Aldfaerforum
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: User defined language voor Notepad++

User defined language voor Notepad++ 16 sept 2018 12:39 #24532

• Ron Jut
  • Ron Jut's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Ontvangen bedankjes 3
Het Aldfaer team refereert naar de Crimson editor om sjablonen aan te passen. Deze editor herkent de specifieke keywords van de Aldfaer sjabloon taal en laat deze in een specifieke opmaak zien. De definitie is vastgelegd in de files ASJ.SPC en ASJ.KEY welke van de aldfaer site kan worden gedownload. Crimson editor is echter vrij oud en wordt niet meer onderhouden lijkt het. De laatste versie is van 2008. Nu hoeft dat op zich natuurlijk geen probleem te zijn.
Ikzelf werk eigenlijk vooral in Notepad++ (C++ en Visual basic programmeren). Ik heb nu de sjabloon taal definitie van de crimson editor opgenomen in een zg UserDefinedLanguage (UDL) van Notepad++. Hierdoor laat ook notepad++ nu alle kleuren zien zoals de crimson editor. Ook heb ik zg folding gedefinieerd voor functies. Hierdoor kun je in de Notepad++ editor de functies (_FUNCBEGI --- _FUNCEND) dichtklappen en ook weer openklappen. Dit vind ik zelf handig omdat dit overzichtelijker werkt. Ook heeft Notepad++ een aanvul functie. Als je tijdens het editten een woord intikt en deze is al eens gebruikt in het bestand dan zal Notepad een keuze lijstje met woorden tonen die beginnen met dezelfde letters. Er is een zg 'document map' waarmee je een overzicht hebt van het totale bestand. Ik heb niet echt gewerkt met de Crimson editor dus weet ook niet of deze nog voordelen biedt tov Notepad_++.

Als anderen dit willen kunnen ze ook deze UDL installeren voor notepad++. Zie bijlage voor de file. Deze moet worden opgeslagen in de windows map "C:\Users\<yourname>\AppData\Roaming\Notepad++. Als je deze file al hebt omdat je zelf al een UDL hebt gemaakt dan zul je deze moeten mergen.

Gebruik:
Als je een sjabloon opent in Notepad++ dan moet je zorgen dat in het menu 'language' een bolletje bij ASJ staat. Je kunt de definitie bekijken en ev aanpassen als je kiest voor 'Define your language...' in dit menu.

Let wel, ik ben geen expert op dit gebied. Ik heb alle keywords van de ASJ.key file overgenomen, dus dat moet compleet zijn. Weet niet zeker of ik alle delimeters/operators heb vermeld.

Dit bericht bevat een bestand als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Han Kortekaas, Meije van Slageren, JayCee

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

User defined language voor Notepad++ 16 sept 2018 21:18 #24545

• JayCee
  • JayCee's Profielfoto
  • W7, Aldfaer 7.2, Bonus, Firefox, Opera
  • Ontvangen bedankjes 610
Ron,

De bijlage is niet meegekomen waarschijnlijk wegens bericht hoger - zie "504 Gateway Time-out".
Kunt u mij de bijlage rechtsreeks sturen via e-mail. Klik op mijn naam of avatar links voor mijn e-mailadres.
Dank bij voorbaat.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ron Jut

Mvg,

User defined language voor Notepad++ 17 sept 2018 08:19 #24547

• Carel Plantagie
  • Carel Plantagie's Profielfoto
  • Aldfaergebruiker sinds 2002
  • Ontvangen bedankjes 86
Ook ik heb interesse (en mogelijk nog anderen - nu of in de toekomst).

Kan de bijlage ergens online geplaatst worden met een vermelding van de link alhier?

Bij voorbaat dank.

Ik werk met Aldfaer 7.2 op Win10 met IE11+SVG-Viewer.

User defined language voor Notepad++ 17 sept 2018 10:14 #24548

• Paul Kallenberg
  • Paul Kallenberg's Profielfoto
  • Aldfaer-team
  • Aldfaer-team
  • Ontvangen bedankjes 205
Uit de broncode van het bericht blijkt de link: UserDefinedLanguage (UDL) van Notepad++ .

Paul
De volgende gebruiker (s) zei dank u: JayCee, Ron Jut

User defined language voor Notepad++ 17 sept 2018 11:56 #24551

• Han Kortekaas
  • Han Kortekaas's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 1045
Ron,
ik werk eigenlijk vanaf het begin al met Crimson en eigenlijk heb ik nog weinig functies die ik nodig had gemist. Wel ben ik met je eens dat Notepad++ regelmatiger met updates komt t.o.v. Crimson die uitontwikkeld lijkt te zijn.
Ik heb de code bekeken en het lijkt me goed doenlijk om die code uit te breiden t/m de laatste ontwikkelde die in de Handleiding sjablonen is opgenomen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ron Jut

Han

User defined language voor Notepad++ 21 sept 2018 17:51 #24647

• Han Kortekaas
  • Han Kortekaas's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 1045
Ron,
aan de hand van jouw zip heb ik een invoegtoepassing gemaakt voor Notepad++ ; e.e.a. is te installeren via Menu Help -> Versiebeheer invoegtoepassingen en dan onderaan in het invoervak de volgende URL te tikken (spatie achter : weglaten) en dan op het blauwe i icoontje te klikken waarna een installatieknop actief wordt.

http: //www.aldfaer.net/site/files/downloads/notepad.html

Han

User defined language voor Notepad++ 22 sept 2018 05:48 #24653

• De Coster René
  • De Coster René's Profielfoto
  • Windows 7 - IE11 - Mozilla
  • Ontvangen bedankjes 28
Beste,
Ik werk reeds lang met Notepad++ en heb nu ook de invoegtoepassing (door Han) voor Aldfaer geïnstalleerd.
Het werkt perfect !!
Nu is de code van de .asj bestanden veel beter te volgen.

Veel dank aan de ontwerpers !!

René De Coster
  • Pagina:
  • 1
Tijd voor maken pagina: 0.046 seconden
Gemaakt door Kunena