Adoptie

• Katelijne De Greef
  • Onderwerp Auteur
Meer
06 mei 2022 11:09 #45073 door Katelijne De Greef
Adoptie werd gestart door Katelijne De Greef
Een kind van een vrouw, dus de moeder (vader onbekend) dat bij haar huwelijk de naam krijgt van de bruidegom, dus gewettigd wordt, valt dat onder de notering WETTIG?
En wat als op een bepaald moment (jaren na een tweede huwelijk) de tweede echtgenote van een man haar naam laat toevoegen aan de naam van de kinderen van die man? (ik vermoed ivm een erfeniskwestie) Dus die kinderen drogen eerst één achternaam en daarna twee achternamen. Kan je dat tijdstip aangeven?
DBV

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
06 mei 2022 13:39 - 06 mei 2022 13:41 #45074 door JayCee
Beantwoord door JayCee in topic Adoptie
Volgens Aldfaer dient "wettig" gebruikt te worden om aan te geven dat het geen biologisch kind is. Naansveranderingen kunnen in de notities worden vermeld. Wordt het kind achteraf bij een huwelijk erkend en/of geadopteerd kan het type kind gewijzigd worden door rechts-klik op het kind en het gepaste type aanvinken en aangevuld met een notitie bv. gewettigd en/of erkend bij huwelijk ......
Persoonlijk plaats ik de notitie zowel bij het kind als bij het huwelijk van de ouders wanneer de erkenning met het huwelijk is gebeurt.
Laatst bewerkt 06 mei 2022 13:41 door JayCee.

Meer
13 mei 2022 19:18 #45133 door Ruud de Ruiter
Beantwoord door Ruud de Ruiter in topic Adoptie
Katelijne,
Persoonlijk handhaaf ik de naam van een persoon zoals deze bij de geboorte of doop is vast gelegd.

Latere wijziging van de naamgeving kan zijn
a) bij huwelijk van de moeder erkenning door de huwlijkspartner
b) dubbele naamgeving indien dat wettelijk mogelijk is en in NL bij koningklijk besluit

Er zijn diverse oplossingen
voor a) onder de huwelijkstab notitie "erkenning van ......" en bij het kind of de kinderen een notitie persoonstab "datum: erkening op bij huwelijk *ouders*"

voor b) onder persoonstab notitie "datum: naamwijziging in ......" plus bronvermelding zoals KB

OF een eigen feit Naamwijzing voor zowel a) als b)

Gemaakt door Kunena