Nieuws (12 nov 2022)

Smart Matching

Een notitie wirdt op een foute manier gesplitst

Lees meer
24 nov 2022 20:48 #46377 door Kris Buelens
Een notitie wirdt op een foute manier gesplitst werd gestart door Kris Buelens
Ik heb een notitie, en telkens ik export doe in een gedcom wordt een lijn fout gesplitst. Andere prgramma's die gedcoms lezen worden daar soms boos om. Ik zie dit als ik de gedcom editeer
0 @N774@ NOTE
1 CONC <nt>Opmerkelijk: op zijn geboorteakte wordt zijn moeder wel wat speciaal beschreven
1 CONT <br>die ons vertoonde een kind van het mannelijk geslacht, alhier geboren gisteren om ...
1 CONT <br>In de andere geboorteaktes van diezelfde periode schreef de ambtenaar, Victor Jo ...
Bij nazicht blijkt dat "Dame" op alle geboorteaktes van haar kind
1 CONC eren staat.  Dat zal wel te maken hebben met het feit dat Hendrik notaris was. Hij word...
1 CONT <br>Verscheen: D'heer Henricus Petrus Persyn, koninglijken notaris, oud ...
1 CONT <p></nt>

Om juister te tonen dat er een lijn begint met " Bij nazicht..." en niet "1 CONx" heb ik hierboven lange lijnen ingekort.
In de bijlagen toon ik wat ik op Aldfaer zie staan, en wat ik in een text editor zie
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24 nov 2022 22:22 - 24 nov 2022 22:23 #46379 door Paul Kallenberg
Beantwoord door Paul Kallenberg in topic Een notitie wirdt op een foute manier gesplitst
Kris,

De zin die begint met Bij nazicht wordt voorafgegaan door een zin die eindigt op bij. Kan je in Aldfaer in de notitie het gedeelte

bij. Bij

eens verwijderen en dan opnieuw intikken. Het zou kunnen dat er tussen bij. en Bij een vreemd, onzichtbaar teken staat.

Paul
Laatst bewerkt 24 nov 2022 22:23 door Paul Kallenberg.

Lees meer
24 nov 2022 23:26 #46380 door Han Kortekaas
Beantwoord door Han Kortekaas in topic Een notitie wirdt op een foute manier gesplitst
Is dit wellicht een gevolg van het inlezen van een gedcom uit MHeritage?? Daar zitten dit soort fouten in dat niet iedere edcomregel met een gedcom Tag begint.

Lees meer
25 nov 2022 09:17 #46381 door Kris Buelens
Beantwoord door Kris Buelens in topic Een notitie wirdt op een foute manier gesplitst
Ik plaatste de inhoud van het notitieveld rond die "bij" met foute splitsing in de gedcom in het klembord en bekeek dat hexadecimaal.
En inderdaad er staat een CRLF waardoor bij export in een gedcom Aldfaer de CRLF gewoon overneemt in het output bestand.

Hoe die CRLF daar is ingekomen kan ik onmogelijk nog achterhalen, wel zeker niet uit MyHeritage. Ik weet niet hoe lang die daar al staat, het is omdat ik yEd ben beginnen gebruiken om stukjes stamboom grafisch voor te stellen, en die stopt met lezen van de gedcom als hij die lijn tegenkomt en geeft een foutbericht.

Ik gebruik wel copy/paste om dgl teksten in te vullen, erg vaak als ik HTML tags heb toegevoegd, dan schrijf ik die met een editor die de HTML kan formatteren, om zo te zien of mijn tags het gewenste resultaat geven. Misschien is het zo eens gebeurd.

Met een speciale tool deed ik een snelle scan van de hele gedcom, en ik vind na de correctie ven het gemeld probleem nog 3 records die niet beginnen met een gedcom tag. Allemaal uit één en dezelfde notitie, ook daar zijn meerdere CRLF tekens de oorzaak.

Ik probeerde al mijn tekst -met een CRLF erin- vanuit een gewone editor te kopiëren in het input veld van Aldfaer, maar dat geeft geen probleem nadien in de gedcom. Ik zal die speciale editor eens goed bekijken, wie weet heeft die Unix roots en durft die wel eens een CR of LF alleen doorlaten via klembord en zo in Aldfaer en wordt die CR of LF dan later ergens toch een CRLF

Lees meer
25 nov 2022 12:59 #46382 door Kris Buelens
Beantwoord door Kris Buelens in topic Een notitie wirdt op een foute manier gesplitst
Ik heb een testje "gepleegd" ik plaatste deze hexadecimale string in klembord 3132330A3435360D373839
Als ik dat paste in Aldfaer's notities veld, dan staat er 123456789, op 1 lijn dus. Je ziet gewoon niet dat er een 0D of 0D verborgen is in de input
Doe ik export van de gedcom zie ik (hexadecimaal) dezelfde string, dus de 0A en 0D zijn blijven overgenomen. Kijk ik met UltraEdit naar de gedcom dan zie ik dat hij de 0D interpreteert alsof het 0D0A is, ttz hij gaat naar een nieuwe lijn
0 @N17@ NOTE
1 CONC 123
456 789
Als ik een string met 0D0A paste in het notitieveld, dan werkt alles zoals het hoort, De 2de lijn wordt met een 1 CONT gesschreven in de gedcom

Gemaakt door Kunena