Nieuw account aanmaken (22 nov 2023)

Nieuw account aanmaken

Op zoek naar nieuw sjabloon dat geneagram afbeeld verticaal, ipv horizontaal

Lees meer
15 okt 2023 21:43 #48358 door Michaël Boers
De standaard grafische rapporten, zowel kwartierstaat als nakomelingen, beelden een serie familierelaties uit, waarbij generaties horizontaal, naast elkaar, worden afgebeeld.

In Gens Nostra en Nederlandsche Leeuw zie je regelmatig geneagrammen ter verduidelijking van familierelaties. Hier staan generaties juist onder elkaar, in plaats van naast elkaar .
Ik zou graag zo'n geneagram met Aldfaer kunnen maken. Ik heb geen idee wat je in GensDataPro als uitgangspunten moet opgeven als je een geneagram wilt laten genereren. Misschien de oudste persoon en de jongste persoon en of je alle broers en zusters wilt opnemen of niet, misschien?
Opvallend in het voorbeeld is dat er lijntjes worden gebruikt voor ouder-kind relaties en voor huwelijksrelaties voorzien van een huwelijksjaar bij het lijntje. Wat verder opvalt is dat er efficiënt met de blokjes wordt geschoven om een zo compact mogelijk overzicht te krijgen.
Zou het mogelijk zijn om zo'n sjabloon te ontwikkelen en misschien eventueel toe te voegen aan de bonus rapporten? Mag natuurlijk ook als een lostaand sjabloon.

Michaë'l
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15 okt 2023 23:43 #48359 door Paul Kallenberg
Michaël,

In de Bonusrapporten zitten de sjablonen KwartierstaatVerticaal en ParenteelVerticaal . Bedoel je die?

Paul

Lees meer
16 okt 2023 01:10 #48360 door Michaël Boers
Dag Paul,
Deze twee overzichten gaan wel in de richting van wat ik wil, maar zijn duidelijk niet hetzelfde als het geneagram, zoals getoond. Ik geef ook eerlijk toe dat ik niet weet hoe je in GensDataPro opgeeft welke info je in de output verwerkt wilt hebben. Dus, misschien vraag ik om een schaap met vijf poten. Aan de andere kant: als het in GDP kan, dan zou het in Aldfaer toch ook te maken moeten zijn, nietwaar?

Michaël

Lees meer
16 okt 2023 11:55 #48361 door Ruud de Ruiter
Michael,
De voorbeelden van de bonusrapporten zijn veel uitgebreider als je GensDataPro voorbeeldje.
Om appels met appels vergelijken, maak op basis van dat GensDataPro voorbeeldje eens een stamboombestand en bekijk dan de resultaten met de bonusrapporten aangedragen door Paul.

Lees meer
16 okt 2023 21:47 #48362 door Michaël Boers
Dag Ruud,

Het valt me op in je antwoorden dat daar vaak een zure, beschuldigende ondertoon in zit, die ik niet aangenaam vindt.
Ik heb inderdaad de door Paul voorgestelde sjablonen geprobeerd en -zoals ik schreef- komen die in de richting van het gewenste resultaat, maar niet helemaal.
Ik ben nu ook aan het kijken met een demoversie hoe GDP met geneagrammen omgaat, maar die lijken diep verweven in de software te zitten en niet zomaar een uitvoer optietje te zijn.

Ik hoopte in dit forum kennis te vinden om te oordelen of iets soortgelijks in Aldfaer haalbaar is of niet.

Michaël

Lees meer
17 okt 2023 11:21 #48365 door Ruud de Ruiter
Resultaat in Parenteel Verticaal
Voor mij komt dat heel dicht bij de Gensdata versie

Bijlagen:

Lees meer
17 okt 2023 11:24 #48366 door Han Kortekaas
Het gaat er niet om dat het dicht bij is; het is het zoeken naar een nieuwe weergave binnen Aldfaer.

Lees meer
17 okt 2023 12:37 #48368 door Paul Kallenberg
Michaël,

Voordat ik me eventueel aan het maken van een nieuw sjabloon zou zetten, zou ik in elk geval eerst een aantal vragen beantwoord willen zien.

1. Uit je plaatje is me niet duidelijk waar ik nu eigenlijk naar zit te kijken. Het is geen Parenteel van de persoon bovenaan, want daar hoort Johan Jacobsz overleden na 1437 (vierde rij, eerste kolom) niet bij.
Het is ook geen kwartierstaat van de personen onderaan, want daar horen hun ooms en tantes niet bij.
De vraag is dus, welke personen worden in het plaatje getekend? Is er een (één?) hoofdpersoon of zijn er meer? Zo ja, in welke relatie staan de getekende personen dan tot deze hoofdpersoon / hoofdpersonen?

2. (Meer een opmerking dan een vraag) In de grafische weergaven van Aldfaer is er één blokje per primaire persoon in de verzameling. Met primair bedoel ik in een Parenteel de kinderen van de hoofdpersoon, hun kinderen etc.
In een Kwartierstaat zijn het de biologische ouders van de hoofdpersoon, hun biologische ouders etc. Secundaire personen (met name partners) staan in het blokje van hun primaire persoon.
Nu ik jouw plaatje zie, vind ik de Aldfaer-manier wel zo duidelijk. Als ik bij jou kijk in de voorlaatste rij zie ik 7 personen en ik moet wel heel goed kijken om te zien wie er nu primaire personen zijn en wie secundair.
Dan vind ik de Aldfaer-manier wel zo duidelijk.

3. Positionering van de partners. In de meeste gevallen zie ik de partners rechts van hun primaire persoon staan. Maar Jacob Johan Jacobsz overleden na 1451 (vijfde rij, eerste kolom) staat links van zijn primaire persoon.
Wat bepaalt of een secundaire persoon links of rechts van de primaire persoon wordt getekend?

4. Je schijft: "Wat verder opvalt is dat er efficiënt met de blokjes wordt geschoven om een zo compact mogelijk overzicht te krijgen." Dat zie ik niet helemaal terug. De tussenruimte tussen Jacob Johan Jacobsz overleden na 1451 (vijfde rij, eerste kolom) en zijn partner zou veel kleiner kunnen zijn. Ook de ruimte tussen Clementia van der Weijden (6e rij, tweede kolom) en Jan van der Mathe (6e rij, 4e kolom) zou kleiner kunnen zijn.
Kortom, hoe bepaal je in welke kolom een blokje getekend moet worden?

Paul

Lees meer
17 okt 2023 14:23 - 17 okt 2023 14:24 #48373 door JayCee
Paul,

Volgens mij lijkt het voorbeeldplaatje eerder als een stamreeks met de partner van elke stamouder.
Gijsbertha van der Mathe is de zuster van Jorden van der Mathe gehuwd 1435 met Jacob Johan Jacobszsz en daarvan hun parenteel.
Laatst bewerkt 17 okt 2023 14:24 door JayCee.

Gemaakt door Kunena