- Forum
- Forum categorieën
- Helpdesk
- Personen met verwantschap tot de gekozen referentiepersoon automatisch kleuren
Personen met verwantschap tot de gekozen referentiepersoon automatisch kleuren
- Thomas Nauwelaerts
- Auteur
- Ontvangen bedankjes 0
Is er een mogelijkheid om in de personenlijst de personen met een verwantschap tot de referentiepersoon een bepaalde kleur te geven?
Men kan dit manueel doen, persoon per persoon, maar dit is tijdsintensief en men kan dan niet eenvoudig van referentiepersoon wisselen.
Bedankt,
Thomas
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ruud de Ruiter
-
Voor overige verwantschappen is dat niet mogelijk
- Ruud de Ruiter
-
Aanvulling:
Misschien heb je hier nog iets aan: gebruik naast de voor/nageslacht referentie kleuren bladwijzers om de startpersoon van verschillende takken vast te leggen.
Wissel je van tak, maak je die persoon referentie persoon en passen de voor/nageslacht kleurtoekenningen zich binnen die tak automatisch aan
Lees de help voor meer
- Thomas Nauwelaerts
- Auteur
- Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor je snelle reactie. De voorgestelde oplossingen zijn handig, maar doen nog net niet wat ik wens te bereiken.
Voor mij zou het voornamelijk de bedoeling om de onderlinge verwantschappen visueel te maken.
Ik heb even een voorbeeldje in bijlage gezet na wat manuele kleuringen.
In de lijst van de Nauwelaerts'sen is duidelijk te zien, dat Agna, Alfons, Aloys Lodewijk ... nog geen link hebben met de referentiepersoon, via eender welke voorouder-kant.
Bedankt,
Thomas
- Ruud de Ruiter
-
Ik zie niet of/hoe er een werkende formule te bedenken is om dit te verwezenlijken
- Thomas Nauwelaerts
- Auteur
- Ontvangen bedankjes 0
Mijn inziens zou het een aparte knop kunnen zijn (zoals het genereren van een rapport), die dan voor elke persoonslijn via de verwantschapsberekening de kleur aanpast naar een eerder gekozen kleur.
Zo zou dit ook bruikbaar kunnen zijn bij familie-bezoeken bij verschillende kanten van de familie (op basis van welke kant van de familie je bezoekt, kan je dan de referentie-persoon aanpassen)
Thomas
- Han Kortekaas
-
In geval van grotere stambomen lijkt het mij een vertragende factor voor o.m. de Personenlijst, dus niet wenselijk.
- Aremeef
- Ontvangen bedankjes 1
- Ruud de Ruiter
-
De reeds aanwezige functie Verwantschap kan dat uitzoeken en weergeven. Let op: dat is de rechstreekse verwantschap tussen 2 personen
In theorie zou men alle personen binnen dat resultaat een kleur kunnen toekennen. Echter één of meerdere personen binnen dat resultaat kunnen/zullen verwantschappen hebben met personen die niet in deze weergave voorkomen. Daarvoor is een nieuwe zoekslag nodig.
Dus één en dezelfde persoon kan men dan, b.v. afhankelijk van vader of moeder tak, meerdere kleuren toekennen ? Nee dat gaat niet en dus wordt de eventueel bestaande kleurtoekenning overschreven
En dat afgezien van het (door mij gedeelde) commentaar van Han Kortekaas dat dit een vertragende factor is op de werking van het stamboomboom-bestand
- Thomas Nauwelaerts
- Auteur
- Ontvangen bedankjes 0
Het gaat mij niet zozeer om de graad van verwantschap of de afgelegde weg tot de verwantschap, maar eerder het feit pur sang dat er één (of meerdere) verbindingen tussen de persoon in de persoonslijst en de referentiepersoon gevonden werden.
Wanneer men van referentiepersoon verandert, zal men opnieuw de kleuring manueel moeten toepassen. Dit zou inderdaad bestaande kleuren overschrijven (maar zou ondergesteld kunnen zijn aan de kleuren voor voor- / nageslacht of referentiepersoon, en wordt enkel uitgevoerd wanneer men hier zelf voor kiest)
- Ruud de Ruiter
-
Voor mij einde discussie