Nieuws (12 nov 2022)

Smart Matching

Personen met verwantschap tot de gekozen referentiepersoon automatisch kleuren

Lees meer
09 jan 2023 13:43 #46632 door Thomas Nauwelaerts
Beste leden,
Is er een mogelijkheid om in de personenlijst de personen met een verwantschap tot de referentiepersoon een bepaalde kleur te geven?
Men kan dit manueel doen, persoon per persoon, maar dit is tijdsintensief en men kan dan niet eenvoudig van referentiepersoon wisselen.
Bedankt,
Thomas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09 jan 2023 13:59 - 09 jan 2023 14:03 #46633 door Ruud de Ruiter
Dat is een standaard functie in Instellingen > Vensters > Personen respectievelijk Voorouders- en Nageslacht referentie
Voor overige verwantschappen is dat niet mogelijk
Laatst bewerkt 09 jan 2023 14:03 door Ruud de Ruiter.

Lees meer
09 jan 2023 15:57 #46636 door Ruud de Ruiter
Thomas

Aanvulling:
Misschien heb je hier nog iets aan: gebruik naast de voor/nageslacht referentie kleuren bladwijzers om de startpersoon van verschillende takken vast te leggen.
Wissel je van tak, maak je die persoon referentie persoon en passen de voor/nageslacht kleurtoekenningen zich binnen die tak automatisch aan

Lees de help voor meer

Lees meer
10 jan 2023 20:53 #46643 door Thomas Nauwelaerts
Dag Ruud,

Bedankt voor je snelle reactie. De voorgestelde oplossingen zijn handig, maar doen nog net niet wat ik wens te bereiken.

Voor mij zou het voornamelijk de bedoeling om de onderlinge verwantschappen visueel te maken.

Ik heb even een voorbeeldje in bijlage gezet na wat manuele kleuringen.
In de lijst van de Nauwelaerts'sen is duidelijk te zien, dat Agna, Alfons, Aloys Lodewijk ... nog geen link hebben met de referentiepersoon, via eender welke voorouder-kant.

Bedankt,
Thomas
Bijlagen:

Lees meer
11 jan 2023 14:20 #46645 door Ruud de Ruiter
Thomas,
Ik zie niet of/hoe er een werkende formule te bedenken is om dit te verwezenlijken

Lees meer
11 jan 2023 14:31 #46646 door Thomas Nauwelaerts
Dag Ruud,
Mijn inziens zou het een aparte knop kunnen zijn (zoals het genereren van een rapport), die dan voor elke persoonslijn via de verwantschapsberekening de kleur aanpast naar een eerder gekozen kleur.
Zo zou dit ook bruikbaar kunnen zijn bij familie-bezoeken bij verschillende kanten van de familie (op basis van welke kant van de familie je bezoekt, kan je dan de referentie-persoon aanpassen)
Thomas

Lees meer
11 jan 2023 15:35 #46647 door Han Kortekaas
De wens komt er m.i. op neer in Instellingen - Vensters - Personen 'Verwant referentie' met kleurkeuze op te nemen.
In geval van grotere stambomen lijkt het mij een vertragende factor voor o.m. de Personenlijst, dus niet wenselijk.

Lees meer
11 jan 2023 15:43 #46648 door Aremeef
De wens van Thomas wil ik graag ondersteunen. Met de kleuring van de referentie is snel het voor- en nageslacht van die persoon zichtbaar in de Personenlijst. Maar dit is beperkt tot de directe lijnen en niet geschikt om te zien of bv van naamgenoten al een familieband is gevonden. Nu los ik dit deels op door voor een aantal gekozen verwanten groepen te maken op basis van verwantschap volgens bepaalde criteria. Het tot meerdere groepen behoren van een bepaald individu is dan een indicatie voor de mate van verwantschap. Een mogelijkheid één of meer van die groepen ook een kleur (of ander makkelijk zichtbaar merkteken, bv vetgedrukt) te kunnen geven in de Personenlijst wordt erg gewenst. De suggestie van Ruud om via bladwijzers snel van referentie te wisselen is hiervoor onvoldoende alternatief. Misschien wil het onvolprezen Team van Aldfaer dit als optie toch in overweging nemen.

Lees meer
11 jan 2023 19:19 - 11 jan 2023 19:22 #46649 door Ruud de Ruiter
Ik ga er van uit dat het niet bekend is of er een verwantschap tussen 2 willekeurige personen bestaat.
De reeds aanwezige functie Verwantschap kan dat uitzoeken en weergeven. Let op: dat is de rechstreekse verwantschap tussen 2 personen
In theorie zou men alle personen binnen dat resultaat een kleur kunnen toekennen. Echter één of meerdere personen binnen dat resultaat kunnen/zullen verwantschappen hebben met personen die niet in deze weergave voorkomen. Daarvoor is een nieuwe zoekslag nodig.
Dus één en dezelfde persoon kan men dan, b.v. afhankelijk van vader of moeder tak, meerdere kleuren toekennen ? Nee dat gaat niet en dus wordt de eventueel bestaande kleurtoekenning overschreven

En dat afgezien van het (door mij gedeelde) commentaar van Han Kortekaas dat dit een vertragende factor is op de werking van het stamboomboom-bestand
Laatst bewerkt 11 jan 2023 19:22 door Ruud de Ruiter.

Lees meer
11 jan 2023 21:10 #46651 door Thomas Nauwelaerts
De functie zoals ik ze zie zou niet automatisch uitgevoerd moeten worden, maw vertraging op de persoonslijst is er alleen op dat moment dat men ervoor kiest om de personen verwant aan de referentiepersoon te kleuren.

Het gaat mij niet zozeer om de graad van verwantschap of de afgelegde weg tot de verwantschap, maar eerder het feit pur sang dat er één (of meerdere) verbindingen tussen de persoon in de persoonslijst en de referentiepersoon gevonden werden.

Wanneer men van referentiepersoon verandert, zal men opnieuw de kleuring manueel moeten toepassen. Dit zou inderdaad bestaande kleuren overschrijven (maar zou ondergesteld kunnen zijn aan de kleuren voor voor- / nageslacht of referentiepersoon, en wordt enkel uitgevoerd wanneer men hier zelf voor kiest)

Lees meer
12 jan 2023 11:19 #46653 door Ruud de Ruiter
Ik laat aan het team over of dit een mogelijke en zinvolle uitbreiding kan zijn.
Voor mij einde discussie

Gemaakt door Kunena