Aldfaerforum
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: Vermijden van dubbele personen bij Gedcom import

Vermijden van dubbele personen bij Gedcom import 12 aug 2019 08:15 #30065

• De Coster René
  • De Coster René's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Windows 10 - IE11 - Mozilla - Chrome - Filezilla
  • Ontvangen bedankjes 32
Ik heb een ALDF bestand 'TOTAAL' waarin verschillende families die al of niet aan mekaar gelinkt zijn.
Daarin zit ook de familie 'Fovel' met een 200-tal personen in hun parenteel.

In een ander ALDF bestand heb ik een aparte stamboom 'FOVEL' (± 400 pers).
Ik zou de 2 via een Gedcom-import willen samenbrengen maar heb dan een zeer groot aantal dubbele personen (de een al met meer (recentere) gegevens dan de andere).

Hoe los ik dit best op ?

Mvg
René

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

René De Coster
Windows 10 - IE11 - Mozilla - Chrome
Filezilla - Notepad++

"Zoek je familie op maar verwaarloos je eigen familie niet"

Vermijden van dubbele personen bij Gedcom import 12 aug 2019 09:47 #30066

• Ruud de Ruiter
  • Ruud de Ruiter's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 730
René,
Hetgeen bevestigt was regelmatig in dit forum naar voren komt. Geen aparte bestanden er op nahouden maar met groepen werken.

De enige methode is nu Aldfaer 2x starten, beide naast elkaar en vergelijken het basisbestand handmadig completeren met de info uit het 400 pers bestand.

In jouw geval, personenlijst "import"bestand sorteren op Forel > voornaam > geb en systematisch één voor één verwerken, inclusief koppelingen naar andere personen en materiaal. Blijft werk maar is te doen

Ter info: ik ben bezig met een ontvangen Gedcom bestand van rond 32'000 personen samen te voegen met een bestand van rond 60'000 personen met die werkwijze. En dat is iets meer werk als jouw kleine bestandje.

Groetjes, Ruud de Ruiter, CH-1982 Euseigne - Avatar: Ramen Kerk Saint-Maximin, Metz-FR, ontwerp Jean Cocteau
Last Edit: door Ruud de Ruiter.

Vermijden van dubbele personen bij Gedcom import 12 aug 2019 13:45 #30069

• JayCee
  • JayCee's Profielfoto
  • W7, Aldfaer 7.2, Bonus, Firefox, Opera
  • Ontvangen bedankjes 644
René,
Op deze link , meer toepasselijke info.

Mvg,

Vermijden van dubbele personen bij Gedcom import 12 aug 2019 19:45 #30082

• Frank
  • Frank's Profielfoto
  • actieve gebruiker met W10
  • Ontvangen bedankjes 72
Draai van beide een kwartierstaat en vergelijk deze met elkaar, zo zie je snel of je al hele takjes toe kan voegen via gedcom toevoeging.

Heb zelf 70 bestanden aan mijn bestand toe mogen voegen en gebruikte hiervoor een unieke code met de naam van wie ik deze takken heb verkregen. Via een extra tooltje in het code veld te zetten (Dank aan Han Kortekaas) voor namen die weg mogen omdat ze dubbel zijn zet ik in het achternaam XV voor de achternaam met een spatie, zo kan ik hierop snel via de persoonslijst sorteren en deze hele groep in een keer verwijderen)

Meestal is het een uurtje tot een avondje werk geweest om deze personen goed samen te voegen.
Bekijk echter van te voren alle notities even en beslis dan welk bestand je wilt behouden en welke niet, om niet een voor een te hoeven verwijderen zoals Ruud het doet (Wat op zich geheel juist is maar ben niet bang dat je een notitie vergeet over te nemen, deze vind je later mogelijk ook wel weer terug al;s je zelf de lijn gaat controleren via de archieven.

In Noord-Brabant op zoek naar de laatste stamgrootouders in de 11de generatie van onze kinderen.

Positief kritisch anders denkend waardoor diverse Aldfaer sjablonen verbeterd of hierdoor ontwikkeld zijn. Bekijk mijn website voor de mogelijke uitdraaien.

6.2 / 7.0 / RC / 7.2

Beste groet,
Frank

Vermijden van dubbele personen bij Gedcom import 13 aug 2019 09:30 #30085

• Ruud de Ruiter
  • Ruud de Ruiter's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 730
Frank,
re: om niet een voor een te hoeven verwijderen zoals Ruud het doet
Ik hoef niets te verwijderen, want ze komen gewoon niet in mijn bestand. In mijn situatie gaat het om een specifieke familienaam en alternatieve schrijfwijze(s) en de direct daaraan gekoppelde personen.

Gewoon met ref persoon bijhouden wie de volgende te controleren, c.q. te verwerken persoon is

Bestand verwerkt, dan gaat het in het archief voor eventueel naslagwerk maar niet voor direct gebruik

Groetjes, Ruud de Ruiter, CH-1982 Euseigne - Avatar: Ramen Kerk Saint-Maximin, Metz-FR, ontwerp Jean Cocteau
Last Edit: door Ruud de Ruiter.

Vermijden van dubbele personen bij Gedcom import 13 aug 2019 16:59 #30095

• De Coster René
  • De Coster René's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Windows 10 - IE11 - Mozilla - Chrome - Filezilla
  • Ontvangen bedankjes 32
Dank aan de tipgevers !
Zelf heb ik ook nog een methode toegepast, nl:
Ik maak een (tekst)parenteel MET INDEX vanaf de oudste voorvader van de te onderzoeken familie. één in het hoofdbestand en één in de familie die ik wil invoegen.
Dan ga ik in Notepad++ de beide indexen vergelijken via de 'Compare-plugin'.

Dan breng ik de gegevens van de ontbrekende personen in mijn Aldfaer-hoofdbestand.

René De Coster
Windows 10 - IE11 - Mozilla - Chrome
Filezilla - Notepad++

"Zoek je familie op maar verwaarloos je eigen familie niet"

Vermijden van dubbele personen bij Gedcom import 13 aug 2019 18:37 #30098

• Han Kortekaas
  • Han Kortekaas's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 1098
René, via Notebook++ is een aardige mehode om te ontdekken waar de gaten zitten, maar u blijft zitten met de vraag welke van de records de meest volledige is.
De enige methode om e.e.a. inhoudelijk te vergelijken is om de twee bestanden naast elkaar op het scherm te openen en dan inhoudelijk te vergelijken, en niet alleen de ontbrekende.

Han

• Pagina:
  • 1
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena