Manueel sorteren van kinderen mislukt, moeder met stiefkinderen en adoptiekind

Lees meer
14 mrt 2023 12:58 #47085 door Kris Buelens
Ik probeer de kinderen van een mijner tantes in de juiste volgorde te zetten, hun geboortedatums zijn onbekend. Het lukt niet
Ik heb:
Adri stief
Bert stief
Dirk adoptie
Francine stief
Francine moet als 2de komen. Ik klik rechts op Francine en vraag ze bovenaan te zetten. Resultaat
Dirk, Adri, Bert, Francine
Ik vraag dan maar Dirk onderaan te zetten. Resultaat
Adri, Bert, Dirk, Francine
Dan nog maar eens op Dirk klikken en "naar onderen" kiezen, en er verandert niets.

Bij haar partner krijg ik de volgorde wel OK: Adri, Francine, Bert, Dirk (hij is de biologische vader van de eerste 3), en adoptie van de laatste.

Misschien dat ik het in orde krijg door ze eerste terug te ontkoppelen, maar ik wilde het probleem signaleren voor het geval jullie interesse hebben om deze bug te verbeteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14 mrt 2023 16:20 #47089 door Paul Kallenberg
Kris,

Kan je nagaan of dit bij Stamboom -> Controleer gegevens -> Fouten in database aan het licht komt? Zo ja dat is dit een bekende fout. Het is niet automatisch te herstellen omdat het programma niet kan uitmaken wat de juiste volgorde van de kinderen is. Er zit dan niets anders op dan te ontkoppelen en opnieuw te koppelen.

Paul

Lees meer
14 mrt 2023 16:46 #47090 door Kris Buelens
Dank voor uw snelle reactie.

Ik gebruik regelmatig "controleer gegevens" en er werd daarover niets gesignaleerd.
Nu echter, na mijn poging tot manueel sorteren komt er wel
"Volgnummers kinderen gelijk"

Die personen staan al lang in de database. Het is maar vandaag dat ik per toeval de foute volgorde zag, en het probeerde juist te maken.

Het probleem is veroorzaakt door Aldfaer zelf. Ik heb voorheen geen poging ondernomen om te ordenen. Ik deed het dus eerst bij de biologische vader, de echtgenoot van mijn tante dus. Toen het daar in orde was, keek ik bij mijn tante, en probeerde de sortering daar ook in orde te maken, wat dus niet lukt. Misschien helpt dit om de fout in Aldfaer te verbeteren.

Ik versta dat Aldfaer geen automatische correctie kan doen, en dat ik allicht nu eerst zal moeten ontkoppelen om het dubbele volgnummer te verbeteren. Maar Aldfaer zou toch geen geen dubbel volgnummer mogen creëren, of zie ik dat fout?

Lees meer
14 mrt 2023 17:05 #47091 door Ruud de Ruiter
Kris,
Overweeg volgorde automatisch en voeg een geschatte geb-datum +/-jaar toe bij de betreffende kinderen

Lees meer
14 mrt 2023 17:25 #47092 door Paul Kallenberg
Kris,

De fout is bij het gebruik van een van de vorige Aldfaer-versies in je bestand terecht gekomen. Bij gebruik van de huidige Aldfaer-versie kan de fout niet meer in je bestand terechtkomen. De fout is dus al verbeterd. Alleen gaat dat niet met terugwerkende kracht.

Het wordt bij Controleer gegevens pas gedetecteerd als bij een persoon de sortering op Handmatig staat.

Paul

Lees meer
15 mrt 2023 08:24 #47099 door Kris Buelens
Dank u zeer.
Ik zal ontkoppelen en opnieuw koppelen.

Gemaakt door Kunena