Twee vragen over migratie van oude aldf bestanden naar versie 10.1

Lees meer

Twee vragen over migratie van oude aldf bestanden naar versie 10.1

15 mei 2024 14:43
In de berichten die ik lees over migratie van oude versies van .aldf bestanden wordt er geadviseerd om eerst te migreren naar versie 6.2, dan naar versie 7.2, dan naar versie 8.1 en uiteindelijk naar versie 10.1. Ik heb een aantal bestanden gemigreerd naar versie 7.2 en kon die toen foutloos met versie 10.1 openen en opslaan met het nieuwe formaat.
Vraag 1: Is het echt noodzakelijk om de tussenstap van migratie naar 8.1 te doen, of mag je die overslaan, indien 10.1 geen foutmeldingen geeft?
Vraag 2: Ik heb naast 10.1, 8.1 en 7.2 ook versie 6.2 van Aldfaer op mijn Windows 10(64 bit) PC geïnstalleerd, maar versie 6.2 wil niet opstarten. Kan het zijn dat deze versie te oud is is om op Win10 te draaien? Ik heb geprobeerd het programma in compatibiliteitsmodus voor Win7 te starten, maar dat hielp niet.

Michaël

Lees meer

Re: Twee vragen over migratie van oude aldf bestanden naar versie 10.1

15 mei 2024 15:48
Persoonlijk zou ik u adviseren om alle oude versies van Aldfaer op te ruimen; dat schept alleen maar verwarring.

Het stappenplan om oude bestanden door de oudere versies te upgraden raad ik u ook af. Het is veel eenvoudiger om van die oudere bestanden een gedcom export te maken en die in 10.1 in te lezen.

Lees meer

15 mei 2024 18:49 - 15 mei 2024 18:50
Dag Han,
Om een Gedcom-export te maken van een oud .aldf bestand, zal ik dat bestand eerst moeten kunnen laden in een oude versie van Aldfaer. En juist daar zit het probleem.
De .aldf bestanden vragen om en Aldfaer versie van 6.2 en die versie wil niet starten op mijn PC.
Het opruimen van de oude versies was ik ook zeker van plan -nadat ik de diverse .aldf bestanden heb gemigreerd.
Maar goed, ik zal van de andere oude .aldf bestanden, die ik wèl kon migreren nog een .ged bestand maken (inclusief Aldfaer extensies) en deze dan weer importeren in Aldfaer 10.1 als alternatief pad voor de migratie.

Daarmee is vraag 1 voor mij beantwoord en blijft alleen vraag 2 over.

Michaël

Laatst bewerkt 15 mei 2024 18:50 door Michaël Boers.

Lees meer

15 mei 2024 21:15
Michaël,

Stuur mij het oude bestand waar je geen gedcom van kan maken in een zipmap toe.
Indien die zipmap groter is als 2 MB via We Transfer

Lees meer

15 mei 2024 22:03
Michaël,

Als test, net Aldfaer 6.2 geïnstalleerd op Windows 10(64 bit) en werkt probleemloos. Probeer eens met een installatie op een externe opslag(bv.USB).

Lees meer

19 mei 2024 15:16
Bedankt heren voor jullie antwoord. Mijn probleem is opgelost. Het blijkt dat Aldfaer 6.2 niet wil starten, als Aldfaer 10.1 al draait. Nadat ik Aldfaer 10.1 had afgesloten, kon ik Aldfaer 6.2 starten, mijn oude .aldf bestanden openen en een Gedcom export maken, die ik vervolgens weer in Aldfaer 10.1 (in een nieuwe database) kon importeren.

Nu moet ik dit trucje herhalen voor al mijn oude bestanden.

Michaël

Lees meer

19 mei 2024 16:04
Neem eens in overweging om slechts 1 stamboombestand aan te houden. Dat geeft de nodige gemakken voor beheer en onderhoud, terwijl parentelen enz daar geen last van ondervinden omdat daar toch altijd sprake is van gekoppelde personen.

Lees meer

20 mei 2024 13:17
Dag Han,
Ik gebruik inderdaad slechts één stamboombestand voor mijn eigen onderzoek. De bestanden die ik wilde migreren kwamen van andere onderzoekers en daar wil ik af-en-toe in kijken. Maar die bestanden ga ik niet integreren in mijn eigen onderzoek.

Michaël

Gemaakt door Kunena