Probleem in Aldfaer Gedcom Export naar Ancestris

Lees meer

Probleem in Aldfaer Gedcom Export naar Ancestris

05 mei 2024 09:39
Helaas heb ik moeten constateren dat Aldfaer een naar mijn idee ernstige fout maakt bij het exporteren van een Gedcom bestand.

Eerst even wat uitleg over dit onderdeel van de Gedcom specificatie:

NOTE Entity: Een op zichzelf staande Entity in een Gedcom bestand.
Komt maar 1 maal voor in een Gedcom, maar kan vanuit meerdere plaatsen gebruikt worden.
Als dit NOTE record wordt gewijzigd, wordt deze wijziging overal zichtbaar bij alle links naar deze ene NOTE Entity.

NOTE property Is altijd onderdeel van een Entity, dus geen zelfstandig iets.
Een Note property kan op meerdere plaatsen in een Gedcom bestand staan, bijvoorbeeld als onderdeel van een geboorte, als onderdeel van een huwelijk, enzovoorts enzovoorts. Het is dus altijd onderdeel van.

Nu hebben we bijvoorbeeld de volgende situatie:
Er zijn 2 personen, allebei hebben ze een Notitie bij de persoon, in beide gevallen is de inhoud van de notitie gelijk:
Screenshot Persoon-1.png en Persoon-2.png
Kijken we bij Onderhoud Notities dan zien we éénmaal deze notitie voorkomen, met daarbij 2 verwijzngen, nl naar Persoon-1 en Persoon-2
Zie screenshot: Onderhoud-Notites.png

Als Aldfaer hier een Gedcom van maakt krijgen we de volgende onderdelen in de Gedcom:
De NOTE entity: NOTE-Entity.png
En de twee personen: NOTE-Pointer-01 en NOTE-Pointer-02

Dus Aldfaer vat deze Notes op als een NOTE-ENTITY    ???????
Gaan we nu in Aldfaer editen, dus we gaan slechts bij 1 van beide personen de Note wijzigen, dan zien we ineens in de Onderhoud-Notities dat de oorspronkelijke NOTE nog maar naar 1 persoon verwijst en niet naar 2. En dat er een nieuwe NOTE is bijgekomen in de tabel, namelijk de gewijzigde.
Screenshot: Notitietabel-aangepast.png

Dat betekent dus dat bij EDITEN Aldfaer deze notities opvat als slechts behorend bij deze ene persoon op deze ene plek.
Dus niet als een NOTE Entity maar als een NOTE-Property
En dat is ook juist, want dat verwachten we als gebruiker ook.

MAAR........
Dan moet Aldfaer ook bij het aanmaken van een Gedcom deze Notes uitvoeren als onderdeel van de persoon waar ze bijstaan, en zeker niet als 1 aparte NOTE ENTITY.

Want dat is heel wat anders.
Gebruikers gaan hun Aldfaer Gedcom importeren bij andere software en komen er dan dus na een tijd pas achter dat als ze ergens die Note aanpassen bij 1 persoon, dat deze Note dan ongewild op veel meer plekken gewijzigd wordt.
Deze situatie heeft zich dus meerdere malen voorgedaan bij import van diverse Aldfaer-Gedcoms in Ancestris, vandaar dit bericht.

Ik begrijp dat Aldfaer vanwege zijn interne database tabellen werkt op deze manier, dus maar 1 record in de tabel als dezelfde inhoud gebruikt wordt op meerdere plekken, vanwege ruimte of andere redenen.
Maar bij maken van een Gedcom moet gelet worden op zoals een gebruiker denkt dat de gegevens bij elkaar horen.
Want zo gaat een gebruiker ongewild en ongezien de mist in.

Mvg
Tineke

(PS: ik blijk maar 2 bestanden te kunnen toevoegen, dus ik ga proberen om deze in "antwoorden" aan deze post, alsnog toe te voegen.

Bijlagen:

Lees meer

Re: Probleem in Aldfaer Gedcom Export naar Ancestris

05 mei 2024 09:40 - 05 mei 2024 09:42
plaatjes1

Bijlagen:

Laatst bewerkt 05 mei 2024 09:42 door Tineke Kosmis.

Lees meer

05 mei 2024 09:42
plaatjes 2

Bijlagen:

Lees meer

05 mei 2024 09:43
plaatjes 3

Bijlagen:

Lees meer

05 mei 2024 14:58
Ik ben zo vrij geweest om de titel van uw bijdrage te wijzigen.
De GEDCOM in Aldfaer 10.1 versie is de versie 5.5.1. In de komende versie 11 zal GEDCOM 7 gebruikt worden.
De GEDCOM specificatie beschrijft de mogelijkheid om de Tags NOTE op te nemen in het INDI segment of in het INDI segment een verwijzing te maken naar het  NOTE segment. Evenals bijvoorbeeld de SOURCE struktuur. Dit geldt voor zowel de GEDCOM versie 5.5.1 als 7.

Het pakket Ancestris is mij niet in detail bekend maar ik kan me voorstellen dat u uw probleem bij hen voorlegt

Lees meer

05 mei 2024 16:40
Goedemiddag,

Laat ik beginnen met het volgende, ik hoop dat u mij dat niet kwalijk neemt.
U zegt dat Ancestris U niet bekend is, dan zou ik zeggen kijk eens op de Ancestris website , op hun  Nederlandse Ancestris Forum  en/of in de  Nederlands Ancestris Handleiding.
Dan zult U zien dat Ancestris 100% compatibel is met Gedcom 5.5.1 en inmiddels ook met Gedcom 7.0.14. 
Deze Gedcom 7 is reeds bijna compleet aanwezig in Ancestris versie 12, en versie 12 staat op het punt gereleased te worden, maar wordt eigenlijk al door bijna alle users gebruikt. 

Op dit moment kan Ancestris een Aldfaer Gedcom, voor wat betreft de NOTE's  niet interpreteren zoals de NOTE's in Aldfaer feitelijk gebruikt worden. Dat ligt niet aan Ancestris, zoals u wel aangeeft, maar helaas aan de gedeeltelijk onjuiste Gedcom die Aldfaer exporteert.
Ik heb dat met uitleg en screenshots verduidelijkt. Het is heel jammer dat u ondanks mijn uitleg er toch van overtuigd bent dat het probleem niet bij Aldfaer ligt.
Ik dacht duidelijk genoeg aangegeven te hebben wat er precies aan de hand is.

Wat ik benoem heeft niets te maken met welke Gedcom versie dan ook. Maar met de manier waarop Aldfaer de Notities die een gebruiker heeft ingevoerd, wegschrijft naar de Gedcom.
Daar waar een notitie ONDERDEEL zou moeten zijn van een INDI entity (persoon), dus een NOTE-tag BINNEN een INDI (persoon) of binnen een geboorte (BIRT) en dergelijke, maakt Aldfaer er een losse NOTE-entity van. En een NOTE-Entity, wordt volgens de gedcom specificaties, heel anders behandeld dan een NOTE die onderdeel is van iets.

Met als gevolg dat Ancestris, maar tevens ELK ANDER programma, waar een Aldfaer gebruiker zijn Gedcom naartoe wil importeren, deze NOTE's verkeerd interpreteert.
Wijzigingen van deze door Aldfaer geëxporteerde NOTE's worden dan bij ALLE personen, geboortes, huwelijken, en waar de Note ook maar voorkwam in Aldfaer, in 1 keer gewijzigd.
En dat terwijl in Aldfaer zelf, zoals ik in mijn uitleg heb laten zien, deze Note WEL wordt opgevat als aparte note per persoon of Event.. 

Ik mag hopen dat iemand van het Aldfaer team de moeite wil nemen dit te bestuderen, want zo krijgen Aldfaer gebruikers helaas problemen als ze met hun Gedcom bij een ander programma aankloppen. Bij Welk ander programma dan ook. Aannemende dat die programma's, net als Ancestris, 100% compatibel zijn met welke Gedcom versie dan ook.

(U ziet dat ik het onderwerp wederom een weinig aangepast heb.)

En, ter informatie, Ancestris probeert al om van welk ander programma dan ook, de desbetreffende aangeboden Gedcoms op de juiste wijze te interpreteren (via een aparte import routine per programma), want helaas is Aldfaer zeker niet het enige programma, dat niet 100% compatibel is met de Gedcom specificaties.

Dus ik hoop echt ontzettend, dat hier goed naar gekeken wordt.
Ik heb Aldfaer zelf jarenlang tot volle tevredenheid gebruikt.
Het is echt een veelgebruikt en veelgeroemd programma in Nederland.
Het is het zeker waard om dat ook te blijven!

Met vriendelijke groeten,

Tineke

Lees meer

05 mei 2024 17:40
Tineke,

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. We gaan ernaar kijken, maar het kan nog wel even duren voordat dat in een release-versie van Aldfaer is verwerkt. Vermoedelijk doet dit probleem zich ook voor bij bronnen en mogelijk bij (bijschriften bij) foto's.

Tot die tijd is de oplossing om in Ancestry bij het wijzigen van een notitie dat niet via wijzigen te doen, maar via het aanmaken van een nieuwe notitie met de gewijzigde tekst. Ik snap dat dat verre van ideaal is.

Paul

Lees meer

05 mei 2024 18:23
Hallo Paul,

Fijn, want het is echt niet goed hoor. Ben toch blij dat er naar gekeken wordt.
Het is echt heel duidelijk, heb er de Gedcom op nagekeken voor ik mijn post op het forum hier plaatste.

Het is trouwens geen Ancestry (betaald) het heet ANCESTRIS  (Freeware en open source)
Mensen maken steeds de fout dat ze denken dat het die betaalde software is en dat is het dus NIET.

In Ancestris wil ik kijken of ze gewoon voor alle NOTE's die verwijzen naar een Entity of Event e.d. er standaard bij import een property NOTE van kunnen maken.
Dat hebben we het team daar al gevraagd.
Maar zoals je zegt dat is eigenlijk de omgekeerde wereld.

Toch denk ik dat dit redelijk eenvoudig aan te passen is. Bij alle aan te maken NOTE's (behalve die je krijgt bij tonen van Aantekeningen) moet niet een NOTE entity, maar de inhoud van de Note met een NOTE tag worden ingevuld.

Ik zou het als ik jullie was wel als waarschuwing ergens hier aangeven, want dit is hartstikke onduidelijk voor gewone gebruikers.
Zeker als bronnen en misschien meer dingen er ook mee te maken kunnen hebben.
Gebruikers krijgen nu of vreemde resultaten die ze niet kunnen herleiden, of er gaan dingen mis zonder dat ze het in de gaten hebben, en dat is kwalijker, dan raken ze informatie kwijt!
Beter lijkt me dat te melden dan dat mensen Aldfaer gaan afkraken als ze er achter komen. Maar ja zo denk ik er over.

Maar hebben jullie geen Gedcom expert dan?
Heeft nooit iemand dit in de gaten gehad?
Ik neem aan dat je de geproduceerde Gedcom tijdens de testfase, door een aantal testbestanden haalt, dan moet dat toch opvallen.
(Je zou ook natuurlijk jullie Gedcom door Ancestris kunnen laten inlezen, dat moet dan foutloos gaan, want Ancestris is 100% compatible)

Maar goed, heel blij dat jullie er iets aan doen.
Heel veel succes in ieder geval,

Groetjes,
Tineke

Lees meer

05 mei 2024 19:11
Tineke,

Zoals gezegd gaan we er naar kijken. Maar ik wil toch nog wel een kanttekening plaatsen bij de GEDCOM-interpretatie van Ancestris en je stelligheid van 100% compatibiliteit. Ik heb een Aldfaer-GEDCOM-bestand in Ancestris ingelezen. Ancestris maakt daar desgewenst eerst een gewijzigd GEDCOM-bestand van. Ik zie vervolgens dat er regels ten onrechte zijn gewijzigd (de oorspronkelijke regels voldoen aan de GEDCOM-standaard). En als ik vervolgens het door Ancestris gewijzigde bestand door een GEDCOM-validator haal blijkt dit bestand niet foutloos te zijn.

Paul

Lees meer

05 mei 2024 19:20 - 05 mei 2024 19:21
Hallo Paul,

Dan ben ik wel geïnteresseerd in dat bestand.
Mag ik dat hebben, dan geef ik dat aan het team om mee te testen.
Als er fouten uitkomen kunnen ze dat dan verbeteren.
O en welke validator gebruik je?
Er was er ooit online eentje maar die is er niet meer volgens mij.

Alvast bedankt.
Tineke
Laatst bewerkt 05 mei 2024 19:21 door Tineke Kosmis.

Lees meer

05 mei 2024 19:44
Tineke,

Zie  deze link  . Ancestris maakt van een GEDCOM-7 bestand (in de header staan regels 1 GEDC en 2 VERS 7.0) een GEDCOM-5.5-bestand (2 VERS 5.5; ik begrijp niet waarom) en gaat vervolgens tags van later dan 5.5 voorzien van een _. Het 5.5-bestand blijkt ook niet helemaal te voldoen aan de 5.5-standaard.

Paul

Lees meer

05 mei 2024 19:53 - 05 mei 2024 19:55
Hi Paul,

Ik neem aan dat je de laatste versie 12 gebruikt hebt? Versie 11 heeft geen Gedcom 7 namelijk.
Er zijn nog een aantal dingen van Gedcom 7 die nog niet gereed zijn, daarom is Versie 12 ook nog niet officieel gereleased.
Conversie van 5.5.1 en zo naar Gedcom 7 in versie 12 werkt al wel.
Ik ga het navragen hier. Dan laat ik het wel weten ok?
Groetjes,
Tineke

PS mag ik een gedcom 7 bestand van jullie hebben wat deze fouten geeft?

Laatst bewerkt 05 mei 2024 19:55 door Tineke Kosmis.

Gemaakt door Kunena