Aldfaerforum
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Sjabloon gezinsblad CBG

Sjabloon gezinsblad CBG 08 juni 2019 14:12 #29573

• Harm Selling
  • Harm Selling's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Ontvangen bedankjes 1
Via de CBG sjablonen blijkt in de uitvoer de doop alleen gepresenteerd als de doopplaats afwijkt van de geboorteplaats.
Kerkelijk huwelijk wordt alleen gepresenteerd als de plaats kerkelijk huwelijk afwijkt van de plaats wettig huwelijk.
Gegraafgegevens worden alleen gepresenteerd als de begraafplaats afwijkt van de overlijdensplaats.

Hoe pas ik dit aan in Mainline_CBG of BASIS_CBG?
Ik wil in alle gevallen graag zowel geboorte als doop, zowel wettig als kerkelijk huwelijk en zowel overlijden als begrafenis zien in de uitvoer, ook als de plaatsnamen niet afwijken.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Last Edit: door Harm Selling.

Sjabloon gezinsblad CBG 08 juni 2019 15:29 #29578

• Ruud de Ruiter
  • Ruud de Ruiter's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 703
CBG rapporten zijn samengesteld op basis van voorschriften van het CBG.
U zult, mijn inziens, uw heil moeten zoeken in de standaard rapportages

Groetjes, Ruud de Ruiter, CH-1982 Euseigne - Avatar: Saint-Maximin, Metz-FR, ontwerp Jean Cocteau

Sjabloon gezinsblad CBG 08 juni 2019 15:54 #29580

• Harm Selling
  • Ontvangen bedankjes 1
Het punt is dat ik de standaard rapporten, al sinds ik Aldfaer gebruik (sinds 2007), voor mijn wensen niet bruikbaar vind. Heb tot 2007 met Haza-Data gewerkt. De uitvoermogelijkheden daarin bevielen me prima, maar dat programma voldeed om andere redenen niet meer (dos versie werkte niet meer goed in Windows en de Windows versie beviel me niet). Aldfaer is een goed (op veel onderdelen zelfs een beter) alternatief, maar met de uitvoermogelijkheden ben ik nooit blij geweest.

Daarom ben ik in de loop der tijd zelf gaan sleutelen aan de sjablonen die nog het meest in de buurt kwamen van mijn wensen.... de CBG sjablonen.
Ik heb ze (voor mijn persoonlijk gebruik) bijna geheel aan mijn wensen kunnen aanpassen, maar dat niet tonen van de doopgegevens, kerkelijk huwelijk, begraafgegevens heb ik niet in orde gekregen.

Ik vind het overigens wat onlogisch overkomen dat het CBG in haar rapporten wel zou afdrukken:
Jan Jansen, geb. Amsterdam 20 mei 1850, ged. Amstelveen 25 mei 1850.
Maar niet:
Jan Jansen, geb. Amsterdam 20 mei 1850, ged. Amsterdam (of aldaar) 25 mei 1850.

Kan me niet zo goed voorstellen dat het CBG werkelijk redeneert dat als iemand in dezelfde plaats is gedoopt als dat hij is geboren dat die doopgegevens dan plotseling niet meer relevant zouden zijn om te presenteren.

Sjabloon gezinsblad CBG 08 juni 2019 17:08 #29582

• Ruud de Ruiter
  • Ruud de Ruiter's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 703
Vanaf 1811 zijn voor de genealogie de geboorte datum maatgevend en is er geen (anders dan alleen in de kerken) officiële registratie van dopen. Daarvoor werd de registratie door de kerken uitgevoerd waarbij vaak de geboortedatum niet werd vastgelegd en uitsluitend de doopdatum. Hetgeen de CBG rapportages volgen. Idem voor kerkhuw en begr.

Rest u, tenzij iemand anders zich daartoe geroepen voelt, aan de CBG rapportages te sleutelen.
Let wel, mocht er ooit een update van CBG rapporten komen, dan hoop ik dat u "uw" versies andere namen heeft gegeven, zo niet worden uw wijzigingen automatisch ongedaan gemaakt. Andere namen geven betekent ook binnen de diverse modules...

Of een benadering met hook constructies een beter alternatief is, is zo niet te zeggen gezien de blijkbaar vele wijzigingen die u al heeft toegepast en wenst toe te passen

Groetjes, Ruud de Ruiter, CH-1982 Euseigne - Avatar: Saint-Maximin, Metz-FR, ontwerp Jean Cocteau
Last Edit: door Ruud de Ruiter.

Sjabloon gezinsblad CBG 08 juni 2019 18:01 #29584

• Harm Selling
  • Ontvangen bedankjes 1
Hoop dat iemand me nog kan aangeven welk tekstgedeelte in het CBG sjabloon zorgt voor het niet afdrukken van doopgegevens, kerkelijke huwelijk en begraafgegevens bij overeenkomende geboorte-/doopplaats, plaats huwelijk/kerkelijk huwelijk, overlijdens-/begraafplaats.
Zo niet, dan ga ik me er zelf nog eens in verdiepen.

Heb de gewijzigde bestanden niet van naam veranderd, maar heb ze opgeslagen in een afzonderlijke map, waarmee ik na een update de originele bestanden overschrijf.

Sjabloon gezinsblad CBG 08 juni 2019 22:14 #29587

• Carel Plantagie
  • Carel Plantagie's Profielfoto
  • Aldfaergebruiker sinds 2002
  • Ontvangen bedankjes 86
Het verdient zeker aanbeveling je in de sjabloontaal te verdiepen.

Daarnaast zou ik niet de Standaard Aldfaer sjablonen overschrijven, maar jouw kopie hernoemen (naar iets dat geen CBG-aanduiding heeft) en plaatsen onder de map Invoegtoepassingen (naast je Bonusrapporten).

Maar nu je antwoord: Je moet het zoeken in de bibliotheek Basis_CBG.asjl
Op regel 1028 staat de volgende instructie:
[?_BIRTDATE?]?_BEGI[&[?_BAPTPLAC?][?_BIRTPLAC != _BAPTPLAC?]&]?_BEGI[::]USR_GEDOOPT[::]_END[::]_ELSE[::]USR_GEDOOPT[::]_END

en die kun je lezen als:

geboortedatum gevuld?
- Zo ja, geboorteplaats gevuld EN ongelijk aan doopplaats?
- - Zo ja, toon de doopinfo
- - Einde als
- Anders (Zo nee), toon de doopinfo
- Einde als.

Ik hoop dat je nu snapt hoe je (na de geboorteinfo) ALTIJD de doopinfo kunt laten weergeven.

Ik werk met Aldfaer 7.2 op Win10 met IE11+SVG-Viewer.
Last Edit: door Carel Plantagie.

Sjabloon gezinsblad CBG 08 juni 2019 22:48 #29588

• Harm Selling
  • Ontvangen bedankjes 1
Carel, bedankt voor de uitleg.
Met de regel die je noemt, ben ik aan het stoeien geweest. Maar kwam er niet uit. Met je uitleg lukt het ongetwijfel wel.
Ga er mee aan de gang.
En zal de bewerkte file ook hernoemen. Dat voorkomt ook dat ik na iedere update het bestand opnieuw moet kopiëren.
Zal laten weten of het uiteindelijk gelukt is.

Sjabloon gezinsblad CBG 09 juni 2019 12:18 #29589

• Harm Selling
  • Ontvangen bedankjes 1
Goed nieuws.....
Het is me nu gelukt om de wijzigingen door te voeren. Zowel de doop als de begrafenis verschijnen nu in het rapport, naast de geboorte en het overlijden.
En bovendien is me het ook gelukt, na bestudering van de bestaande sjablonen, om de plaatsnaam van de doop te vervangen door "ald." (aldaar) als de doopplaats gelijk is aan de geboorteplaats.
Al snel had ik door dat het commando met de tekst
"[?_SETORDE(LASTPLAC,[:_BAPTPLAC:])?]&]ald.:]|_BAPTPLAC:]" daarvoor verantwoordelijk is.

Een vergelijkbare aanpassing heb ik bij de overlijdens-/begraafdatum doorgevoerd:
"[?_SETORDE(LASTPLAC,[:_BURIPLAC:])?]&]ald.:]|_BURIPLAC:]"

Maar gek genoeg werkt het daar niet.
Nu verschijnt er dus:
[naam], geb. Amsterdam [datum], ged. ald. [datum], overl. ald. [datum], begr. Amsterdam [datum]
Dat schoonheidsfoutje neem ik voor lief. Ben al blij dat alle data nu getoond worden.

Iets anders wat me niet lukt, is het hernoemen van het sjabloon. Zodra geef ik het een andere naam, is het niet meer te benaderen vanuit Aldfaer, ook niet als ik het in een submap van de map /invoegtoepassingen plaats.
Aldfaer ziet sowieso alleen de map "Bonusrapporten" en niet een zelf aangemaakte map "Eigen rapporten".

Sjabloon gezinsblad CBG 09 juni 2019 12:52 #29590

• Carel Plantagie
  • Carel Plantagie's Profielfoto
  • Aldfaergebruiker sinds 2002
  • Ontvangen bedankjes 86

Harm Selling schreef : Iets anders wat me niet lukt, is het hernoemen van het sjabloon. Zodra geef ik het een andere naam, is het niet meer te benaderen vanuit Aldfaer, ook niet als ik het in een submap van de map /invoegtoepassingen plaats.
Aldfaer ziet sowieso alleen de map "Bonusrapporten" en niet een zelf aangemaakte map "Eigen rapporten".

In je map Invoegtoepassingen staan dus nu minimaal de mappen:
\Bonus rapporten
\Eigen rapporten

En in die map 'Eigen rapporten' staan de gekopieerde en aangepaste CBG-sjablonen, hernoemd naar bijvoorbeeld 'Mijn' ipv 'CBG'. En in die sjablonen heb je de USES-naam 'Basis_CBG' veranderd naar 'Mijn-Basis' (of zo) en je aangepaste Basis_CBG.asjl heb je ook hernoemd en geplaatst in de de map 'Eigen rapporten'? Want dit zou moeten werken. De aangepaste asjl mag je ook in de map 'Lib User' zetten als die al bestaat.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Harm Selling

Ik werk met Aldfaer 7.2 op Win10 met IE11+SVG-Viewer.

Sjabloon gezinsblad CBG 09 juni 2019 13:08 #29591

• Harm Selling
  • Ontvangen bedankjes 1
In de map C:\Users\hsell\Documents\Aldfaer\Invoegtoepassingen
staan nu 2 submappen:
\Bonus rapporten
\Eigen rapporten

Als ik de hernoemde bestanden, afkomstig uit C:\Aldfaer\Aldfaer-sjablonen\Lib Aldfaer, in "\Eigen rapporten" zet, ziet Aldfaer de map niet onder "Overige rapporten".
Kopieer ik de bonusrapporten naar "\Eigen rapporten" dan ziet Aldfaer de map + aanwezige bestanden wel.

Als ik het hernoemde sjabloon in C:\Aldfaer\Aldfaer-sjablonen\Lib Aldfaer laat staan, ziet Aldfaer het ook niet.

PS.... Het lijkt nu toch te lukken.... Ik kom er later op terug

Sjabloon gezinsblad CBG 09 juni 2019 14:16 #29592

• Harm Selling
  • Ontvangen bedankjes 1
Gelukt!
Bedankt voor alle hulp.

Sjabloon gezinsblad CBG 09 juni 2019 21:09 #29597

• JayCee
  • JayCee's Profielfoto
  • W7, Aldfaer 7.2, Bonus, Firefox, Opera
  • Ontvangen bedankjes 610

Harm Selling schreef : "[?_SETORDE(LASTPLAC,[:_BAPTPLAC:])?]&]ald.:]|_BAPTPLAC:]".......

Ik kom er niet uit. Op welke regel is deze code te plaatsen?

Mvg,
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.045 seconden
Gemaakt door Kunena