letters in sommige velden slechts deels zichtbaar

Lees meer

letters in sommige velden slechts deels zichtbaar

07 feb 2024 19:02
Goedendag,

Ik denk dat sommige invoervelden in bv het hoofdvenster niet hoog genoeg zijn om letters helemaal zichtbaar te maken, m.n. letters die onder de schrijflijn gaan, zoals g, j, p enz.
Ik doe een voorbeeld hier bij.

Heb ik misschien iets verkeerd ingesteld staan?

Ik werk met Aldfaer 10.1 onder Windows 11.

Met vriendelijke groet,
Peter Termeer

Bijlagen:

Lees meer

Re: letters in sommige velden slechts deels zichtbaar

07 feb 2024 21:13
uit het help bestand:
U kunt de lettergrootte die Aldfaer gebruikt voor het weergeven van tekst in de verschillende vensters instellen op een waarde tussen 8 en 15 pt. Standaard staat deze waarde op 12 pt. Na het wijzigen van deze waarde wordt Aldfaer automatisch heropgestart voor een optimale weergave in alle vensters. Het lettertype en de lettergrootte die door Aldfaer gebruikt worden in de verschillende standaard overzichten kunt u instellen bij instellingen /  rapporten. 

Lees meer

07 feb 2024 21:20
welke lettergroote heb je ingesteld? Max is 15

Lees meer

08 feb 2024 07:38
Lees ook onder Index > "veel gestelde vragen" het onderwerp "Kleine letters in Aldfaer"

Lees meer

12 feb 2024 15:08
Beste Jos en Ruud,

De lettergrootte had ik al op 11 staan. Als ik die nog verder verkleinde naar b.v. 8 werd alles kleiner, ook de tekstvakken. Probleem bleef dus bestaan.

Uit jullie reactie maakte ik op dat er niet ergens een verborgen instelling is waarmee ik dit probleem te lijf kon gaan. En dat het daarom waarschijnlijk was dat op een of andere manier mijn Aldfaer corrupt geworden was. Daarom heb ik Aldfaer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Probleem is daarmee opgelost.

Dank voor jullie tips.
Vriendelijke groet,
Peter Termeer

Lees meer

12 feb 2024 15:41
Oei, toch iets te vroeg gejuicht. Direct na her-installatie van Aldfaer zijn de letters volledig zichtbaar.
Maar na afsluiten van Aldfaer en weer openen is het probleem terug.

Is er nog een suggestie?

Met vriendelijke groet,
Peter Termeer

Lees meer

12 feb 2024 16:16
Wil eens kijken of het helpt het bestandje C:\Aldfaer\Aldfaer.ini te herbenoemen naar bijv C:\Aldfaer\Aldfaer_oud.ini. Dat moet u doen als Aldfaer gesloten is. Bij heropening Aldfaer zijn er wel een paar instellingen te vernieuwen.

Ik neem even aan dat u niet met eigen Profielen werkt.

Lees meer

12 feb 2024 17:31
Beste Han,
Bedankt voor uw reactie.

Nee, dit blijkt niet te helpen; na her-installatie dus alles OK, maar bij opnieuw openen van Aldfaer is het weer fout.

In C:\Aldfaer stond een Aldfaer.ini (die ik had hernoemd naar Aldfaer-oud.ini) en een Peter.ini. Bij de-installeren van Aldfaer blijft Peter.ini staan (samen met nog enkele files). Bij her-installeren komt er geen nieuwe Aldfaer.ini file staan, wel Aldfaer-oud.ini en Peter.ini.
(Betekent die Peter.ini dat ik een eigen profiel heb?)

Als ik ook Peter.ini hernoem naar Peter-oud.ini blijft ook die staan na de-installeren van Aldfaer en bij opnieuw installeren komt er wel een Peter.ini staan.

Geeft dit nog een aanknopingspunt?

Peter

Lees meer

12 feb 2024 18:12 - 12 feb 2024 18:13
Peter,
Ik meen mij te herinneren dat een te grote schaalgrootte van het scherm een invloed had op de weergave van de velden in het hoofdvenster. Mogelijk ligt daar de oplossing.
Wijzigen van de schaalgrootte kan in windows 10 via de windows systeeminstellingen > geavanceerde schaalinstellingen > schaalgrootte.
Laatst bewerkt 12 feb 2024 18:13 door JayCee.

Lees meer

12 feb 2024 18:40
Peter,
bij het gebruik van de de-installatie van Aldfaer blijven alle *.ini en *.iniprogram bestandjes gewoon staan. Als Aldfaer daarna opnieuw wordt geïnstalleerd wordt gebruik gemaakt van deze bestandjes. 

Blijkbaar werkt u met een eigen profiel, naast het Aldfaer profiel. Ieder profiel kan een eigen lettergrootte hebben. Ik neem aan dat u na het wijzigen van het Aldfaer profiel niet bent doorgegaan naar het Peter profiel.

Probeer eens  een geheel schone installatie te doen door eerst de bestaande C:\Aldfaer te  hernoemen naar C:\Aldfaer_oud en dan Aldfaer te installeren in C:\Aldfaer
Dan mag in ieder geval niet het eigen profiel Peter  naar voren komen, tenzij u een synchronisatieproces heeft lopen op die map.

Lees meer

12 feb 2024 19:13
@Han,
Ik heb je suggestie uitgevoerd maar dit verhelpt niet het probleem. Echter:

@JayCee,
Dat blijkt de oplossing. Mijn monitor stond op 125% (de door Windows aanbevolen grootte!). Als ik dat op 100% zet worden de letters wel erg klein. Specifiek voor Aldfaer kan ik dan binnen Aldfaer de lettergrootte op 15 zetten, dan wordt het weer prima leesbaar. En de letters passen dan weer goed in hun vakjes.

Beiden zeer bedankt voor jullie behulpzaamheid!

Groeten,
Peter

Lees meer

12 feb 2024 22:12 - 12 feb 2024 22:14
Peter,
Bij mij staat het op 105 met lettergrootte 12. Probeer eens met waarden tussen 105 en 110 met verschillende lettergrootte
Laatst bewerkt 12 feb 2024 22:14 door JayCee.

Gemaakt door Kunena