Fouten in Smart Matches / Contacteren gebruiker MH

Meer
25 nov 2015 01:59 #9331 door Maessen
Beste,

iets waar elke degelijk genealoog zich wel aan stoort is dat men op online stamboomprogramma's gegevens copiert vooraleer ze te verifieren. Zo beginnen fouten een eigen leven te leiden en hiermee worden soms zelfs familiegeschiedenissen herschreven :S

U kent het probleem allemaal.

zo merk ik regelmatig dat bij een terechte smartmatch verkeerde gegevens staan. En dan wil ik zo graag deze gebruikers contacteren om hen te wijzen op hun foute gegevens, dat gaat echter niet omdat je dan ook een MH account moet hebben. Dus dan is er nog de optie om te zeggen dat dit een slechte match is.

Maar is dat wel een correcte werkwijze? Bestaan er richtlijnen over hoe om te gaan met het bevestigen of verwerpen van matchen? en wat gebeurt er met een match die ik verworpen heb, hoe wordt die keuze behandeld (door MH en Aldfaer)?


mijn excuses mochten deze vragen reeds gesteld zijn maar ik kon ze niet vinden

mvg
Tom


voorbeeld 1: doordat men een klapper in excel ooit verkeerdelijk gesorteerd heeft en hierdoor voor de geboorten voor 2 jaar de kolom van de moeders was verschoven heeft mijn overgrootvader er een vrouw bijgekregen omdat de gebruikers geen primaire bronnen geverifieerd hebben (echt gebeurd in minstens 5 "stambomen"). fictief nu: ik krijg een smartmatch met mijn overgrootvader met als echtgenote deze verkeerde vrouw. Wat doe ik met deze match?
Voorbeeld 2: mijn overgrootvader wordt gematched met de juiste vrouw maar de gebruiker heeft de overlijdensdatum van een naamgenoot gebruikt. Wat doe ik met deze match?
Bijlagen:
Discussie gesloten.
Meer
25 nov 2015 09:53 #9332 door Ruud de Ruiter
Beantwoord door Ruud de Ruiter in topic Fouten in Smart Matches / Contacteren gebruiker MH
Tom,
Om te beginnen, Aldfaer doet niets aan matches. Het enige wat Aldfaer doet is een link naar MH aanbieden.

Foute Matches, daarvoor heb je het kruis en wat MH daarmee doet zal mij een zorg zijn. We zijn als Aldfaer gebruiker er niet voor om gratis werk voor MH te doen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Maessen
Discussie gesloten.
Meer
25 nov 2015 10:33 - 25 nov 2015 10:41 #9334 door JR(Hans) Stoter
Beantwoord door JR(Hans) Stoter in topic Fouten in Smart Matches / Contacteren gebruiker MH
Tom,

In het instellingenmenu kun je de status van matches instellen: Bevestigd, Onbevestigd of Afgewezen.

Met de minimale betrouwbaarheid kun je de nauwkeurigheid van de matches instellen, dus in hoeverre de gegevens in de match daadwerkelijk moeten overeenkomen met de gegevens van de persoon in Aldfaer.
Die nauwkeurigheid staat standaard op 20%.
Als die op 100% staat zou je geen foutieve matches moeten krijgen en ook geen dilemma om anderen te willen informeren.

P.S. Zolang ik niet weet hoe de data-uitwisseling met MyHeritage plaatsvindt, maak ik geen gebruik van optie MyHeritage Matches.

Gr. Hans
Laatst bewerkt 25 nov 2015 10:41 door JR(Hans) Stoter.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Maessen
Discussie gesloten.
Meer
25 nov 2015 14:18 #9338 door Ruud de Ruiter
Beantwoord door Ruud de Ruiter in topic Fouten in Smart Matches / Contacteren gebruiker MH
Hans,
Op dezelfde instellingspagina staat een link waarin wordt uitgelegd wat en hoe het matching process verloopt.
Discussie gesloten.
Meer
25 nov 2015 14:52 #9341 door JR(Hans) Stoter
Beantwoord door JR(Hans) Stoter in topic Fouten in Smart Matches / Contacteren gebruiker MH
Ruud,

Bedankt voor jouw reactie.
In de uitleg staat wat er gebeurt.
Niet hoe via welke servers en protocollen dat datacommunicatieproces verloopt.
Mogelijk is dat wat te veel gevraagd.

Gr. Hans
Discussie gesloten.
Meer
25 nov 2015 15:21 - 25 nov 2015 15:21 #9344 door Han Kortekaas
Beantwoord door Han Kortekaas in topic Fouten in Smart Matches / Contacteren gebruiker MH
Hans
Neen, in het geheel niet. Maar je hebt waarschijnlijk een oproep van Anne van der Ploeg gemist die alle techneuten die twijfelden aan de zuiverheid van methode, uitgenodigde om met alle tools die beschikbaar zijn, de verbindingen te testen.

Dus, als ik je mag aanbevelen; neem contact op en onthoud je van commentaar zoals je nu hebt gegeven. Mocht je een oneffenheid ontdekken -wat ik ten hoogste betwijfel- dan heb je reden om een draadje te openen.
Laatst bewerkt 25 nov 2015 15:21 door Han Kortekaas.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: JR(Hans) Stoter
Discussie gesloten.
Meer
25 nov 2015 16:52 #9349 door Ruud de Ruiter
Beantwoord door Ruud de Ruiter in topic Fouten in Smart Matches / Contacteren gebruiker MH
Hans,
Wat heeft dit voor zin?
Via welke servers? Kan voor een ieder anders zijn. Begin met de provider van de gebruiker. Zeker weten dat ik in Zwitserland op een andere server zit als jij in NL.
Discussie gesloten.
Gemaakt door Kunena