Bestand opschonen verzoek bij start programma

Meer
27 juli 2020 15:38 #36370 door Jan
Beste Aldfaerforum. Enthousiast gemaakt door een familielid die ook met Genealogie is begonnen ben ik weer veel te druk bezig met de Familie database. En wat ik nu allemaal precies heb gedaan is niet te reproduceren. Geen gekke dingen maar wel Rapporten maken omdat die een goed overzicht geven waar nog wat scheelt zoals onvolledige gegevens. Met als gevolg het wijzigen van gegevens en die dan toch weer terug zetten. Omdat ik me vergist heb. enz enz.

Waarom krijg ik dan bij een herstart van het programma zo vaak het verzoek om op te schonen?

En wat wordt er nu precies opgeschoond?

Tot nu toe denk ik nog niets verloren te hebben, ik kan dat ook niet controleren wat hij nu precies heeft gedaan. Of toch wel ?

In de log wel het een en ander gezien. Voorbeeld: een naam is aangepast, de oude naam is verwijdert omdat daar geen relatie mee gevonden is. Begrijp ik. Maar wat wordt er nu bedoelt met:
Bestandsherstel Persoon: geen pack, want 15 verwijderde records van de 906
of
Bestandsherstel Geboorte: geen pack, want 15 verwijderde records van de 894

en dit gaat een aantal regels door. Hoezo 15 verwijderde records en welke dan ?

En zo zijn er meerdere regels in de log waar ik vragen over zou kunnen stellen. Eigenlijk teveel om op te noemen.

Maak ik me teveel zorgen over mijn bestand. Ik heb voldoende en goede back-ups dus dat zit wel goed, denk ik.

Ik blijf dit een van de makkelijkste programma's vinden waar ik alles in kwijt kan met wat ik er maar in wil stoppen. Het familielid even geholpen met My Heritage online. Ok het klopt ik had er nog niet eerder mee gewerkt. En dan weet je nog niet precies wat je wat er waar kan doen. Maar ik ergerde wel toch even over het aantal keren dat ik het zelfde record moest openen voordat ik er redelijk tevreden mee was.

Nogmaals prima werk wat jullie hebben gedaan. Dank je wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
27 juli 2020 16:11 #36373 door Han Kortekaas
Beantwoord door Han Kortekaas in topic Bestand opschonen verzoek bij start programma
Jan,

wist u al dat er een content-gevoelige help is? Als u ergens in Aldfaer venster bent en u drukt op F1 dan komt u in de beschrijving van dat onderwerp. Het kan geen kwaad om even polshoogte te nemen.

Opschonen betekent feitelijk dat tekstcorrecties die u heeft gemaakt, dat de oude tekst met opschonen verwijderd wordt als die nergens meer gebruikt wordt. Daarmee blijft het bestand schoon. Records moet u zien als een tekstitem. Personen worden uiteraard niet verwijderd, tenzij u zelf deze personen verwijderd, waarme dat persoonsrecord bij het opschonen verwijderd wordt, niet de teksten die aan die persoon gekoppeld zijn.

Jan schreef : knip...............Ok het klopt ik had er nog niet eerder mee gewerkt. En dan weet je nog niet precies wat je wat er waar kan doen. Maar ik ergerde wel toch even over het aantal keren dat ik het zelfde record moest openen voordat ik er redelijk tevreden mee was.....................knip

Kunt u over uw ergernis iets meer kwijt?

Meer
27 juli 2020 20:39 - 27 juli 2020 20:41 #36379 door Jan
Beantwoord door Jan in topic Bestand opschonen verzoek bij start programma
Beste Han Kortekaas dank je wel voor het beantwoorden van mijn vraag. Een volgende keer wanneer er een vraag bij mij opkomt zal ik aan je advies denken en op de F1 drukken. Dat van die ergernis moet je niet zo dramatisch zien. Maar de invoer schermen van Aldfaer zijn goed logisch opgebouwd. Hoewel ik wel steeds bij het invoeren van personen uit het verleden de Onbekende relatievorm moest wijzigen in Huwelijk. En die eerste status is iets meer voor deze tijd. En zo kan iedereen wel persoonlijke wensen hebben die in het algemene belang minder belangrijk zijn. Ik ga daarover de F1 toets om raad vragen. Die weet vast een oplossing daarop. ;-)
Laatst bewerkt 27 juli 2020 20:41 door Jan.

Meer
27 juli 2020 21:50 - 27 juli 2020 21:53 #36384 door Ruud de Ruiter
Beantwoord door Ruud de Ruiter in topic Bestand opschonen verzoek bij start programma
Jan,
Even een achtergrond waarom de default bij een relatie "onbekend is"
Veronderstel de default is huwelijk. Gezien de huidige variaties geeft dat omgekeerd problemen omdat dan relatie vormen als samenleven en dergelijke dan standaard foutief zijn want deze worden dan als huwelijk geregistreerd
Onbekend: als men niets doet is de default onbekend. En dat kan, als men geen bewuste keuze voor één van de andere relaties maakt, niet fout zijn, want geen keuze gemaakt dus onbekend
Laatst bewerkt 27 juli 2020 21:53 door Ruud de Ruiter.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jan

Meer
28 juli 2020 12:20 #36395 door Jan
Beantwoord door Jan in topic Bestand opschonen verzoek bij start programma
Het is me duidelijk. Dank je wel.

Gemaakt door Kunena