Han Kortekaas tijdelijk afwezig (30 nov 2021)

Beste mensen,

Han Kortekaas, lid van het Aldfaer-team en moderator van dit forum, kan hier de komende maanden helaas niet actief zijn. Gedurende die tijd nemen de andere leden van ons team zijn taken over.

Met vriendelijke groet,
Anne van der Ploeg
Aldfaer-team

Virus in nieuwe versie 8.1

Meer
12 apr 2020 14:15 - 12 apr 2020 14:26 #34350 door Frank
Beantwoord door Frank in topic Virus in nieuwe versie 8.1
Zoek en vind : aldfaer.net/sitemap//index.php?q=node/62

Versie 8.1 werkt goed niets mis mee.

Gebruik zelf Defender en Avast
Laatst bewerkt 12 apr 2020 14:26 door Frank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
12 apr 2020 14:32 #34351 door Antoon
Beantwoord door Antoon in topic Virus in nieuwe versie 8.1
Alle oude versies van Aldfaer zijn beschikbaar op aldfaer.net/sitemap//index.php?q=node/62
Voor alle duidelijkheid: dit is geen Aldfaer-probleem.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Erik Schreuder

Meer
12 apr 2020 15:04 #34354 door M. Mantel
Beantwoord door M. Mantel in topic Virus in nieuwe versie 8.1
Als dit geen Aldfaer-probleem is, waarom lukt het wel om versie 8.0 te downloaden en installeren en 8.1 niet? Hebben beide een Aldfaer.exe bestand. Die van 8.0 wordt geaccepteerd door viruscanner en die van 8.1 niet.
Heb niet het idee dat dit aan de virusscanner ligt, die maakt niet onderscheid niet op basis van versienummer.

PS. Ik heb versie 8.0 teruggezet, nadat 8.1 steeds werd verwijdert door McAfee

Meer
12 apr 2020 15:08 - 12 apr 2020 15:14 #34355 door Frank
Andere methode is te update via het vinkje aan te zetten i.p.v. opnieuw installeren.

Extra -> Instellingen -> Algemeen : Controleren op updates bij opsterten
Laatst bewerkt 12 apr 2020 15:14 door Frank.

Meer
12 apr 2020 16:06 #34358 door M. Mantel
@Frank: de wijze van updaten staat los van de discussie over het wel of niet uitschakelen van de virusscanner.

Meer
12 apr 2020 16:23 #34363 door JayCee
Beantwoord door JayCee in topic Virus in nieuwe versie 8.1

M. Mantel schreef : Als dit geen Aldfaer-probleem is, waarom lukt het wel om versie 8.0 te downloaden en installeren en 8.1 niet? Hebben beide een Aldfaer.exe bestand. Die van 8.0 wordt geaccepteerd door viruscanner en die van 8.1 niet.
Heb niet het idee dat dit aan de virusscanner ligt, die maakt niet onderscheid niet op basis van versienummer.

Dat het geen Aldfaer-probleem is wordt sterk gemaakt door het bericht #34325 van Antoon.

Als u de website van McAfee raadpleegt zal u kunnen lezen dat het al dan niet weigeren van bestanden door het programma pc-configuratie afhankelijk kan zijn.

Met F-Secure geen probleem.

Meer
12 apr 2020 16:34 #34366 door M. Mantel
@JayZee, als met dezelfde pc-configuratie de ene versie van Aldfaer (8.0) wel wordt geaccepteerd door McAfee en de andere versie (8.1) niet, dan lijkt het me duidelijk een Aldfaer probleem.
Ik ken de configuratie van Antoon niet, dus kan zijn bericht #34325 niet beoordelen.

Is het mogelijk om versie 8.1 nogmaals, bijvoorbeeld via een andere server, beschikbaar te stellen?

Meer
12 apr 2020 16:41 #34367 door Frank
Hallo M. Mantel,

Kleine uitleg: een nieuw exe bestand zal door een virus scanner niet heen komen zonder dat deze getest is op virussen bv: Avast onderzoekt dit bestand en zet een nieuw exe bestand even op slot, na controle van meestal minder dan een half uur word deze vrijgegeven.

Hoe meer mensen een nieuw exe bestand goedkeuren zal dit exe bestand op den duur als veilig zien. Besef dat de versie net is uitgekomen 2 dagen geleden.

Lees de beschrijving van Ruud de Ruiter nog eens door, denk dat je dit over het hoofd gezien hebt. Of wacht even een week om te kijken of deze dan niet tegen word gehouden. als je het niet voor elkaar krijgt, mogelijk wil iemand via teamvieuwer je wel even helpen?

Versie 8 en versie 8.1 zijn maar kleine aanpassingen en zal je waarschijnlijk niet merken.

Meer
12 apr 2020 16:41 #34368 door jaap streuper
Beantwoord door jaap streuper in topic Virus in nieuwe versie 8.1
@Antoon hartelijk bedankt. Hier heb ik wat aan. Heb v 8.0 gedownload en geinstalleerd. Geen probleem meer anders dan dat ik met een oude versie werk.
Dat moet dan maar.

Meer
12 apr 2020 19:06 #34377 door Han Kortekaas
Beantwoord door Han Kortekaas in topic Virus in nieuwe versie 8.1
Jaap e.a.

als u een bericht krijgt dat er een nieuwe versie is, laat Aldfaer die dan updaten en doe het installeren niet zelf.
Zie Extra -> Instellingen -> Algemeen -> 'Controleren op updates bij opstarten'
De volgende gebruiker (s) zei dank u: jaap streuper

Meer
12 apr 2020 20:52 - 12 apr 2020 20:54 #34381 door Ruud de Ruiter
Beantwoord door Ruud de Ruiter in topic Virus in nieuwe versie 8.1
Dag Jaap,
Een beetje anti-virus programma herkent het installeren van een nieuwe versie. en biedt de mogelijkheid dit desondanks toch te installeren. U dient dus echt uw anti-virus te vertellen dat die nieuwe Aldfaer een vertrouwd programma is. Doet u dat niet dan blijft u geblokkeerd op versie 8.0

Misschien helpt het om in de help van uw anti-virus na te gaan hoe u een programma als vertrouwd kunt aanmelden

Als uw anti-virus dit niet mogelijk maakt, dan rest u om van anti-virus programma te veranderen
Laatst bewerkt 12 apr 2020 20:54 door Ruud de Ruiter.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: jaap streuper

Meer
13 apr 2020 12:32 #34400 door Gerard Cornelussen
Beantwoord door Gerard Cornelussen in topic Virus in nieuwe versie 8.1
Moest een Gedcom bestand maken voor installatie op andere PC en daar ging het fout. Ben nu totale inhoud kwijt. gelukkig heb ik de stamboom ook nog ergens online en kan ik daar een nieuw Gedcom bestand maken. Maar dit zou toch eigenlijk niet mogen. Er zijn op dit ogenblik echter meer malware bedreigingen acief. Zo ben ik ook mijn adobe fotoprogramma's kwijt, althans ze werken niet meer. Met verschillende virusscanners Ncaffee, windows, Malwarebites, en Ccleaner. Alleen de laatste gaf een teken dat iets gerepareerd moest worden maar niet wat en door wat.
Ben geen IT deskundige dus heb ik nu een probleem.
Ik wou dit alleen maar even melden. Voor virussen kan ik de makers van Aldfaer niet aansprakelijk stellen maar wel waarschuwen.
M.vr.gr.
Gerard

Gemaakt door Kunena