Invoer wordt (telkens) verwijderd

• Peter van Meer
  • Onderwerp Auteur
Meer
14 mrt 2021 21:06 #40158 door Peter van Meer
Invoer wordt (telkens) verwijderd werd gestart door Peter van Meer
Omdat ik problemen had met het invoeren ging ik in de Online support zoeken. Daar bleek iets te staan over een foutieve nieuwe versie 9.2. Die had ik inmiddels geïnstalleerd. Zou mijn probleem daarmee samenhangen? Gisteren 13-3-2021 heb ik het advies opgevolgd de oude versie weer terug te zetten. Mij probleem is echter nog hetzelfde: bij de tabs Geboorte en bij Overlijden kan ik niets invullen. Stel dat bij 'Tijd' iets wordt ingevoerd, bijvoorbeeld 4:00 uur. Vervolgens wil ik naar het veld 'Bron' om de bron van die gegevens in te vullen. Ik klik op het veld 'bron' maar vervolgens verdwijnt het ingevulde bij 'Tijd'. Vul ik alleen 'Bron' in, kopieer ik het ingevulde om dat ook bij de bron van de aangifte in te vullen dan gebeurt hetzelfde. Kortom, ik kan niet meer vooruit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
14 mrt 2021 21:17 #40159 door Antoon
Beantwoord door Antoon in topic Invoer wordt (telkens) verwijderd
Draai eens Stamboom->Bestandcontrole en -reparatie en probeer dan nog eens.

• Peter van Meer
  • Onderwerp Auteur
Meer
14 mrt 2021 22:50 #40161 door Peter van Meer
Beantwoord door Peter van Meer in topic Invoer wordt (telkens) verwijderd
Helaas. Ik heb Bestandscontrole en reparatie geprobeerd, Controle gegevens, Bestand opschonen. Maar het euvel blijft hetzelfde. Na tijd invullen klikken in 'Bron' en weg is de tijd.

Meer
14 mrt 2021 23:33 #40162 door Han Kortekaas
Beantwoord door Han Kortekaas in topic Invoer wordt (telkens) verwijderd
Peter,
als je onder Aldfaer 8.1 bent probeer dan het volgende
1. sluit Aldfaer
2. ga naar de map C:\Aldfaer\ en hernoem aldfaer.ini naar aldfaer_oud.ini en aldfaer.iniprogram naar aldfaer_oud.iniprogram
3. start Aldfaer (bestandjes onder 4 worden vanzelf weer aangemaakt)
4. doe Menu > Bestand>Zoek Aldfaer bestanden en selecteer/open de laatste stamboom.

Kijk dan eens of het probleem verholpen is.
Loop wel al uw Extr>Instellingen even na!

• Peter van Meer
  • Onderwerp Auteur
Meer
15 mrt 2021 12:12 #40182 door Peter van Meer
Dag Han, dank voor je bericht. Ik heb je suggesties gedeeltelijk opgevolgd. Ik ben niet zo'n computerheld en verwachtte al problemen. Bijvoorbeeld: het programma Aldfaer.ini zie ik helemaal niet in mijn C-map. Bedoel je de aanduiding van het programma met de naam Aldfaer, de afbeelding van het hoofd en met de aanduiding Toepassing, groot 16.965 kB??
Wel zie ik Aldfaer.iniprogram. Die heb ik hernoemd, maar het oude blijft ook bestaan, wel met een recenter aanmaaktijdstip. Moet dat niet weggedaan worden?
En last but not least voor een andere discussie: ik snap weinig van de verschillende programma's en veiligheidskopiëen. Ik heb het idee dat veel weg kan; wat niet; hoe het beste iets te noemen enz enz. Zie bijlage.

Dit bericht bevat een bestand als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Meer
15 mrt 2021 12:24 #40183 door Han Kortekaas
U moet in de Windows verkenner bovenin op 'Beeld' klikken waarna u aan de rechterkant in het lint een vinkje kunt zetten bij "Bestandsnaamextensies". Als u nu naar C:\Aldfaer gaat dan ziet u wel de zogenaamde bestandsnaam extensies en dus ook aldfaer.ini

De bestandjes worden door Aldfaer zelf weer aangemaakt.
Als e.e.a. klopt dan kunt u het hernoemde bestandje verwijderen.

Het aangehangen docx document is leeg.

• Peter van Meer
  • Onderwerp Auteur
Meer
15 mrt 2021 22:11 #40216 door Peter van Meer
Ik heb het ini-bestand gevonden en hernoemd. Ik heb nu dus een bestand 'Aldfaer.ini' en een met de naam 'Aldfaer_oud.ini'. Idem met de naam 'Aldfaer_oud.iniprogram'. Dat verandert echter niets aan mijn probleem.
In de bijlage had ik een een schermafdruk van de verschillende Aldfaer-bestanden op mijn C-schijf. Maar die is helaas geweigerd omdat het bestand 215 kB groot is. Kun je iets met het txt-bestand? Ik heb 2 stambomen: 1 van de familie Van Meer en een van de familie Schellekens. De eerste kan ik gewoon openen, de tweede kan ik wel openen maar ik kan niets meer invullen vanwege het geschetste probleem. En ik durf niets meer weg te gooien, bang om iets wezenlijks te verliezen.

Dit bericht bevat een bestand als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Meer
15 mrt 2021 22:40 #40217 door Han Kortekaas
Peter,
ik heb wel gezien dat de bestandsnamen redelijk lang zijn, dus lees dit artikel eens te lange bestandsnamen

• Peter van Meer
  • Onderwerp Auteur
Meer
16 mrt 2021 21:10 #40232 door Peter van Meer
Han, dank je voor je geduld. Ik heb het euvel opgelost door de persoon, bij wie de problemen begonnen, te verwijderen en de gegevens opnieuw in te voeren. Nu werkt alles naar behoren.
Resteert de vraag wat ik met al die bestanden en veiligheidskopieën, opslagadressen, bestandennamen enz. aan moet. Ik vindt dat een moeilijk onderdeel waar ik me nog eens helemaal in moet verdiepen. Ik herinner me dat er een boekje is verschenen over Aldfaer, uiteraard over een oude versie. En ik dacht dat het programma niet uitputtend behandeld werd. Misschien dat ik dat nog ergens tweedehands op de kop kan tikken, want ik vermoed dat dat niet meer te koop is. En zeker niet over een meer recente versie. Succes met je werk.

Meer
16 mrt 2021 22:34 #40235 door JayCee
Beantwoord door JayCee in topic Invoer wordt (telkens) verwijderd
Peter,
Een hint.

Meer
16 mrt 2021 22:48 - 16 mrt 2021 22:51 #40236 door Han Kortekaas
Peter,
ik heb v.w.b. het gebruik van Aldfaer en opschonen van Aldfaer de volgende visie.
1. installeer Aldfaer conform de standaard en alleen als de computervaardigheid hoog is én er is een goede reden, wijk dan af.
2. stop alle personen in 1 stamboombestand.
3. laat automatisch veiligheidskopieën tot 15 maken en stuur naar een map in OneDrive
4. stuur het fotomateriaal naar OneDrive, organiseer dat in submappen per gebeurtenis.
5. alles wat reproduceerbaar is, dus in principe Rapportuitvoer, schoon dat regelmatig op
6. gedcom bestanden; idem als 4

Vanwege mijn betrokkenheid met Aldfaer heb ik wel meerdere testbestanden, maar voor mijn stamboom hanteer ik de bovenstaande regel.

Misschien moet je mij privé maar eens een volledige lijst met Stamboomzoeker sturen.

Het boekwerk over Aldfaer bestaat niet meer; wel is er wat cursus-aanbod.
Laatst bewerkt 16 mrt 2021 22:51 door Han Kortekaas.

Gemaakt door Kunena