HCC!genealogiedag 2023 (15 juni 2023)

HCC!genealogiedag 2023 te Alkmaar

Aldfaer versie 10.1 op een iMac

Lees meer
28 dec 2021 16:18 #43669 door Kor Siertsema
Aldfaer versie 10.1 op een iMac werd gestart door Kor Siertsema
Geachte medeforumleden,

Het lijkt me goed om jullie van de mogelijkheid op de hoogte te brengen dat versie 10.1 ook werkt op de (i)MAc.
Sinds deze week heb ik mijn laptop met Windows vervangen door een iMac en ben ik (dus) overgestapt van Windows naar MacOS.
Uit de vele berichten op dit forum begreep ik dat 'Aldfaer op een (i)Mac' nog wel eens een 'dingetje' kon zijn. Maar ik ben vol goede moed begonnen aan de installatie en het overzetten van mijn gegevens op en naar de iMac. Dat heb ik gedaan met de prima (!) beschrijvingen van Wim Rozendaal. Die is te vinden als je googelt op 'Aldfaer op de mac'. Helemaal in een keer ging het weliswaar niet, maar na een middag werken was het helemaal en goed werkend. Zorgvuldigheid en rust brengt je er uiteindelijk wel. Na eerst (volgens de beschrijving) versie 7.1 te hebben gedownload, heb ik direct de update naar 10.1 (19-10-2021) gedaan en alles werkt uitstekend.
Nog even extra info: ik werk met MacOS High Sierra, 10.13.6, dus zeker niet de laatste versie.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Claessens Jef, Angelo Hulshout

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06 sept 2022 23:28 - 06 sept 2022 23:28 #45903 door Angelo Hulshout
Beantwoord door Angelo Hulshout in topic Aldfaer versie 10.1 op een iMac
Dat werkt dus. Mooi.

Ik heb zelf Aldfaer geinstalleerd onder CrossOver (commerciele schil om Wine heen). Dat werkt, alleen het maken van rapporten werkt nog niet - daarbij krijg ik een melding 'Basisversie nummer niet gevonden'. Heb al gezien op het forum dat er meerdere oorzaken daarvoor kunnen zijn - zodra ik erachter ben wat de oorzaak is zal ik het hier melden voor wie ook dit pad wil bewandelen.
Dit overigens op een Mac met M1 processor, dus ook daar is een weg te vinden.

"Er is een fout opgetreden
Vereist versienummer van Aldfaer niet gevonden in bibliotheekbestand Basis.
Controleer de locatie en het versienummer van het ingelezen bibliotheekbestand.
Versienummer Basis: niet gevonden!
Locatie Basis: niet gevonden! "
Laatst bewerkt 06 sept 2022 23:28 door Angelo Hulshout.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marten

Lees meer
07 sept 2022 09:39 #45905 door Angelo Hulshout
Beantwoord door Angelo Hulshout in topic Aldfaer versie 10.1 op een iMac
Ben er inmiddels achter dat het te maken heeft met de encoding van de bestanden. Ik heb basis.asjl en Voorgeslacht.asjl omgezet naar UTF-8. Kwartierstaat verschijnt nu zonder foutmeldingen, maar met incomplete inhoud. Ik puzzel nog even verder.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marten

Lees meer
09 mei 2023 13:33 #47481 door Marten
Beantwoord door Marten in topic Aldfaer versie 10.1 op een iMac
Hallo Angelo,
Ik ben benieuwd of je er al achter bent hoe je de rapporten kan maken. Ik herken me in je verhaal. Ook zonder problemen Aldfear 10.1 geïnstalleerd met cross-over op mijn Macbook met M1 processor en Ventura. En kan er ook mee werken. Alleen het maken van rapporten lukt niet. Ik kom er niet uit. Hopelijk weet jij de oplossing, of iemand anders die dit leest.
Met vriendelijke groet,
Marten

PS. Krijg dus ook deze foutmelding:
"Er is een fout opgetreden
Vereist versienummer van Aldfaer niet gevonden in bibliotheekbestand Basis.
Controleer de locatie en het versienummer van het ingelezen bibliotheekbestand.
Versienummer Basis: niet gevonden!
Locatie Basis: niet gevonden! "

Gemaakt door Kunena