Aldfaerforum
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
15 okt 2018
Problemen met bijlagen
Lees meer...
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Aldfaer-kwartierstaat uitbreiden met halfbroers en/of halfzussen

Aldfaer-kwartierstaat uitbreiden met halfbroers en/of halfzussen 09 nov 2018 11:35 #25638

• Jac Thissen
  • Jac Thissen's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Ontvangen bedankjes 0
Is het mogelijk de Aldfaer-kwartierstaat uit te breiden met de halfbroers en/of halfzussen ?
Mijn vrouw stoort zich eraan dat in de kwartierstaten van onze kinderen en kleinkinderen haar 2 oudere halfzussen niet vermeld worden.
In de bijlage heb ik geprobeerd een voorstel te doen voor deze uitbreiding. Bij het uitwerken ervan kwam ik tot de ontdekking dat er bij meerdere huwelijken van zowel de voorvader als de voormoeder de situatie iets complexer wordt, maar ik zou al heel blij zijn als de uitbreiding voor de eerste 2 situaties gerealiseerd kan worden.

Dit bericht bevat een bestand als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Aldfaer-kwartierstaat uitbreiden met halfbroers en/of halfzussen 09 nov 2018 12:47 #25640

• Ruud de Ruiter
  • Ruud de Ruiter's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 618
Kwartierstaat?
U toont Parenteel en in een standaard parenteel worden halfzusters/broers altijd getoond.

Mijn persoonlijke mening:
Waarom niet in Kwartierstaat: dat betreft in principe uitsluitend direct voorgeslacht = bloedlijnen en halfzusters/broers vallen daar nu eenmaal niet onder. Dit is het principe dat wereldwijd gehanteerd wordt.

Groetjes, Ruud de Ruiter, CH-1982 Euseigne - Avatar: Saint-Maximin, Metz-FR, ontwerp Jean Cocteau

Aldfaer-kwartierstaat uitbreiden met halfbroers en/of halfzussen 09 nov 2018 14:55 #25642

• Jac Thissen
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb inderdaad in het Word-document de rapporten van Arnoldus en Maria abusievelijk kwartierstaten genoemd, het zijn inderdaad parentelen. Maar de bedoeling is duidelijk: in het Aldfaer-rapport parenteel zitten de elementen om de uitbreiding in de kwartierstaat mogelijk te maken.

Aldfaer-kwartierstaat uitbreiden met halfbroers en/of halfzussen 09 nov 2018 16:42 #25644

• Jac Thissen
  • Ontvangen bedankjes 0
Sorry, mijn vorige reactie was iets te snel. Het zijn wel de kwartierstaten van de ouders Arnoldus en Maria. In het eerste voorbeeld is de zoon Petrus de proband, en in de 2 voorbeelden erna zijn resp. Arnoldus en Maria de proband.

Aldfaer-kwartierstaat uitbreiden met halfbroers en/of halfzussen 10 nov 2018 15:13 #25659

• Han Kortekaas
  • Han Kortekaas's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 924
Jac
zoals Ruud al memoreerde is dat dit nimmer in kwartierstaten wordt opgenomen. De wens is begrijpelijk maar druist in tegen het principe.

Han

Aldfaer-kwartierstaat uitbreiden met halfbroers en/of halfzussen 10 nov 2018 22:19 #25667

• Jac Thissen
  • Ontvangen bedankjes 0
Han,

Wie heeft besloten dat niet te doen? Waarom wordt bijvoorbeeld de aangetrouwde familie inclusief hun ouders wel in een kwartierstaat opgenomen, maar de bloedeigen kinderen van een voorvader c.q. voormoeder niet?
Rapporten zijn toch bedoeld om structuur aan te brengen in de grote hoeveelheid verzamelde gegevens? Bestaat er trouwens binnen Aldfaer al een rapport dat de gezinssamenstelling van een voorouderlijk echtpaar beschrijft inclusief eerdere of latere huwelijken?
Het grote voordeel van mijn suggestie is dat het in één keer voor alle voorouderlijke echtparen gebeurt.

Wanneer mijn uitbreiding ‘principieel’ niet kan, kun je het nieuwe rapport bijvoorbeeld ‘Aldfaer-kwartierstaat met halfbroers en/of halfzussen’ noemen (er is namelijk ook een Aldfaer-kwartierstaat en een CBG-kwartierstaat). Of plaats bij Instellingen - Rapporten - Tekst bij Kwartierstaat een tweede hokje: Halfbroers en/of Halfzusters tonen.

Aldfaer-kwartierstaat uitbreiden met halfbroers en/of halfzussen 11 nov 2018 00:28 #25668

• Han Kortekaas
  • Han Kortekaas's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 924
Jac
het is niet iets dat iemand het heeft besloten om dit niet te doen. Het heeft te maken met de opbouw van een kwartierstaat zie WikiPedia . De opbouw start bij de proband en volgt de mannelijke lijn en de vrouwelijke lijn. Schoonfamilies worden niet getoond. Wat wel toegepast wordt is de kinderen van de vader/moeder (uit hun relatie) te noemen. In Aldfaer kan dat uitgesloten worden.

Een parenteel daarentegen werkt alles uit, inclusief de kinderen van een tweede huwelijk.

Han

Last Edit: door Han Kortekaas.

Aldfaer-kwartierstaat uitbreiden met halfbroers en/of halfzussen 18 nov 2018 14:43 #25757

• Jac Thissen
  • Ontvangen bedankjes 0
Mijn voorstel lijkt een vroege dood te gaan sterven.
Op dit moment hebben pas 3 personen (inclusief ondergetekende) hun mening gegeven met als resultaat: 2 tegen en 1 voor.

Toch hoop ik de makers van Aldfaer te kunnen overtuigen van de meerwaarde van mijn voorstel met behulp van de volgende argumenten:
1. Binnen Aldfaer is in het scherm van een kind uit een samengesteld gezin in feite mijn voorstel al uitgewerkt. Zie bijgevoegd Word-document.
2. Verder is er bij mijn weten binnen Aldfaer nog geen enkel rapport (Standaard- of bonus) beschikbaar dat deze informatie levert. (Voor de liefhebbers heb ik een aldf-bestand toegevoegd om mij te laten zien welk rapport op dit moment het beste gebruikt kan worden voor dit doel).
3. Maar als er al zo’n rapport bestaat moet voor elke voorouder uit de kwartierstaat, die meer dan 1 keer gehuwd geweest is, handmatig nagegaan worden of er kinderen geboren zijn buiten hun in de kwartierstaat genoemde huwelijk.
4. Voor het compact weergeven van de gegevens van het voorgeslacht is de kwartierstaat het ideale middel. Het levert door één druk op de knop heel veel gegevens in één enkel rapport.
5. Wanneer 2. verwezenlijkt wordt moet er nog heel veel handwerk gebeuren (zie 3.) om die informatie in een kwartierstaat in te voegen.
6. Op dit moment worden in een kwartierstaat al wel alle vrouwen resp. mannen van de voorvaders resp. voormoeders vermeld. Mocht mijn voorstel ondanks mijn argumentatie het toch niet halen, zou ik het al fijn vinden wanneer vermeld wordt hoeveel kinderen in die ‘andere’ huwelijken geboren zijn.

Aldfaer-kwartierstaat uitbreiden met halfbroers en/of halfzussen 18 nov 2018 21:31 #25760

• Jac Thissen
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb gemerkt dat ik mijn bijlagen niet goed heb geüpload. Ik heb mijn bestanden op mijn laptop wel geopend, maar ben vergeten eerst op de knop 'Voeg in' te klikken alvorens op de knop 'Toevoegen' te klikken.
Daarom stuur ik de 3 bestanden, waar ik het in mijn vorige berichten over had, nogmaals. In dit bericht eerst het bestand uit mijn eerste bericht.
Deze bijlage is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Aldfaer-kwartierstaat uitbreiden met halfbroers en/of halfzussen 18 nov 2018 21:37 #25761

• Jac Thissen
  • Ontvangen bedankjes 0
En in dit bericht de 2 bestanden uit mijn laatste bericht.

Dit bericht bevat bestanden als bijlagen

Aldfaer-kwartierstaat uitbreiden met halfbroers en/of halfzussen 19 nov 2018 07:46 #25766

• Ruud de Ruiter
  • Ruud de Ruiter's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 618
Jac,
Een ieder heeft de vrijheid zijn al dan niet unieke wens in te dienen. Per definitie reageert het Aldfaer team niet op dergelijke suggesties. Dat wil niet zeggen dat zij deze niet registreren, maar het is aan hun vast te stellen of een dergelijke wens zinvol is binnen het kader van een genealogie programma voor algemeen gebruik en of dit past binnen de gedcom specificatie voor uitwisseling van bestanden.

U heeft uw wens ingedient, laat het dan daarbij. . .

Groetjes, Ruud de Ruiter, CH-1982 Euseigne - Avatar: Saint-Maximin, Metz-FR, ontwerp Jean Cocteau
Last Edit: door Ruud de Ruiter.
  • Pagina:
  • 1
Tijd voor maken pagina: 0.043 seconden
Gemaakt door Kunena