Is een nieuwe release altijd een vooruitgang?

• Nicolette Meijer-Jentink
  • Onderwerp Auteur
Meer
20 mei 2022 18:23 #45183 door Nicolette Meijer-Jentink
Is een nieuwe release altijd een vooruitgang? werd gestart door Nicolette Meijer-Jentink
Vooropgesteld: ik heb ontzettend veel bewondering voor al die mensen die belangeloos aan Aldfaer werken en helpen alle problemen op te lossen. Toch vraag ik me af of het wel zo zinvol is steeds met een nieuwe release van Aldfaer te komen. Natuurlijk, Windows lanceert 11 en daarop moeten jullie je aanpassen.
Maar anderzijds vraag ik me af of een meer basic versie van Aldfaer niet veel problemen voorkomt. Jaren heb ik tot volle tevredenheid met Aldfaer gewerkt. Na een aantal jaren pauze, werd het tijd het werk aan de stambomen weer op te pakken en ik belandde in Aldfaer 10.1. En daarin gaat van alles regelmatig mis. Te vaak moet ik opnieuw opstarten, een parenteel maken lukt niet van een bepaalde stamboom. Functies die wel nuttig zijn mis ik, zoals een goede zoekfunctie in de personenlijst. En last but not least, meer ruimte om grotere afbeeldingsbestanden op te nemen en een goede manier om aan te geven wat er dan wel fout zit bij de melding "fout in sjabloon". Ik ben nu een maand aan het proberen oplossingen te vinden voor mijn probleem, maar ze zijn er gewoon niet.
Nicolette

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
20 mei 2022 19:19 #45184 door Meije van Slageren
Beantwoord door Meije van Slageren in topic Is een nieuwe release altijd een vooruitgang?
JA een nieuwe relaase is een vooruitgang, daarin zijn fouten opgelost van de vorige versie en eventuele nieuwe mogelijkheden toegevoegd.

Niciolette schreef:

En last but not least, meer ruimte om grotere afbeeldingsbestanden op te nemen en een goede manier om aan te geven wat er dan wel fout zit bij de melding "fout in sjabloon".

1. Meer ruimte om grote afbeeldingsbestanden, De ruimte die beschikbaar is om de afbeeldingsbestanden op te nemen is afhankelijk van de gebruikte browser. Mijn ervaring is dat Edge de meeste ruimte bied.
2. melding "fout in sjabloon" heb ik van het Aldfaer-team begrepen dat in de eerst komende nieuwe release een betere uitleg gegeven wat de oorzaak van deze fout is.

Meer
20 mei 2022 20:17 - 20 mei 2022 20:20 #45185 door Ruud de Ruiter
Beantwoord door Ruud de Ruiter in topic Is een nieuwe release altijd een vooruitgang?
@Nicolette
Ik gebruik Aldfaer sinds versie 2. Nu Versie 10.1. Het enige probleem wat ik ervaren heb is de weergave van Materiaal bij de standaard weergave, met dien verstande dat al snel de afbeeldingen niet meer getoond worden vanwege gebrek aan geheugen ruimte.
Zodra de webbrowser gebruikt wordt doet zich bij mij dat probleem niet voor.
Voor de rest gebruik ik alleen standaard rapportages.

Het is aan de gebruiker om te besluiten alle toeters en bellen te gebruiken of, net zoals ik doe, zich te beperken tot basis gebruik en dat levert verder geen problemen op
Maar zeker niet een mini versie aanbieden

N.B. Ik zal een groot rapport maken met veel materiaal en nagaan hoeveel geheugen dat in beslag neemt. Maar dat wordt morgen of later
Laatst bewerkt 20 mei 2022 20:20 door Ruud de Ruiter.

Meer
21 mei 2022 10:14 #45189 door Frank
Beantwoord door Frank in topic Is een nieuwe release altijd een vooruitgang?
Ja is altijd een vooruitgang.

Liep zelf jaren geleden tegen hetzelfde probleem aan met uitdraaien die allles op een html pagina zetten zoals kwartierstaat en alle aktes toegevoegd in originele grote.

Behoud mijn plaatjes en foto,s zoals ze worden aangeboden door de archiefdiensten en verklein ze nooit. Bekijk op mijn oude website van 2021 eens "ik en mijn familie"
genealogie.fklerkx.nl/index.html

Nieuwe website (maak jaarlijks een uitdraai van mijn bestand) klerkx.eu/
zijn de zware sjabloonuitdraaien nog niet gemaakt

Ander zware uitdraai heb ik opgesplitst in 4 delen vanuit opa's en oma's gezien.
Toon hier bij elke stamvader in het verleden door op zijn naam te klikken weer een parenteel vanuit deze stamoudste (zijn er rond de 1.600 parenteels)
Bekijk submenu zoekmethode en klik een van de 4 uitdraaien OORSPRONG aan

vervolgens een STAMVADER IN RECHTERLIJKE MANLIJKE LIJN
Sommige zijn een boek op zich met meer dan 1.000 pagina's a 4 zonder beelmdateriaal.

PS. schoon je je bestand wel eens op:
STAMBOOM-> controleer gegevens en bestand opschonen

Werk met de laatste versie van Windows en Aldfaer zonder problemen dus ligt niet aan de programatuur.

• Onderwerp Auteur
Meer
23 mei 2022 18:03 - 23 mei 2022 18:15 #45216 door Nicolette Meijer-Jentink
Beantwoord door Nicolette Meijer-Jentink in topic Is een nieuwe release altijd een vooruitgang?
Die browser hoeft van mij niet. Ik zou liever een mogelijkheid zien om een parenteel als word document op te slaan. Nu moet ik een parenteel maken, dat is dan een hmtl-bestand. Dan via een pdf-printer er een pdf van maken. Anderen zijn vast geïnteresseerd in de mogelijkheden van het web, maar ik wil documenten die ik kan laten afdrukken en dat kan met word, ook met een pdf, maar die weg is omslachtiger. Ik werk niet voor publicatie op het web. De beperkingen door de privacy wet zijn me te groot. Dus ik houd de alles binnen de familie en help anderen waar het kan zonder de privacy wet te schenden. Bovendien vind ik het leuk om parentelen te maken met apart toegevoegd commentaar en een apart boekjeover de meest saillante personen en gebeurtenissen in een familie. En bestand opschonen doe ik regelmatig.
Laatst bewerkt 23 mei 2022 18:15 door Nicolette Meijer-Jentink.

Meer
25 mei 2022 15:08 #45244 door Meije van Slageren
Beantwoord door Meije van Slageren in topic Is een nieuwe release altijd een vooruitgang?
Nicolette,
Het standaard rapport Parenteel en ook het Bonus rapporten Maak Boeken is geschikt om het *.html bestand om te zetten naar een Word document. Door gebruik te maken van Sjab2Word dat je via de Aldfaer.nl kunt downloaden.
Afhankelijk van je Word versie kun je dit Word document gelijk omzetten naar een PDF document.

• Onderwerp Auteur
Meer
25 mei 2022 15:48 #45245 door Nicolette Meijer-Jentink
Beantwoord door Nicolette Meijer-Jentink in topic Is een nieuwe release altijd een vooruitgang?
Als je een parenteel maakt, dan is het ook een hmtl bestand. Dat zet ik via een virtuele PDF printer meteen om in een PDF. Maar meteen naar Word ga ik eens bekijken, want dat heeft wel voordelen hoop ik, b.v. pas afbeeldingen plaatsen als het Word document er is, dan kunnen ze groter.
Nicolette

Meer
25 mei 2022 16:23 #45246 door Evert
Beantwoord door Evert in topic Is een nieuwe release altijd een vooruitgang?
Nicolette,
Je kunt een html volgens mij ook in Word openen.
En dan als Word opslaan.

Meer
25 mei 2022 17:05 #45247 door Meije van Slageren
Evert,
Daar heb je gelijk in, maar via Sjab2Word is meer mogelijk zoals pagina nummering, afbeeldingen groter weergeven dan dat deze in het html bestand worden getoond. Een aparte bladzijde(n) op welke bladzijde de afbeeldingen zich bevinden.

Meer
25 mei 2022 18:05 - 25 mei 2022 18:13 #45248 door Evert
Beantwoord door Evert in topic Is een nieuwe release altijd een vooruitgang?
Meije,
Ben het met je eens.

Alleen is een vraag soms ook wat wil je met een bestand doen.
Laat ik een voorbeeld geven:
In het verleden -10/15 jaar terug- heb ik een aantal keren een boek van een kwartierstaat (on-demand) laten drukken.
Toen werkte mijn invalshoek voor mij prima.
Was ook een overweging van wat is de beste lay-out. En dat is heel persoonlijk.
Ondertussen, nieuwe inzichten/betere technieken, is dat -drukken van een boek- voor mij geen optie meer is.
Tenzij iemand dat graag wil.
Dus als ik een kwartierstaat maak ga ik de html in word openen en dan kan ik er een kop/staart enz naar eigen inzichten aan toevoegen.
Als ik die dan weer (als html) op sla blijven alle koppelingen (ouders/kinderen/index) behouden.
En dan geef ik dit bestand per mail of USB-stick aan de betreffende persoon.

Maar ik kan er desgewenst ook een word document (helaas niet doorklikbaar) van maken.

Heb in deze geen ervaring met documenten en/of foto's er tussen plaatsen.

Groet,
Evert.
Laatst bewerkt 25 mei 2022 18:13 door Evert.

Meer
25 mei 2022 19:05 #45250 door Frank
Beantwoord door Frank in topic Is een nieuwe release altijd een vooruitgang?
Nicolette,

Besef dat zolang je nog met onderzoek bezig bent dit onderhevig kan zijn gedurende het onderzoek vordert.

Vandaar dat ik voor een website gekozen heb, en zit heden voor de doopboeken / begin doopboek rond 1600 te zoeken en heb nog steeds niet de onderzoeken van alle voorouders vanuit onze kinderen gezien afgesloten.

Ben ook slechts 10 jaar bezig en zoek heden tussen de 11de en 13de generatie, soms vind ik 10 voorouders maar vaker ± 50 op een avondje. Alles na de 12de generatie moet nog gecontroleerd worden vandaar dat ik deze info matig deel.

Gemaakt door Kunena