Veiligheidskopie op externe schijf

Meer
22 juni 2022 19:29 #45399 door Rien
Veiligheidskopie op externe schijf werd gestart door Rien
Telkens na het afsluiten van mijn Aldfaer-stamboom maak ik een veiligheidskopie op mijn computer. Mocht mijn PC eens crashen dan verdwijnen naar mijn mening ook de veiligheidskopieën. Mijn lekenvraag luidt dan ook: hoe kopieer de veiligheidskopie naar een extern geheugenstick?
I.v.m. beperkte "computerkennis" gaarne een antwoord in Jip-en-Janneke-taal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
22 juni 2022 20:09 #45400 door Jan Bakker
Beantwoord door Jan Bakker in topic Veiligheidskopie op externe schijf
Het allersimpelste is om de gehele Aldfaer map die normaal in C:\Users\eigennaam\Documents\ staat te kopiëren naar je externe schijf.
Dan heb je al de bestanden gebackupped

Meer
23 juni 2022 05:51 #45401 door De Coster René
Beantwoord door De Coster René in topic Veiligheidskopie op externe schijf
In aanvulling op het bericht van Jan Bakker en in Jip-en-Janneke-taal:

- Methode 1: ga in de verkenner met de muis op de map C:\Users\eigennaam\Documents\ staan en sleep deze naar een map op de (ingeplugde) USB-stick.

- Methode 2: ga in de verkenner met de muis op de map C:\Users\eigennaam\Documents\ staan en met rechter-muisklik geef je 'Kopiëren', - Ga daarna op een map van de USB staan en geef met rechter-muisklik 'Plakken'.

Meer
23 juni 2022 09:52 - 23 juni 2022 10:02 #45402 door Ruud de Ruiter
Beantwoord door Ruud de Ruiter in topic Veiligheidskopie op externe schijf
Gewoon zorgen dat het maken van de VKopie automatisch gebeurt zonder handmatige handelingen:
Het te gebruiken externe medium dient een vaste drive letter toegewezen worden.
zie: www.deruiter.ch/Aldfaer/Help/Aldfaer%20Drive%20Letter.pdf en je maakt op dat medium b.v. een map VKopie aan
Vervolgens in Menu > Extra > Instellingen > Veiligheidskopie kies je de juist aangemaakte map VKopie en je zet de vink automatisch bij afsluiten en afhankelijk van je "werkfrekwentie" 10 tot 25 maximum.

Misschien overbodig te vermelden, maar dat externe medium moet dus altijd aanwezig zijn

En vergeet niet af en toe een handmatige VKopie met materiaal te maken want jammer genoeg ontbreekt de mogelijkheid om dat ook automatisch uit te voeren. Al was het maar 1x per maand of 1x per week, maar ja dat is een oude wens mijnerzijds
Laatst bewerkt 23 juni 2022 10:02 door Ruud de Ruiter.

Meer
23 juni 2022 10:53 #45403 door G W Sandberg
Beantwoord door G W Sandberg in topic Veiligheidskopie op externe schijf
Beste Rien,
Zoals hierboven te lezen is: vele wegen leiden naar Rome...
Mijn oplossing:
1:periodiek een algemene backup maken en elders opslaan (dat kan omslachtig zijn)
2 copie naar USB of ander medium:
- ik start de zgn verkenner, en ga naar de map waarin de gemaakte veiligheidscopiën staan
-sorteer op datum (laatste bovenaan)
-rechts-klik op de bovenste (laatste) veilidheidscopie (*.alx) en klik op "send to" en selecteer het externe medium, b.v. een usb-stick).
Groeten, Gijs
PS het .alx bestand is een gecomprimeerd .zip bestand, met daarin oa het .aldf databestand en evt. materiaal.

Meer
23 juni 2022 19:03 #45412 door Han Kortekaas
Beantwoord door Han Kortekaas in topic Veiligheidskopie op externe schijf

Ruud de Ruiter schreef : knip..................
En vergeet niet af en toe een handmatige VKopie met materiaal te maken want jammer genoeg ontbreekt de mogelijkheid om dat ook automatisch uit te voeren. Al was het maar 1x per maand of 1x per week, maar ja dat is een oude wens mijnerzijds

@ Ruud
uit de documentatie

Gelet op de huidige back-up mogelijkheden is besloten om met ingang van versie 7.0 geen Materiaal meer op te nemen in de automatische veiligheidskopie, mede omdat het opnemen van Materiaal in de automatische veiligheidskopie vaak voor een te lang afsluitproces zorgde. Bij het maken van een handmatige veiligheidskopie kunt u er nog wel voor kiezen om Materiaal op te nemen in de veiligheidskopie.

Meer
23 juni 2022 19:56 #45414 door Rien
Beantwoord door Rien in topic Veiligheidskopie op externe schijf
Beste Jan, René, Ruud, Gijs en Hans: Hartelijk dank; het is me duidelijk dankzij jullie heldere uitleg!
Groet, Rien.

Meer
23 juni 2022 20:57 #45415 door Jan Bakker
Beantwoord door Jan Bakker in topic Veiligheidskopie op externe schijf
Kopiëren naar dropbox of een andere cloud dienst kan natuurlijk ook, dan heb je geen gedoe meer met drive letters.
Bijkomend voordeel is dat je op meerdere locaties aan je stamboom kunt werken.
In het laatste geval wel goed opletten dat je de versies goed in de gaten houdt!

Meer
23 juni 2022 22:29 #45417 door Ruud de Ruiter
Beantwoord door Ruud de Ruiter in topic Veiligheidskopie op externe schijf
@Han
blijft dat ik het daarmede niet eens ben. Laat aan de gebruiker de mogelijkheid te kiezen tussen auto v-kopie met of zonder materiaal en denk daarbij aan gebruikers die alleen over een "kale" PC beschikken.

En wat zijn dan "de huidige back-up mogelijkheden". OneDrive of iCloud ? Dat zijn alleen maar energievreters die bij overschrijden van het standaard aanbod een rekening presenteren.

Meer
24 juni 2022 10:07 #45420 door Tineke Kosmis
Beantwoord door Tineke Kosmis in topic Veiligheidskopie op externe schijf
Wat ik zelf doe is het volgende:

Aan mijn PC hangt een RAID drive, ingesteld als RAID 1. (zie uitleg met plaatjes hier: Uitleg RAID drive )
Kort gezegd is dat een kastje waarin 2 drives zitten die werken als 1 drive. De ene drive in dat kastje, is altijd een exacte kopie van de andere.
Daar merk je niets van, je schrijft er gewoon op alsof het er eentje is. De RAID zorgt dat er in werkelijkheid 2 keer geschreven wordt 1 keer op de ene en 1 keer precies hetzelfde op de andere.
Als je de uitleg leest is dat de uitleg bij RAID 1
(andere instellingen kunnen ook maar ik gebruik dus RAID 1)
Op die manier staat al mijn belangrijke data in feite los van de PC, omdat de RAID via een USB kabel wordt aangesloten.

Op de RAID zet ik mijn foto's, al mijn documenten, mijn emails, Aldfaer data, kortom alles wat ik niet wil verliezen bij een PC crash.
Op de PC zelf staan in principe alleen de programma's want die kan ik altijd wel weer downloaden.

Komt er brand dan hoef ik alleen die usb kabel los te rukken en de RAID mee te nemen. (Is een veel kleiner kastje dan de hele PC)
Dan ben ik niets kwijt van wat ik belangrijk vind.

Al mijn programma's heb ik zo ingesteld dat de uitvoer en invoer data naar en van de RAID gaat.
De RAID hangt permanent aan mijn PC.

Hoop dat het duidelijk is.
Succes!

Meer
30 juni 2022 17:29 - 30 juni 2022 17:32 #45472 door Gemma Bertens
Beantwoord door Gemma Bertens in topic Veiligheidskopie op externe schijf
Hoi hoi.
Misschien ben ik wel laat met mijn reactie, maar wilde dit toch even kwijt. Ik installeer mijn volledige ALDFAER op de D-Schijf. Computer is gepartitioneerd in C-D- E-F schijf met elk een eigen inhoud. C is uiteraard systeemschijf. D staat bij mij voor documenten. Waarom. Omdat ik, als ik W10 bv. opnieuw moet installeren, wat wel eens kan gebeuren en soms ook niet verkeerd omdat hij dan ff sneller werkt, dat ik dan veel van Aldfaer kwijt ben. In dit geval gaat alles naar de D-schijf en vervolgens kopieer ik die elke week in zijn geheel naar een externe schijf. Zo hoef ik die alleen maar in zijn geheel en in noodsituatie terug te zetten of op een andere laptop of computer te zetten. Ik doe dit al jaren zo en heb nooit een probleem Ook W10 opnieuw installeren doe ik elk jaar, je moeet dan wel allerlei programma's opnieuw installeren, maar dat vind ik niet erg.. Hij zet weliswaar een paar mapjes op de C-schijf, maar die zet ik in dezelfde map op de D-Schijf. Onder de map ALDFAER. De verwijzingen gaan ook daar naartoe. Die moet je alleen ff aanpassen en werkt perfect.
Misschien heeft iemand er wat aan.
Suc6
Laatst bewerkt 30 juni 2022 17:32 door Gemma Bertens. Reden: Aanvulling

Gemaakt door Kunena