Aanduiding [sz] stiefzoon, [stiefbroer] ontbreekt in 8.1/10.1.

• Dhr. P.Troudes
  • Dhr. P.Troudes's Profielfoto Onderwerp Auteur
Meer
22 jan 2022 19:12 #44080 door Dhr. P.Troudes
Beste lezers,

Sinds een paar weken viel mij iets op na het maken van een tekst overzicht in Aldfaer Versie 8.1.
Ik heb een echtpaar waarbij de zoon een kind is van de echtgenote uit een eerder huwelijk. De zoon staat op zijn Persoonskaart als 'sz' Stiefzoon. Eerder werd deze aanduiding [ sz ], sinds ik de zoon aan de stiefvader gekoppeld had, ook zo weergegeven in Aldfaer. Maar nu niet meer. Achter de geboortedatum van de stiefzoon worden vervolgens - twee vaders - en zijn moeder vermeld.
Nu in Versie 10.1. geeft Aldfaer aan: 'Kind van Jan uit onbekende relatie', en achter de stiefzoon staan nu keurig alleen zijn biologische ouders.

Hetzelfde heb ik bij een samengesteld gezin, waarbij neven ook stiefbroers werden. Maar Aldfaer vertaald dit niet meer naar [stiefbroer] of [neef], maar naar [broer].

Is er misschien ergens een optie dat ik deze aanduiding van [sz] weer 'aan' kan zetten, en die van de anderen kan oplossen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
23 jan 2022 10:19 #44082 door Evert
Beste P. Troudes,
Bij het koppelen van een kind kun je bovenin dat venster bij Type een keus maken.
Verder kun je door rechtsklik op een kind, met de juiste persoon in het hoofdvenster, diezelfde keus maken.

Evert.

• Dhr. P.Troudes
Meer
23 jan 2022 15:50 #44084 door Dhr. P.Troudes
Beantwoord door Dhr. P.Troudes in topic Aanduiding [sz] stiefzoon, [stiefbroer] ontbreekt in 8.1/10.1.
Beste Evert, bedankt voor uw reactie.

Bij het 'voor het eerst' koppelen van een kind aan een ouder werkt die optie prima.
Maar.. wanneer ik vanaf een ouder een kind wil omzetten naar 'Stief', of vanuit het kind de ouder, dan..
of 1. Verspringt de selectie binnen 1 sec naar een andere ouder, maar gebeurt er niets, ook niet door sneller te klikken op 'Stief'.
of 2. Verspringt (vanuit de ouder) naar een Biologisch kind, en zet die om naar Stief. De Stiefkinderen zelf wil die op deze manier niet omzetten.
Zou dit vallen onder een 'bug'?

De enige oplossing lijkt voor nu om ze eerst los te koppelen, en dan opnieuw te koppelen, met daarbij het juiste Type selecteren.

Mvg. Dhr. P.Troudes.

Meer
23 jan 2022 16:08 - 23 jan 2022 16:10 #44085 door Evert
Ik heb het even in mijn bestand bij een heel klein gezinnetje (vader/moeder en 1 kind) gedaan en kan heel eenvoudig, via de rechtermuisklik, een kind wijzigen van Biologisch naar Stief en omgekeerd.

Aldfaer.10/W.10 beide met laatste updates.

Mogelijk heeft iemand anders een oplossing?

-Weet u zeker dat alle andere relatie koppelingen in die gezinnen correct zijn?

Evert.
Laatst bewerkt 23 jan 2022 16:10 door Evert. Reden: extra info

• Dhr. P.Troudes
Meer
23 jan 2022 18:05 #44086 door Dhr. P.Troudes
Beantwoord door Dhr. P.Troudes in topic Aanduiding [sz] stiefzoon, [stiefbroer] ontbreekt in 8.1/10.1.
Verandering vanuit Ouder en Biologisch kind naar Stief gaat inderdaad prima, maar das niet nodig.

In mijn voorbeeld vanuit Stiefouder en Stiefkind krijg ik de bedoelde 'Stief'-aanduiding / wijziging niet 'netjes' voor elkaar en heb ik de 'verspringing' in selectie. Alle kinderen (bekeken vanuit Ouder 1), van het 1e huwelijk, en van partner's eerdere huwelijk (de stiefkinderen), hebben nu enkel de aanduiding (1) en (2), terwijl dit dus niet klopt.

Alle koppelingen in relaties zijn al 'geruime tijd' correct. Alleen sinds kort, met de huidige en een eerdere versie, is Aldfaer ergens 'in de war'.

Meer
23 jan 2022 18:12 #44087 door Han Kortekaas
Kunt u eens Stamboom -> Controleer gegevens -> Fouten in data base draaien?

• Dhr. P.Troudes
Meer
23 jan 2022 18:22 #44088 door Dhr. P.Troudes
Zojuist gedaan, resultaat: Lijst met namen, met reden:

- Meer dan 2 Biologische ouders,
- Te veel biologische ouders, en
- Relatiecodes met ouders inconsistent

Meer
23 jan 2022 19:37 #44089 door Han Kortekaas
Die fouten kunt u oplossen door ontkoppelen en overnieuw koppelen en dan ook de juiste vorm kiezen.

• Dhr. P.Troudes
Meer
23 jan 2022 19:54 #44090 door Dhr. P.Troudes
Beste Han, klopt, dit had ik eerder ook geconstateerd.

Als dit schijnbaar de enige oplossing is, valt dit dan mogelijk onder een 'bug' o.i.d., gezien het voorheen allemaal prima in orde was?

Meer
24 jan 2022 00:00 #44093 door Han Kortekaas
Ik kan uw beschrijving van de 'bug' niet reproduceren, dus ik vermoed dat er een andere conditie oorzaak daarvan was.
Gebruikt u wel eens Stamboom -> Opschonen?

Als u nog een veiligheidskopie heeft van de versie 8.1, waar het volgens u allemaal nog OK was, dan zou ik die nog wel eens willen bekijken. Indien u dat goedvindt, klik dan op de knop Meer en beweeg de muis over het envelopje voor het e-mailadres.

Gemaakt door Kunena