Aldfaerforum
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: weergave namen

weergave namen 22 sept 2018 16:59 #24664

• Guido van Harten
  • Guido van Harten's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Ontvangen bedankjes 28
Ik wil graag de weergave van de namen in de diverse rapporten aanpassen; misschien door een hook. Maar ik weet niet waar ik moet zoeken.

Stel:
Berend Hendrik Willem Jansen. Zijn roepnaam is NIET ingevuld (maar is niet Berend). Ik vind het storend dat als in de tekst toch zijn naam wordt genoemd, alleen zijn eerste voornaam wordt genoemd. Graag wil ik dan alle voornamen vermeld hebben of helemaal niets: "Berend Hendrik Willem woonde in Rotterdam" of kortweg "Woonde in Rotterdam", maar niet "Berend woonde in Rotterdam".

Naar welk stukje code moet ik zoeken (ik denk in basis.asjl)?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Windows 10; Aldfaer 7.1

weergave namen 22 sept 2018 17:34 #24665

• Han Kortekaas
  • Han Kortekaas's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 1030
Guido,
dit kan een ingrijpende functie zijn die je zelf niet zo makkelijk oplost. Er zijn verschillende zinsbouwen die bij gebrek aan namen er 'hij' of 'zij' van maken. Aan de ene kant is het een uitdaging voor de sjablonier om het wel op te lossen maar ik heb het idee dat jij beter af bent met eens alle te wijzigen items op een rijtje te zetten en dan krijg je wellicht een hook die alles in een keer oplost.

Het is ook niet allemaal meer te volgen of de afwijkingen nu het gevolg zijn van de werking van een hook of de standaard werking van de standaard rapportages.

De wens die je nu uit is zelfs iets om na te denken voor de standaard tekstrapporten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Guido van Harten

Han

weergave namen 22 sept 2018 20:23 #24668

• Guido van Harten
  • Guido van Harten's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Ontvangen bedankjes 28
Beste Han,

Dankjewel voor je reactie.
Zoals ik al schreef in een van mijn andere berichten: bij het maken van een familieboek kwam ik verschillende zaken die ik aangepast zou willen hebben. De sjabloontaal beheers ik onvoldoende om dit goed zelf te kunnen doen. In eerste instantie durfde ik mijn wensenlijstje niet zomaar neer te leggen, maar misschien moet ik dat toch maar doen, zodat ook duidelijk dat het ene het andere niet uitsluit. Graag hoor ik wat er al dan niet mogelijk is.

1. De personen in de stamboom hebben nu een alfabetische subaanduiding: VIII-a, VIII-b. Mijn voorkeur is om deze subaanduiding numeriek te maken: VIII-1, VIII-2. Deze mogelijkheid zit in MaakBoeken
2. Beroepen en woonplaatsen worden nu op alfabetische volgorde weergegeven. Ik zou ze graag op chronologische volgorde willen hebben.
3. (die staat hierboven al genoemd) Voorbeeld: Berend Hendrik Willem Jansen. Zijn roepnaam is NIET ingevuld (maar is niet Berend). Ik vind het storend dat als in de tekst toch zijn naam wordt genoemd, alleen zijn eerste voornaam wordt genoemd. Graag wil ik dan alle voornamen vermeld hebben of helemaal niets: "Berend Hendrik Willem woonde in Rotterdam" of kortweg "Woonde in Rotterdam" of "Hij woonde in Rotterdam", maar niet "Berend woonde in Rotterdam".
4. In plaats van "Dit huwelijk bleef kinderloos" zou ik de voorkeur hebben voor "Binnen dit huwelijk/deze relatie werden geen kinderen geboren".
5. Als de roepnaam gelijk is aan de voornaam, wil ik deze onderdrukken de roepnaam (+ haakjes) onderdrukken. Dus niet "Guido (Guido) trouwde ...
6. Als het kerkelijk huwelijk op dezelfde dag plaatsvindt, geef ik de voorkeur aan "ook" en herhaling van de datum. Oorspronkelijk wenste ik "had op dezelfde dag plaats", maar ik kom nu ook vaak tegen dat er na de datum van het huwelijk vermeld staat "nadat ze ... in ondertrouw zijn gegaan". Dan is "dezelfde dag" verwarrend...
7. Ik zou graag boven de uitwerking van de kinderen van een gezin de tekst willen hebben, bijvoorbeeld boven VIII-1: "Kinderen van Hans en Grietje Koek (VII-1)".
8. Onderdrukken "uit een onbekende relatie" incl. de resterende spatie vóór de dubbele punt.
9. Toevoegen " uur" bij tijd van geboorte en overlijden.

Tot zover mijn waslijst. Er is absoluut geen haast bij deze wensenlijst.

Vriendelijke groet,
Guido

Windows 10; Aldfaer 7.1
  • Pagina:
  • 1
Tijd voor maken pagina: 0.038 seconden
Gemaakt door Kunena