Ongehuwd veranderd in zonder partner

Meer
09 apr 2021 18:12 #40479 door Han Kortekaas
Beantwoord door Han Kortekaas in topic Ongehuwd veranderd in zonder partner
Ik zou dan haast aanbevelen dat 'Ongehuwd' alleen maar kan worden ingevuld als iemand overleden is en dit uit de akte blijkt
Alle andere nog levende personen zou je dan een notitie-aantekening moeten maken dat ze zonder partner zijn.

Dilemma is dat als iemand ,volgens de akte ongehuwd is overleden , best op moment van overlijden een relatie kan hebben gehad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
09 apr 2021 18:33 #40480 door JayCee
Beantwoord door JayCee in topic Ongehuwd veranderd in zonder partner

Han Kortekaas schreef : Dilemma is dat als iemand ,volgens de akte ongehuwd is overleden , best op moment van overlijden een relatie kan hebben gehad.

Dit zou betekenen dat het dan om een gekende maar niet geregistreerde relatie gaat, niet?
Aansluitend: wat wordt op de overlijdensakte vermeld als de overledene een geregistreerd samenleven(samenwonen) of geregistreerd partnerschip had op het moment van overlijden?

Meer
09 apr 2021 19:30 #40481 door Ruud de Ruiter
Beantwoord door Ruud de Ruiter in topic Ongehuwd veranderd in zonder partner
Antoon,
Je kan niet altijd op aktes afgaan. Wat doe je met DTB?
In Zwitserland zijn gegevens , afhankelijk van het kanton, openbaar vóór 1870. BS is in vele kantons pas na rond 1825 begonnen. Daarom moet ik vaak afgaan op kerkregisters.
Als voorbeeld een registratie in Aldfaer

en de OVL registratie in het kerk register

waarin het bestaan van de echtgenoot niet vermeld is
Bijlagen:

Meer
10 apr 2021 06:16 #40482 door De Coster René
Beantwoord door De Coster René in topic Ongehuwd veranderd in zonder partner
Soms wordt op rouwbrieven (geen ovl-akte) de term 'Levensgezel' gebruikt voor iemand die bijv. sterft als weduwe maar daarna nog 15 jaar heeft samengeleefd met een andere partner.

• Theo Leegwater
  • Onderwerp Auteur
Meer
11 apr 2021 10:22 #40494 door Theo Leegwater
Beantwoord door Theo Leegwater in topic Ongehuwd veranderd in zonder partner
Ik ben blij dat er meerdere forum leden het met mij eens zijn, ik werk met meerdere stambomen waarin ik aangegeven heb wat de status is van de persoon ten aanzien van een relatie, volgens mij is status ongehuwd al jaren een vast gegeven in Aldfaer.
Ik werk nu weer met 8.1 en daarin zijn we weer bij het oude dus hoef ik niet meer alle stambomen, waarschijnlijk met 500.000 personen, na te kijken wat hun relatie is.
Alle mensen die gereageerd hebben bedankt voor jullie reactie, ik ga gewoon weer verder met waar ik goed in ben, namelijk speuren op het internet naar aanvullingen.
Ik hoop dat de ontwikkelaars er in een volgende versie er rekening met houden dat iedere veranderen nog geen verbetering hoeft te zijn.
Met vriendelijke groet,

Theo
De volgende gebruiker (s) zei dank u: De Coster René

Meer
13 apr 2021 13:11 #40517 door JR(Hans) Stoter
Beantwoord door JR(Hans) Stoter in topic Ongehuwd veranderd in zonder partner
Antoon, wat is nu je conclusie?

Meer
13 apr 2021 23:19 #40518 door Antoon
Beantwoord door Antoon in topic Ongehuwd veranderd in zonder partner
De naamswijziging is ingegeven door het feit dat de werking niet overeenstemde met de benaming. Als je iemand als 'ongehuwd' aanmerkte, dan kon je ook meteen geen enkele partner meer koppelen, terwijl als je ongehuwd bent, je nog wel een partner kan hebben. Door de naamswijziging is de werking in overeenstemming met de benaming, maar ontstaat het probleem dat wie er van gebruikt maakte op basis van de benaming door de naamswijziging iets anders vastlegt dan de bedoeling was. We gaan het bekijken. Persoonlijk zou ik eerder de werking in overeenstemming brengen met de benaming dan omgekeerd.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: JR(Hans) Stoter

Meer
14 apr 2021 08:04 - 14 apr 2021 08:08 #40519 door Ruud de Ruiter
Antoon
re: dan kon je ook meteen geen enkele partner meer koppelen,

Als iemand een partner heeft of krijgt, dan is deze niet meer ongehuwd en/of niet meer zonder partner. Voor zover ik begrijp, blokkeren beide het koppelen van een partner want je kan niet tegelijk "zonder partner" en een partner gekoppeld hebben. Derhalve dient deze blokkering te worden opgeheven om een partner toe te voegen. Dat kan alleen door ongehuwd en/of zonder partner te verwijderen.
De werking is voor beide uitdrukkingen gelijk wat voor mij een reden is dit gewoon als ongehuwd te laten met behoud van de blokkering.
Laatst bewerkt 14 apr 2021 08:08 door Ruud de Ruiter.

Meer
14 apr 2021 08:42 #40520 door Antoon
Ruud,
Natuurlijk kan je wel ongehuwd zijn en een partner hebben: niet elke relatie wordt op het gemeentehuis vastgelegd.

Meer
14 apr 2021 11:05 #40521 door Ruud de Ruiter
Antoon
Waar dienen dan de diverse relatievormen voor, zoals "relatie" of "onbekende relatie" ?

Meer
14 apr 2021 11:33 #40522 door Antoon
Als je nu in 8.1 iemand als ongehuwd aanmerkt, dan kan je aan die ongehuwde persoon ook geen persoon meer in een andere relatie dan een huwelijk koppelen. Dat zou wel mogelijk moeten zijn als de benaming ongehuwd behouden blijft, want ongehuwd betekent alleen 'niet gehuwd' en betekent niet dat hij geen andere relatie dan een huwelijk kan hebben.

Meer
15 apr 2021 14:54 #40527 door JR(Hans) Stoter
Beantwoord door JR(Hans) Stoter in topic Ongehuwd veranderd in zonder partner
Waarom zou je ook al weer iemand als ongehuwd willen aanmerken?

Gemaakt door Kunena