Rapport Plaatskaarten

• Jan Lohmeijer
  • Auteur
Lees meer

Rapport Plaatskaarten

25 okt 2017 16:17
In de Help-tekst van dit rapport staat, onder het kopje 'Plaatsen weergeven': "Als er geen geboorteplaats bekend is, wordt de doopplaats genomen; als er geen overlijdensplaats bekend is, wordt de begrafenisplaats genomen."
Wanneer het rapport wordt gestart om plaatsen en adressen weer te geven, worden alleen de gevonden geboorteplaatsen getoond.
Vraag: Ik zou, wanneer geen geboorteplaats aanwezig is, graag de doopplaatsen willen zien. Eventueel met een andere kleur ballon (maar voor mij hoeft dat niet).

Misschien dat een parameter kan worden ingebouwd om de gebruiker de keuze te laten wat hij/zij getoond wil hebben.
Zie ook bijgevoegd document.

Bijlagen:

Lees meer

Re: Rapport Plaatskaarten

25 okt 2017 16:50 - 25 okt 2017 16:57
Misschien dat ik u niet snap maar bij de instellingen van het sjabloon kan opgegeven worden welke plaatssoorten opgegeven getoond moeten worden. Heeft u die toevallig niet allemaal aangevinkt?

Aanvulling:
Of is het zo dat u alle soorten plaatsen op één landkaartje wilt zien en niet zoals nu klikbaar van soort naar soort?
Laatst bewerkt 25 okt 2017 16:57 door Han Kortekaas.

• Jan Lohmeijer
  • Auteur
Lees meer

25 okt 2017 17:12
In de parameters kan niet worden gekozen voor doopplaatsen. Zie bijlage

Bijlagen:

Lees meer

25 okt 2017 17:13
Jan,

Wat is de geboorteplaats van Gerrits [Girrits], Peter [Petrus] (~1784-1853) en van Girrits [Gerrits], Johannes (~1756 - []1798)?

Paul

• Jan Lohmeijer
  • Auteur
Lees meer

25 okt 2017 17:19
De geboorteplaats van die twee personen is onbekend, alleen de doopplaats is bekend. Maar ik heb die personen alleen als voorbeeld genomen. Het principe van de DTB boeken, gaat uit van doopplaats. Ik wil graag dat wanneer de geboorteplaats ontbreekt, de doopplaats wordt getoond.

Lees meer

25 okt 2017 17:48 - 25 okt 2017 17:49
Jan,

In het word-document bij je eerste bericht valt het me op dat in het eerste plaatje (Onderhoud Plaats) neerbosch met een kleine letter staat. In het tweede plaatje (2 personen zijn geboren in Neerbosch) staat het met een hoofdletter. Dat betekent dat het tweede plaatje niet met het eerste correspondeert.

Kan het zijn dat je in je bestand zowel neerbosch als Neerbosch als plaatsnaam gebruikt? Probeer eens in je bestand met eigen coordinaten een regel toe te voegen met als plaatsnaam neerbosch, dus met kleine letter en kijk dan wat het resultaat is van de plaatsnaamweergave in het rapport Plaatskaarten.

Paul
Laatst bewerkt 25 okt 2017 17:49 door Paul Kallenberg.

• Jan Lohmeijer
  • Auteur
Lees meer

25 okt 2017 19:16
Dag Paul,

Probleem is opgelost. Wanneer je van een plaats opvraagt welke personen daarmee verbonden zijn, dan krijg je een totaal overzicht van het gehele bestand. Ik was zo bezig met een persoon van een geheel ander deel van de familie, dat ik dat niet heb herkend. Wanneer ik het goed doe, zie ik wel 3 personen met "geboorteplaats" Neerbosch, waarvan een echt een geboorteplaats en twee als doopplaats.

Sorry voor de verwarring die ik heb gecreëerd.
Jan

• Jan Lohmeijer
  • Auteur
Lees meer

26 okt 2017 12:21
Ik kom toch nog even terug op dit onderwerp.

Wanneer op het rapport geboorteplaatsenkaart - voorgeslacht ontbrekende plaatsnamen worden getoond, dan os het dus zaak om die ontbrekende plaatsnamen op te zoeken of te corrigeren. Ook zou je willen weten welke persoon-personen aan die plaatsen zijn verbonden. Daarbij ben ik in de fout gegaan door via Stamboom/Onderhoud/Plaats op te zoeken welke personen zijn gekoppeld aan een plaats. Het systeem toont dan alle personen EN DUS NIET DE PERSOON-PERSONEN DIE IN HET VOORGESLACHT VAN DE PROBAND VOORKOM(T)EN.

Vraag is dus hoe kom ik er op een snelle manier achter welke persoon-personen in het voorgeslacht van de proband zijn gekoppeld aan de ontbrekende plaats?

Ik gebruik nu maar de tekstuele kwartierstaat van de proband en ga dan zoeken (Ctrl+F) naar geboorte-/doopplaats. Beetje omslachtig.....

Kan vanuit het rapport geboortenplaatsenkaart (of een andere plaatsenkaart) een verbinding met het aldfaerbestand worden gemaakt, om de betreffende persoon-personen snel te vinden?

Andere suggestie(s)? Graag.
Jan

Lees meer

26 okt 2017 15:26
Jan,

Als je de proband als referentie persoon aangeeft zullen de betreffende personen in je kwartierstaat, mits er een kleur is ingesteld, een andere kleur in de lijst krijgen.
En zo zijn ze te herkennen.

Groet,
Evert.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jan Lohmeijer

Lees meer

26 okt 2017 16:12
Jan, ik denk dat je gebruik moet maken van Groepen en wel je maakt Groep A voor het voorgeslacht en Groep B voor de specifieke plaats en vervolgens vergelijk je de twee in de Gropesfunctie.
Groep A; ga naar de proband en maak een nieuwe Groep bij Persoon -> Groepen. IN het venster wat daarna komt maak je een selectie.
Groep B; ga naar Tonen -> Groepen en kies voor nieuwe groep maken (6e icoon van linksboven) IN het daaropvolgende venster kies je voor (1) Geboorte (2) Plaats geboorte (3) is leeg en geef OK met de naam van de groep. (bij punt drie kun je ook andere zaken regelen)

Vervolgens naar Tonen -> Groepen en vink de twee groepen aan. Vink dan het derde icoontje van rechts aan en je krijgt een lijst van alle personen die zowel in A als B voorkomen.
Je kunt de lijst bewaren/printen enz. Een dubbelklik op een naam maakt dat deze persoon de huidige persoon wordt.

• Jan Lohmeijer
  • Auteur
Lees meer

26 okt 2017 17:15
Han, bedankt voor je reactie. Ik eea getest. Voorlopig ga ik echter voor de oplossing die Evert aangaf. Het gebruik van referentiepersoon en kleuren. Wanneer ik nu via Stamboom/Onderhoud/Plaats de plaatsnaam opzoek en vraag om de gekoppelde personen, dan zie ik aan de kleur welke personen aan de proband zijn gekoppeld en welke niet.
Je moet dan wel elke andere 'proband' opnieuw als referentie instellen.:(

Groet,
Jan

Lees meer

26 okt 2017 18:07
Ik denk dat je het effect van de werking van de groepsvergelijking niet ziet. Je krijgt immers een lijst van alle personen die tot je keuze voorgeslacht behoren èn voldoen aan de tweede voorwaarde. Daar is geen enkel kleurtje voor nodig.

Gemaakt door Kunena