Afbeeldingen vergroten werkt niet

• Ton Beltzer
  • Auteur
Lees meer

Afbeeldingen vergroten werkt niet

20 jul 2020 15:32
Geacht Forum.
Ik heb een parenteel gemaakt in Aldfaer (laatste versie incl.invoegtoepassing) via Bonusrapporten Parenteel (3 boeken).
Privacyfilter aan.
Het rapport wordt gemaakt en is OK, echter als ik op een afbeelding klik of dubbelklik verschijnt de afbeelding niet in het daarvoor geopende venster, laat staan in een groter formaat.

Ik weet dat dat met Browsers te maken kan hebben.
Microsoft Edge (laatste versie) werkt niet (zoals hierboven omschreven)
Google Chome: Idem. Dat was mij bekend.
Internet Explorer werkt nog wel zoals het moet. Dus uitvergroten werkt.

Met Rapporten in Aldfaer (parenteel) is het resultaat gelijk. Dus met Internet Explorer werkt het goed.

Is dit bekend???
Is dit oplosbaar??
Of kan ik het rapport alleen uitdraaien als ik de standaardinstelling voor de browser (nu Microsoft Edge) wijzig in Internet Explorer?
Dat zou dus vrij omslagtig zijn.

Met vr. gr.
Ton Beltzer

• Ton Beltzer
  • Auteur
Lees meer

Re: Afbeeldingen vergroten werkt niet

20 jul 2020 17:01
Forum,

Na wat stoeiwerk heb ik het volgende ontdekt.
De parenteel met maakboeken werkt. Als Aldfaer ermee klaar is en ik vergroot een afbeelding dan wordt deze ook vergroot.
(De Browser is Microsoft Edge).

Als ik echter de zojuist gemaakte parenteel wil opslaan naar een andere map dan gaat het opslaan ogenschiijnlijk goed.
Echter als ik dan de parenteel opstart vanaf de nieuwe locatie werken de "vergrotingen' niet.

Groeten
Ton Beltzer

Lees meer

20 jul 2020 18:31
Ton,
Ik denk de reden is:
"Als ik echter de zojuist gemaakte parenteel wil opslaan naar een andere map"
Maar het materiaal is niet mee verplaatst naar die map of de link is foutief/verbroken

Lees meer

21 jul 2020 06:40
Ton,

Wat bedoel je met het "zojuist aangemaakte bestand"?

Bij 'MaakBoeken' wordt een 'Boek.htm' aangemaakt maar ook de foto's worden gekopieerd naar de map Aldfaer/Rapportuitvoer/maak_boeken'.
In die map vind je ook 'fotovenster.htm'. Die is nodig voor de presentatie van de foto's in een apart venster.

Lees meer

21 jul 2020 11:45
Dag Ton,

Om de afbeeldingen vergroot weer te geven is het voor de de vernieuwde Edge browser nodig om voor gebruik op de eigen PC een snelkoppeling te maken waarbij onder Eigenschappen het doel dient te worden aangepast met
--allow-file-access-from-files
Dan is de gehele regel "C:\Program Files (x86)\Microsoft\Edge\Application\msedge.exe" --allow-file-access-from-files
Met een spatie tussen exe" en --allow

Wijzig ook de standaard naam van de snelkoppeling in bijvoorbeeld Microsoft Edge Intern dit voorkomt dat bij een eventuele update van de browser de wijziging verloren gaat.

Sorry dat deze methode nog niet is vermeld in de help van Maakboeken. Voor de overige browsers die dit zelfde probleem hebben is dit wel vermeld.

• Ton Beltzer
  • Auteur
Lees meer

21 jul 2020 13:29
Hallo Meije
Ik kom er niet uit.
Rapport nogmaals gedraaid en in Rapportuitvoer met index.html opgestart.
Alles OK alleen het vergroten werkt nie.
Even wat info
Locatie rapport; D:\STAMBOOMALDFAER\Rapportuitvoer\maak_boeken\index.html
Deze PC>Acer(C)>ProgramData>Microsoft/>Windows>Start Menu>Programs

Locatie Microsoft Edge (snelkoppeling)
D:\Gebruikersk\abelt\Bureaublad]MICROSOFT

en dan weet ik niet hoe verder??

Groeten
Ton

• Ton Beltzer
  • Auteur
Lees meer

21 jul 2020 13:33
Nog extra:
Ik werk met laptop SSD schijf C en gewone schijf D
Op C staat ook de map Aldfaer met o.a. Aldfaer.ini en anderen.

Lees meer

21 jul 2020 15:57
Ton,

Zet eens je rapportuitvoer bij instellingen op C:\Users\uwnaam\Documents\Aldfaer\Rapportuitvoer\
En laat daarna nog eens lopen vanuit deze directory/maak_boeken\index.html.

• Ton Beltzer
  • Auteur
Lees meer

21 jul 2020 17:30
Hallo Ren
Heb ik gedaan. Bij instellingen Rapportuitvoer het pad gekozen;
C:\Gebruikers\abelt\Documenten\Aldfaer (map gemaakt) en Rapportuitvoer (map aangemaakt.

Alles draaide, maar helaas geen vergrotingen mogelijk.
Het eigenaardige is wel dat het één keer wel lukte. Nadat het rapport gedraaid had en ik het opstartte kon ik vergroten. Naderhand ging dat niet meer.

Dat heb ik overigens ca. 2 dagen geleden ook in de oude situatie gehad.

Ik weet het dus niet meer. Mogelijk komt Meije met iets dat betrekking heeft op de Microsoft Edge.

Groeten en bedankt
Ton Beltzer

Lees meer

21 jul 2020 18:12
Ik heb het ook nog eens met Edge geprobeerd.
Het fotovenster verschijnt wel maar blijft leeg.

Dus... over naar Aldfaer team

Lees meer

21 jul 2020 18:36
René,
Zie mijn eerdere bericht van 11.45 waarin ik aan geef hoe je de instellingen voor de Edge browser op het bureaublad moet veranderen om het mogelijk te maken om de afbeeldingen vergroot weer te geven.
Je moet dan nadat deze wijzigen zijn gemaakt via deze snelkoppeling start en navigeer naar boek.htm om te openen.
Het is geen Aldfaer probleem maar een Browser probleem die ook speelt voor Ghrome,Vivaldi en Opera
Waarbij dezelfde oplossing voor nodig is. FF heeft een andere oplossing Zie voor deze de help van Maak Boeken tab 'Vergroot materiaal weergeven'

Gemaakt door Kunena