Geheugenprobleem

Meer
31 mrt 2022 21:03 #44663 door Rien Polak
Geheugenprobleem werd gestart door Rien Polak
Bij een bevriende Aldfaer-gebruiker die ik ondersteun in computerzaken, doen zich sinds de ingebruikname van een nieuwe pc met Windows 11 en Aldfaer versie 10.1 geregeld problemen voor met het tonen van afbeeldingen binnen het programma (rechts in het venster Persoon) en bij het aanmaken van een parenteel (alt-F3, standaard tekstrapport Parenteel.asj). De problemen ontstaan doorgaans bij het genereren van een parenteel, waarbij in het htm-venster niet alle afbeeldingen worden getoond, hoewel ze aanwezig zijn en binnen het programma correct gekoppeld waren. Na het genereren van een parenteel laat het programma dan vaak de afbeeldingen niet (meer) zien in het venster Persoon. Typische foutmeldingen zijn 'Fout opgetreden in het script op deze pagina' (met verwijzing naar file:///C:/..../Rapportuitvoer/....aldfaertemp.html), 'Out of memory', en als ze het plaatje opnieuw wil koppelen 'Dit bestand is al aan de persoon gekoppeld', en als je ze plaatje wil bekijken 'Dut bestand wordt momenteel door een andere app vergrendeld'. Zij heeft weliswaar erg veel plaatjes gekoppeld (de map Materialen bevat 2100 bestanden), maar haar bestand telt niet heel veel personen (ergens in de 2000 meen ik), zodat de parentelen niet heel groot zijn. Zoals gezegd, de pc is nieuw, met een Intel 10400 processor en 16 Gb RAM geheugen, dus daar zit het probleem niet. Alle andere applicaties werken vlot en probleemloos. Ik red me doorgaans aardig op pc-gebied en met Aldfaer (gebruik het zelf ook al jaren), maar hier kom ik niet uit. Heeft het te maken met het uitfaseren van Internet Explorer, dat intern ergens lijkt te worden aangeroepen (in elk geval bij het openen van plaatjes binnen het Aldfaer htm-venster)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
31 mrt 2022 21:51 #44665 door Frank
Beantwoord door Frank in topic Geheugenprobleem
Hallo Rien,
Zo te zien moet er eerst een cursus gedaan worden in de computerzaak. :)

Of stel je vraag punt voor punt en je krijgt gericht antwoord.

Aldfaer 10.1 draait goed onder Windows 11, spreek uit eigen ervaring.

Meer
31 mrt 2022 21:56 #44666 door Rien Polak
Beantwoord door Rien Polak in topic Geheugenprobleem
Flauwe opmerking, Frank, dat siert je niet.
En het is toch echt één probleem: een geheugenprobleem dat ontstaat bij het genereren van een parenteel, duidelijk gerelateerd aan afbeeldingen.

Meer
31 mrt 2022 22:04 - 31 mrt 2022 22:05 #44667 door Frank
Hoe groot zijn de plaatjes qua bestand.

Een html bestand kan een x aantal mb bevatten voordat die vastloopt.

Het aantal plaatjes en personen in bestand is geen enkel probleem.

Vraagstelling is nu duidelijk.
Laatst bewerkt 31 mrt 2022 22:05 door Frank.

Meer
31 mrt 2022 22:49 #44669 door JayCee
Beantwoord door JayCee in topic Geheugenprobleem
@Rien,
Heb het vermoeden dat de gekoppelde bestanden te groot zijn in KB. Een foto van ca 200 KB volstaat voor de rapporten.
Controleer eveneens of de installatie van Aldfaer correct is uitgevoerd.

Meer
01 apr 2022 07:37 - 01 apr 2022 07:53 #44672 door Ruud de Ruiter
Beantwoord door Ruud de Ruiter in topic Geheugenprobleem
Rien,
Op zich een bekend probleem in Windows 10 of eerder bij het genereren van rapporten met weergave in de internerne Aldfaer browser (Internet Explorer).
Als het rapport open staat, klik het blauwe wereldbolletje om het rapport in de gebruikte Internet Browser op te roepen.

Windows 11 kan een boosdoener zijn als het stamboombestand in OneDrive gezet wordt. Dienaangaande:
1) Stel zeker dat het programma Aldfaer is geïnstalleerd in C:\Aldfaer
2) Stel zeker dat uw stamboombestand is geplaatst in:
C:\Users\uw pc naam\Documents\Aldfaer\Stambomen
en niet in OneDrive of andere “Cloud” versie
3) En hetzelfde voor de Rapportuitvoer en de Invoegtoepassingen

Controleer ook de plaats van het bijbehorend materiaal wat hoort te staan in
Doe Menu > Stamboom > Eigenschappen
Wat geeft C:\Users\uw pc naam\Documents\Aldfaer\Materiaal

Doe Menu > Extra Instellingen > Veiligheidskopie
Wat geeft C:\Users\uw pc naam\Documents\Aldfaer\Veiligheidskopieën

Alleen het Materiaal, inclusief eventuele sub-mappen, en de Veiligheidskopie mag u eventueel in de OneDrive of andere “Cloud” versie plaatsen. U dient dan wel uw Instellingen aan te passen

Als het betreffende Materiaal niet bewerkte downloads uit de diverse archieven betreft, weet dan dat deze vaak zeer groot in afmetingen en resolutie zijn en dat verkleinen naar "normale" afmetingen en resolutie helpt. Een leesbare gecomprimeerde A4 akte van 200 dpi volstaat en niet de "archief versie" van A3 met 300 dpi zonder compressie die vaak 10x of meer groter is in geheugen opslag. Lees dienaangaande:
www.deruiter.ch/Aldfaer/Help/foto%20afmetingen.pdf
Laatst bewerkt 01 apr 2022 07:53 door Ruud de Ruiter. Reden: compressie

Meer
02 apr 2022 18:29 #44697 door Rien Polak
Beantwoord door Rien Polak in topic Geheugenprobleem
Ik heb inmiddels een paar dingen kunnen checken. Er zijn wel onnodig grote afbeeldingen bij, maar dat blijken niet de boosdoeners te zijn. De problemen ontstaan bij het genereren van een parenteel. Geregeld (maar niet altijd, ook niet bij herhaaldelijk genereren van hetzelfde parenteel) worden daarin een of meer plaatjes (thumbnails) niet afgebeeld. Als ik de gegenereerde pagina opsla en open in Chrome, worden die thumbnails *wel* afgebeeld. Maar binnen het programma is het daarna hommeles: sommige gekoppelde afbeeldingen worden niet (meer) weergegeven in het persoonsvenster. Ik kan nog geen lijn ontdekken in de plaatjes die niet al thumbnail worden afgebeeld, het zijn soms scans, soms foto's van een camera, ze zijn soms groot, soms klein. Als ik zo'n boosdoener opzoek in Aldfaer, wordt het plaatje niet afgebeeld in het persoonsvenster. Na afsluiten en opnieuw starten van Aldfaer staat het plaatje weer vrolijk op zijn plaats in het persoonsvenster. Af en toe blijft in de map Rapportuitvoer een tijdelijke map (met cijfers als mapnaam) staan, terwijl ze normaal gesproken automatisch worden opgeruimd.
Het Aldfaer-programma staat in c:\Aldfaer, maar alle bijbehorende mappen in de documentenmap in OneDrive. Ik ben er nog niet toe gekomen om de door Ruud de Ruiter (dank voor de vele goede tips!) aanbevolen mappen uit OneDrive weg te halen. Dat laat nog wel even op zich wachten, maar ik zal daarna melden of het probleem daarmee verholpen is.
Als de interne browser van Aldfaer gebruik maakt van Internet Explorer, dan zitten er toch wel (meer?) problemen aan te komen, omdat Microsoft de ondersteuning daarvan staakt per 15 juni 2022.

Meer
03 apr 2022 16:38 #44711 door Meije van Slageren
Beantwoord door Meije van Slageren in topic Geheugenprobleem
Rien,
Aldfaer gebruikt voor het weergeven van de rapporten een interne browser en deze is gebaseerd op IE.
Om alle afbeeldingen te kunnen tonen dien het rapport via de wereldbol te openen en zal de standaard browser van je systeem worden gebruikt.

N.B. Het bestand aldfaertemp.html bevat ook alle afbeeldingen opgeslagen en als de browser dan op een geven ogenblik te weinig ruimte heeft om de afbeelding te tonen dan wordt deze niet weergegeven. Iedere browser heeft zijn/haar eigen limiet. Maar jammer genoeg is het niet bekend wat deze limiet is.
@Ruud heeft je er al op gewezen dat je de stamboombestanden hebt staan in Onedrive. Ik wil daar nog aan toevoegen dat ik mij er over verbaas dat dit nog geen probleem heeft veroorzaakt. Vroeg of laat zal dit tot verlies leiden van de stamboom gegevens.

Meer
03 apr 2022 21:46 #44726 door Frank
Hoi Rien,

Advies Ruud eerst opvolgen om deze uit one drive te halen.

Werk zelf laatste versie Aldfaer met Windows 11 met Edge van Microsoft Windows 11 (geen IE) en is geen enkel probleem dus dat deze na 15 juni 2022 niet meer ondersteund dan even upgraden naar windows 11.

Meestal helpt het met problemen om even alles te updaten naar nieuwere versies.
Geld voor alle programma's.

Meer
04 apr 2022 08:52 #44733 door Ruud de Ruiter
Beantwoord door Ruud de Ruiter in topic Geheugenprobleem
Rien,
Re: IE Microsoft de ondersteuning daarvan staakt per 15 juni 2022
Is al lang bekend maar geen ondersteuning (=support) betekent volgens mij geen onderhoud. Niet dat die verwijderd wordt.

Gemaakt door Kunena