt alsof ergens een bestand mist.

Graag advies.
Nathalie

Lees meer

Re: Foutmelding bij bij genereren rapporten: Vereist versienummer ontbreekt

06 jul 2021 19:59
Uit mijn eerder bericht:
JayCee schreef : Nathalie,
Zoek Aldfaer-bestanden met vink voor programma's en stambomen en stuur hiervan een (leesbaar) knipsel op alsook een van de instellingen voor de bestanden.

Lees meer

07 jul 2021 00:33
Nathalie,
als u Aldfaer met de uninstall heeft gedeinstalleerd dan zijn er twee bestandjes overgebleven waar alle instellingen in bewaard blijven. Dat gebeurt om bij een herinstallatie die instellingen over te kunnen nemen. Maar, als er fout(en) in die bestandjes staat(n) dan gelden die ook voor de herinstallatie.
Als dit zo is gegaan sluit dan Aldfaer en ga met de verkenner naar C:\Aldfaer en verwijder daar aldfaer.ini en aldfaer.iniprogram en open daarna Aldfaer. U zult dan de stamboom via Bestand -> Zoek Aldfaer bestanden moeten vinden en openen. Kijk dan op u rapporten kunt maken.

• NASO
  • Auteur
Lees meer

13 jul 2021 19:24
Beste Han,

Dit heb ik allemaal gedaan (tot 2x toe) maar het probleem blijft. Ik blijf de melding zien en kan geen rapport genereren.

Om uit te sluiten dat het aan mijn stamboom bestand lag, heb ik het de 2e keer gemaakt door een fictieve stamboom aan te maken (dus gemaakt in 8.1 ipv een oude versie). Maar ook hier blijft het probleem bestaan.

Wat nu?

Groet,
Nathalie

• NASO
  • Auteur
Lees meer

13 jul 2021 19:26
Beste JacCee,

Excuus, maar ik begrijp niet je bedoelt met deze instructie. Geen probleem om screenshots te maken maar ik snap 'zoek aldfaer-bestanden met vink voor programma's en stambomen' niet. Zou je dit nader kunnen uitleggen?

Dank je voor de hulp.
Nathalie

Lees meer

13 jul 2021 19:50 - 13 jul 2021 19:55
NASO schreef : ......maar ik snap 'zoek aldfaer-bestanden met vink voor programma's en stambomen' niet.
Via menu Bestand > Zoek Aldfaer-bestanden > vink Stambomen en Programma's aan > vink toepasselijke schijven aan > Zoek
Laatst bewerkt 13 jul 2021 19:55 door JayCee.

• NASO
  • Auteur
Lees meer

13 jul 2021 20:32
Hallo JayCee,

Hierbij .

Dank voor de hulp.

Nathalie

Lees meer

13 jul 2021 20:43 - 13 jul 2021 20:44
Op zich niets verkeerd buiten het feit dat geen enkele stamboom of veiligheidskopie van versie 8.1 in de lijst voorkomt behalve de teststamboom.
Controleer of de instellingen voor Rappporten > Bestanden > 'Rapportuitvoer' en 'Eigen sjablonen en invoegtoepassingen' correct staan.
Laatst bewerkt 13 jul 2021 20:44 door JayCee.

• NASO
  • Auteur
Lees meer

14 jul 2021 20:12
Hallo JayCee,

Klopt dat er geen reservekopieen van 8.1 in de bestanden staan. Ik had alle recente Aldfaerbestanden even elders geparkeerd.

Het probleem wordt echter steeds meer bizar. Ik heb de instellingen voor Rapporten gecontroleerd zoals je voorstelde. Alles staat goed.

Vervolgens heb ik mijn oude laptop erbij gepakt die helemaal schoon is gemaakt na de aanschaf van de nieuwe computer. Op de laptop staat dezelfde windowsversie als op de nieuwe computer. Aldfaer 8.1 op laptop geinstalleerd. En zowel bij de teststamboom als de eigen stamboom gaat het rapporten genereren probleemloos. Vervolgens heb ik mijn nieuwe computer ontdaan van alle Aldfaer bestanden, het programma gedeinstalleerd en de Windows Registry (voor Aldfaer files) leeggegooid. Dan zou je dus een hele schone computer moeten hebben. Opnieuw opgestart en Aldfaer weer opnieuw gedownload en geinstalleerd. Helaas zonder succes want rapporten genereren doet het nog steeds niet.

Vervolgens had ik wel een mooie vergelijk omdat ik nu wel een werkende versie van Aldfaer op mijn oude laptop heb. Alle instellingen en alle bestanden (ook de programmainstallatie) zijn helemaal identiek. Er is geen enkel verschil. Maar toch werkt het op de laptop wel en de laptop niet. Hij blijft melden dat het Vereist versienummer van Aldfaer niet gevonden in het bibliotheekbestand Basis.

Omdat hij naar bibliotheekbestand verwijst, nog even gekeken naar andere toepassingen die gebruik maken van de bestanden in Lib aldfaer zoals de Taal. Bij het instellen van de Taal (onder Extra) bleek hij ook een fout te geven, namelijk dat hij het taalbestand niet kon vinden (dat staat gewoon in de Lib bestanden). Ik kan de melding niet meer reproduceren want (a) er is geen rapport meer van gegeneerd en (b) toen ik het opnieuw probeerde was de mogelijkheid om de Taal in te stellen helemaal verdwenen uit menu Extra.

Ik weet het nu echt niet meer. Hopelijk is er iemand die een oplossing heeft. Het enige wat ik nu nog kan bedenken is om te kijken of Alfaer 7 het wel doet, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling van updates... Het gebruiken van de oude laptop (waar het wel werkt, met dezelfde windowsversie) is in ieder geval geen optie.

Groet,
Nathalie

Lees meer

14 jul 2021 20:52
Nathalie,
Is de nieuwe laptop een DELL en/of bevat de gegevensmap 'Veiligheidskopieën' een vreemd teken?
Lees hier de reden voor deze vraag.

Lees meer

15 jul 2021 10:45
Natalie schreef
Omdat hij naar bibliotheekbestand verwijst, nog even gekeken naar andere toepassingen die gebruik maken van de bestanden in Lib aldfaer zoals de Taal. Bij het instellen van de Taal (onder Extra) bleek hij ook een fout te geven, namelijk dat hij het taalbestand niet kon vinden (dat staat gewoon in de Lib bestanden). Ik kan de melding niet meer reproduceren want (a) er is geen rapport meer van gegeneerd en (b) toen ik het opnieuw probeerde was de mogelijkheid om de Taal in te stellen helemaal verdwenen uit menu Extra.
De Taal bestanden (*.atr) horen niet te staan in de map Lib Aldfaer.
Deze bestanden horen te staan in de map Invoegtoepassingen/Bonus/Language Aldfaer/
Dit is de reden dat in de Menukeuze Extra Taal niet aanwezig is.

Controleer of er geen andere bestanden staan in de installatiemap van Aldfaer c:\Aldfaer

Lees meer

15 jul 2021 16:02
In Lib Aldfaer staan de volgende bestanden

Zijn de bonus rapporten geïnstalleerd?
Als deze zijn geïnstalleerd zijn deze te vinden onder :
Menu Tonen Rapporten...
Overige rapporten...
Zie ook of de onderstaande Instellingen via Menu Extra-Instellingen...

Gelijk zijn aan jou instellingen met uitzondering van medis dat moet de gebruikersnaam zijn van jou in gebruik.

Gemaakt door Kunena