Han Kortekaas tijdelijk afwezig (30 nov 2021)

Beste mensen,

Han Kortekaas, lid van het Aldfaer-team en moderator van dit forum, kan hier de komende maanden helaas niet actief zijn. Gedurende die tijd nemen de andere leden van ons team zijn taken over.

Met vriendelijke groet,
Anne van der Ploeg
Aldfaer-team

Aldfaer op Mac Catalina

Meer
23 feb 2020 12:24 #33131 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Aldfaer op Mac Catalina

John schreef : Met alle respect voor Uw mening, maar ik ben niet gewend geraakt aan het gratis, wel aan het pakket zelf, de interface, het gebruik De mogelijkheden. Ik gebruik eigenlijk niet eens zo heel veel functies. Oh en last but not least, het is ook nog eens in mijn moerstaal. Nee, ik zou meteen willen betalen voor een Mac versie. En goed ook, conform andere pakketten die op de markt zijn. Ben opgegroeid met MS DOS, met Windows en zo ook begonnen met Aldfaer. Maar sinds enige jaren zit ik op Mac. En voor mij nooit geen Windhoos meer. Maar vanaf het begin draai ik Aldfaer op Mac met hulpprogramma’s. In mijn geval Wineskin. Het heeft gewoon nooit stand alone op Mac gewerkt. Ik klaag niet, ben dankbaar dat het werkt. versie 6 mbv Wineskin en onder Mojave. Ik kies er bewust voor om mijn Mac OS niet te updaten naar Catalina. Dat heeft consequenties en die aanvaard ik. Zo simpel is het. En ja, de mensen achter Aldfaer zijn fantastisch. Ik onderschrijf dat volledig. Samengevat: ik vind wat U schrijft meer over U zegt dan over mij. Zeg maar wat het moet kosten, een werkende versie, 64 bit, van Aldfaer voor MAC OS. Zou er geen probleem mee hebben om hier 50 tot 100 euro voor te lammeren.

Met vriendelijke Groeten, John.

Ik ben het eens met bovenstaande, en benadruk dat het ook mij geld mag kosten om op mijn iMac met Catalina Aldfaer te kunnen gebruiken

Cees

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
23 feb 2020 13:02 #33134 door Cees
Crowdfunding?

Meer
23 feb 2020 13:20 #33135 door HJ Bregman
Beantwoord door HJ Bregman in topic Aldfaer op Mac Catalina
Ook ik zou er geen probleem mee hebben een bedrag af te tikken voor een 64-bit versie voor Mac.

Meer
27 feb 2020 21:10 #33328 door Ton de Goijer
Beantwoord door Ton de Goijer in topic Aldfaer op Mac Catalina
Ik heb de handleiding die MarcvS poste uitgevoerd, het is prima te doen, maar doe als je weinig ervaring hebt alles rustig en stap voor stap. Het heeft me aan het denken gezet en dat was aanleiding tot een kleine test met een resultaat dat mogelijk voor sommigen interessant kan zijn.
Fase 1, de installatie van de Virtualbox is eigenlijk zeer eenvoudig. De tweede keuze is via die website helaas de enige en Win 10 kan niet zoals dat zo fraai heet (weet ik sinds dit onderzoek) gerearmed worden, dwz de trial vernieuwd. Afwachten is dus wat er na 90dagen nu echt gebeurd.
De derde stap de directory is ook relatief eenvoudig, maak een directory via Finder, maak deze geshared, dit gaat via de Settings van Virtual Box en Shared Directory's.

Ik heb er voor gekozen om een komplete kopie van Aldfaer in die directoy te zetten en dan het aldf bestand te starten en daarna de directory's aan te passen, dat gaat ook goed.

Het nieuwe zit in het feit dat Aldfaer op bij mij op iCloud stond omdat dit op een macbook air draait. Ik heb in eerste instantie Aldfaer voor de gelegenheid lokaal neergezet. Alles werkte naar behoren!

Daarop heb ik een shared directory naar de iCloud gemaakt en de VM aan die directory gekoppeld. Ook uiteraard weer directory's aanpassen, maar dat werkt prima. Deze constructie bied de optie om vanuit meerdere mac's op hetzelfde bestand te werken, dus vanuit een Macbook en een iMac. iCloud zorgt voor de backup maar het is uiteraard ook slim om een lokale back-up neer te zetten. Je moet om dit te gebruiken op iedere mac een VM aanmaken en een shared directory naar dezelfde iCloud locatie maken.

Op het licentie verhaal kom ik mogelijk later nog terug. Voor mij een uitstekend optie om investerin in een lichte win notebook te voorkomen.

Succes allemaal.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ans

Meer
07 mrt 2020 19:38 #33566 door Cees
[quote=
Men gaat voorbij aan de voordelen, de naadloze integratie en het gemak van Mac genealogie programma’s (bewust noem ik geen namen) en het MacOS X.

Frans van Bodegom[/quote]

Ik ben toch wel erg benieuwd wat het best gelijkende en best werkende programma voor de Mac is!
Cees

Meer
08 mrt 2020 10:54 - 08 mrt 2020 10:56 #33568 door Frans van Bodegom
Beantwoord door Frans van Bodegom in topic Aldfaer op Mac Catalina
Geachte heer,
U schrijft: 'Ik ben toch wel erg benieuwd wat het best gelijkende en best werkende programma voor de Mac is!'
Het woord 'beste' is altijd subjectief.
Er bestaat niet 'het beste programma', het gaat om met welk programma u zich goed thuisvoelt om mee te werken (gebruikersvriendelijkheid, rapporten, opmaak, flexibiliteit, web mogelijkheden etc.)
Het is als een maatkostuum, kleur, pasvorm, zit het lekker etc.
Een Opel auto verkoper vindt Opel het beste, een ander zweert bij Fiat.
De enige manier om er achter te komen wat het beste bij u en uw specifieke wensen past: ga het proberen en laat u goed voorlichten bij een kenner over de mogelijkheden.
Essentieel is in ieder geval: een goede NL handleiding en een goede NL support.
Ik laat mij niet 'verleiden' tot uitspraken over 'wat is beste programma'.
Mogelijk dat mijn ervaring als Mac gebruiker 'van het eerste uur' (en sinds 1963 bezig met genealogie) u als mede Mac gebruiker kan helpen.
Zo nodig verneem ik van u.

Frans van Bodegom
Laatst bewerkt 08 mrt 2020 10:56 door Frans van Bodegom.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: John

Meer
08 mrt 2020 11:04 #33569 door Canneman
Beantwoord door Canneman in topic Aldfaer op Mac Catalina
Geachte heer Van Bodegom,
Ook ik ben wel nieuwsgierig naar een goed werkend genealogisch Mac-programma. Ik ben met name geïnteresseerd in een programma dat aansluit op de CBG-specificatie, zoals ook bij Aldfaer het geval is. Ben benieuwd naar Uw suggesties. Het mag eventueel wat kosten.
Vriendelijke groeten,
E.W.Canneman

Meer
08 mrt 2020 11:47 - 08 mrt 2020 12:14 #33571 door Frans van Bodegom
Geachte heer Canneman,
Ik weet niet of ik u mij direct kunt benaderen via het Aldfaer forum, waarschijnlijk wel.

Frans van Bodegom
Laatst bewerkt 08 mrt 2020 12:14 door Frans van Bodegom. Reden: Email adres weggehaald

Meer
08 mrt 2020 12:24 #33572 door Han Kortekaas
Beantwoord door Han Kortekaas in topic Aldfaer op Mac Catalina
heren, als u uw email vrij wilt geven voor anderen om contact te leggen dan kunt u dat doen door onder de Tab Profiel 'nee' te zetten bij het onderdeel email verbergen

Meer
08 mrt 2020 12:29 #33573 door Frans van Bodegom
Geachte heer Kortekaas,
Dank voor uw advies, gelijk ingesteld, was mij niet beken.
Aldfaer gebruikers kunnen en mogen direct contact met mij opnemen.

Meer
08 mrt 2020 13:25 #33574 door Cees

Frans van Bodegom schreef : Geachte heer,
U schrijft: 'Ik ben toch wel erg benieuwd wat het best gelijkende en best werkende programma voor de Mac is!'
Het woord 'beste' is altijd subjectief.
Er bestaat niet 'het beste programma', het gaat om met welk programma u zich goed thuisvoelt om mee te werken (gebruikersvriendelijkheid, rapporten, opmaak, flexibiliteit, web mogelijkheden etc.)
Het is als een maatkostuum, kleur, pasvorm, zit het lekker etc.
Een Opel auto verkoper vindt Opel het beste, een ander zweert bij Fiat.
De enige manier om er achter te komen wat het beste bij u en uw specifieke wensen past: ga het proberen en laat u goed voorlichten bij een kenner over de mogelijkheden.
Essentieel is in ieder geval: een goede NL handleiding en een goede NL support.
Ik laat mij niet 'verleiden' tot uitspraken over 'wat is beste programma'.
Mogelijk dat mijn ervaring als Mac gebruiker 'van het eerste uur' (en sinds 1963 bezig met genealogie) u als mede Mac gebruiker kan helpen.
Zo nodig verneem ik van u.

Frans van Bodegom

Beste heer van Bodegom
Dank u voor uw (te) uitgebreide uitleg, want het ontbreekt mij niet aan levenservaring, maar ervaring met een ander genealogie programma dan Aldfaer. Ik heb het programma op de PC en op de iMac gebruikt en aangezien ik dat nu niet meer kan gebruiken zoek ik een alternatief, dat het meest op Aldfaer lijkt in gebruik en output. Meer zou ik niet willen en als ik op het internet kijk zijn er legio programma’s, maar die wil ik niet allemaal gaan uitproberen.
Zoals u schrijft over uw uitgebreide ervaring wil ik daar van gebruik maken..

Ik hoor graag van u.
Mvg Cees

Meer
09 mrt 2020 00:39 #33595 door John
Beantwoord door John in topic Aldfaer op Mac Catalina
Misschien een gekke vraag, maar waarom wordt dat softwarepakket waar Dhr. van Bodegem op doelt niet gewoon bij naam genoemd? Dit is een forum en je zou denken dat dat geen enkel probleem op zou moeten leveren. Toch? Alvast Dank voor uw reactie.

Gemaakt door Kunena