Bewoningsgeschiedenis vastleggen in Aldfaer

Meer
17 nov 2020 11:01 #37743 door M Wilbrink
Bewoningsgeschiedenis vastleggen in Aldfaer werd gestart door M Wilbrink
Al lange tijd ben ik op zoek naar een mogelijkheid om binnen mijn genealogie software de bewoningsgeschiedenis vast te leggen van boerderijen, huizen enz. Natuurlijk kan dat in een notitieveld, maar dat is te beperkt. Ik zou de boerderijen, huizen enz. net zo vast willen leggen als de personen. Dat je inzichtelijk kunt krijgen de totale bewoningshistorie van een gebouw van af de bouw tot heden. Met eventueel foto's, aktes enz. En uiteraard kunt zoeken op boerderijnaam, straat enz.
Dirk Otten heeft een prachtig boek uitgegeven "Boerderijnamen in Voorst" Hij beschrijft daarin meer dan 900 boerderijen in Voorst. De naamgeving, plaats enz. Hij laat helaas de bewoningsgeschiedenis liggen. Daar heb ik wel heel veel gegevens van, die ik graag in mijn genealogie software, gekoppeld aan personen vast zou willen leggen.
Zou daar een mogelijkheid voor zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
17 nov 2020 11:27 #37745 door Han Kortekaas
Beantwoord door Han Kortekaas in topic Bewoningsgeschiedenis vastleggen in Aldfaer
Er is niet direct iets voorhanden wat exact uw vraag omvat, maar wil eens kijken onder Bonus rapporten -> Overzichten -> Bevolkingsregister. Lees de gebruiksaanwijzing.
Dat rapport maakt van 1 adres een totaaloverzicht van mensen die daar gewoond hebben. Ook kan daar een wisselende naam voor het adres gebruikt worden zodat historische geografische aanduidingen voor hetzelfde pand mogelijk zijn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: M Wilbrink

Meer
17 nov 2020 11:36 - 17 nov 2020 11:39 #37746 door JayCee
Beantwoord door JayCee in topic Bewoningsgeschiedenis vastleggen in Aldfaer
Als het goed begrepen is wil u een database van boerderijen maken waaraan alle bewoners gekoppeld worden, of is het aan een persoon van de stamboom een boerderij koppelen?

Voor de vuist weg:
In het eerste geval: vul de boerderij in als persoon en koppel in het partnerveld alle bewoners. In de feiten kunt gegevens van de boerderij invullen, bv. het adres. Bij de personen kan het adres van de boerderij. Hieruit kunnen groepen met verschillende parameters samengesteld worden.
De bonusrapporten Overrzichten bieden verschillende overzchte, zoals bv AlleFeiten, Iedereen,Indexmaker en Relaties zouden van toepassing kunnen zijn.

In het ander geval kan bij elke persoon bij de feiten de boerderij gekoppeld worden op het adres. Desnoods kunnen overige feiten aangemaakt worden. Zou dan best even wachten op verder bericht van Han.
Laatst bewerkt 17 nov 2020 11:39 door JayCee.

Meer
17 nov 2020 19:07 - 17 nov 2020 19:20 #37750 door Ruud de Ruiter
Beantwoord door Ruud de Ruiter in topic Bewoningsgeschiedenis vastleggen in Aldfaer
Een mogelijke benadering
Boerderij als Persoon
Overige feiten > Bewoners > Periode van > tot^
Bron > bevolkingsregister (heb ik niet ingevoerd)
Notitie
M Wilbrink x Clara Jansen, kinderen Jan , Carel, Margriet

dit geeft dan

met rapport

Er zal een eigen rapport nodig zijn want "persoonskaart" en "geboren" etc horen er niet in thuis.

Andere overige feiten kunnen zijn: Brand, Overstroming, Herbouw, Vergroot

Als b.v. door een nieuw eigenaar de naam verandert, wordt dat als een "kind" toegevoegd
Bijlagen:
Laatst bewerkt 17 nov 2020 19:20 door Ruud de Ruiter.

Meer
17 nov 2020 19:36 #37751 door De Coster René
Beantwoord door De Coster René in topic Bewoningsgeschiedenis vastleggen in Aldfaer
De aanpassing van de terminologie kan misschien met een Hook gebeuren.

Meer
17 nov 2020 20:16 #37754 door M Wilbrink
Beantwoord door M Wilbrink in topic Bewoningsgeschiedenis vastleggen in Aldfaer
Bedankt voor jullie waardevolle adviezen. Ik ga ermee aan de slag. Wat betreft die Hook, daar ga ik me nog in verdiepen, er zullen ws wel topics van zijn.

Meer
17 nov 2020 22:11 #37755 door Ruud de Ruiter
Beantwoord door Ruud de Ruiter in topic Bewoningsgeschiedenis vastleggen in Aldfaer
Als je hooks loslaat op een standaard rapport is dat volgens mij ook van toepassing bij "normaal genealogie" gebruik. Het aanpassen vann standaard rapporten en onder een andere naam als invoegtoepassing opnemen lijkt mij logischer

Meer
17 nov 2020 23:21 - 17 nov 2020 23:24 #37757 door Han Kortekaas
Beantwoord door Han Kortekaas in topic Bewoningsgeschiedenis vastleggen in Aldfaer
Uitgangspunt zoals ik het heb gelezen is dat in een bestaande genealogie een bewoningsgeschiedenis zou moeten worden opgenomen. Een bestaande database dus en die is opgezet vanuit personen.

Als het idee wordt opgevat om Aldfaer personen 'gebouwen' te laten zijn dan kan dat wel. Ik voer een uitgebreide inkoop/verkoop/voorraad systeem voor mijn schoonzoon met als uitgangspunt dat personen==artikelen. De totale rapportage is voorts met aparte sjablonen gemaakt want de bestaande standaard rapportages om te bouwen is een sinecure om te doen. Standaard rapportages van de bestaande personen database moeten gescheiden worden van de gebouwenrapportages, want anders bijt het elkaar.
Een verder nadeel is dat er geen enkele automatische verbinding kan zijn tussen de personen database en de gebouwen data base; ergo, dubbel werk met foutkans.

Vandaar mijn gedachte naar het bestaande Bevolkingsregister wat als basis zou kunnen dienen. Verdere analyse bepaalt wat er aan gesleuteld moet worden.
Laatst bewerkt 17 nov 2020 23:24 door Han Kortekaas.

Meer
18 nov 2020 07:22 #37758 door De Coster René
Beantwoord door De Coster René in topic Bewoningsgeschiedenis vastleggen in Aldfaer
Ik heb eens bekeken om de rapportterminologie aan te passen met een hook maar ik vrees dat dit onbegonnen (nutteloos ?) werk is.
Ik treed de opmerking van Ruud bij:

Het aanpassen van standaard rapporten en onder een andere naam als invoegtoepassing opnemen lijkt mij logischer

Verder denk ik dat Han wel een punt heeft om het bestaande Bonusrapport Bevolkingsregister te gebruiken, mits eventuele aanpassingen zodat de layout nog beter de inhoud weergeeft zoals de papieren Bevolkingsregisters van de gemeente.

Meer
18 nov 2020 08:33 #37760 door Ruud de Ruiter
In eerste instantie lijkt het gebruik van het rapport bevolkingsregister DE aanbeveling maar . . .
Dat vereist bij ieder persoon de individuele vermelding het feit adres al dan niet met de vermelding van datum als momentopname of als begin/einde (kinderen worden geboren, huwen en vertrekken etc).

Dat geldt ook als het principe Pand = Persoon wordt toegepast echter Wilbrink wil foto's, aktes etc toevoegen aan het pand. Dat kan alleen als het pand als persoon wordt ingevoerd

Meer
18 nov 2020 09:32 - 18 nov 2020 09:32 #37762 door Han Kortekaas
Het lijkt mij zinvol om het antwoord van Wilbrink eens af te wachten of hij kiest voor inbouwen in zijn bestaande database of voor een dubbele administratie.
Laatst bewerkt 18 nov 2020 09:32 door Han Kortekaas.

Meer
18 nov 2020 16:35 #37769 door M Wilbrink
Beantwoord door M Wilbrink in topic Bewoningsgeschiedenis vastleggen in Aldfaer
Ik heb even één en ander uitgetest. Ik bleef zitten met het probleem van de koppeling tussen woning (boerderij) en persoon. Ik wil graag kunnen doorklikken van woning naar eigenaar/bewoner en omgekeerd. Ik heb daarvoor het volgende gevonden. Ik maak de woning aan als persoon en koppel daarna deze als pleegkind aan de eigenaar/bewoner. Voordeel, koppeling en in de verwandschapsoverzichten is het niet zichtbaar omdat er geen biologische band is tussen ouder en pleegkind. Het enige nadeel zou kunnen zijn dat als ik ooit een echt pleegkind in wil voeren (tot nu toe niet) er verwarring kan ontstaan. Ik zou graag daarom het item "pleegkind"willen hernoemen naar bv "woonlocatie" of "woonlocatie" toe willen voegen. Heeft iemand een idee of dit kan?
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena