Volgorde huwelijken

Lees meer

Volgorde huwelijken

27 jun 2026 11:32
Beste,
Ik heb volgende situatie: een persoon huwt voor de kerk in 1798, maar zijn burgerlijk huwelijk wordt pas voltrokken en ingeschreven in 1828.
De resulterende gedcom plaatst het burgerlijk huwelijk echter voor het kerkelijk huwelijk en de persoonskaart stelt eveneens dat de persoon in 1828 huwde, dan 30 jaar ouder dan zijn werkelijk huwelijk, net voor de geboorte van zijn kinderen in 1798.
Heden ten dage is in België huwen voor de kerk vóór het burgerlijk huwelijk verboden, maar in 1798 was het een andere troebele tijd (Franse revolutie). Ik heb nog gelijkaardige gevallen.
Zouden bij het opmaken van de gedcom de huwelijken niet in datumvolgorde moeten geplaatst worden? In het geval dat het dezelfde datum is, dan maar de huidig geldende wet volgen en burgerlijk vóór kerkelijk registreren.
Vriendelijke groeten,
Guy

Lees meer

Re: Volgorde huwelijken

27 jun 2026 14:14
De burgerlijke stand werd in België in 1798 ingevoerd onder het bewind van Napoleon. Tijdens de trasitieperiode, tussen 1798 en ongeveer 1807, werden veel geboorten en huwelijken echter nog uitsluitend in de kerkregisters ingeschreven. De aangifte bij de burgerlijke stand volgde vaak pas later, soms zelfs vele jaren nadien, vooral bij de geboorte van jongens. Daarom werden de kerkregisters omstreeks 1807 door de burgerlijke stand opgeëist om de akten over te schrijven in de registers van de burgerlijke stand. Daarbij werd de tekst van de kerkelijke akte doorgaans letterlijk overgenomen, inclusief de oorspronkelijke datum van de gebeurtenis.
In dergelijke gevallen baseer ik mij op de akte van de burgerlijke stand. Als de datum van de gebeurtenis afwijkt van de datum waarop de akte werd opgemaakt of overgeschreven, vermeld ik die afwijking expliciet in het bronveld (...).
Het alternatief is alleen de gegevens bij kerkelijk huwelijk invullen en in het bronveld "burgerlijk geregistreerd 1828" toevoegen

Lees meer

Re: Volgorde huwelijken

27 jun 2026 14:48
Dank voor de reactie, maar u leert mij niets dat ik niet al weet.
In mijn geval is in de akte uit 1828 helemaal geen sprake van een oorspronkelijk huwelijk in 1798. Het bestaan van deze akte uit 1828 niet vermelden om dit probleem op te lossen, is m.i. ook spijtig - er zullen andere wettelijke redenen geweest zijn (bv. erfenisrechten) om het huwelijk alsnog wettelijk in orde te brengen.
Ik zie niet in waarom bij het genereren van de gedcom en persoonskaart niet kan gekeken worden naar de datums van beide soorten huwelijk om ze alsnog in de juiste volgorde te bewaren. Hierdoor sluipt er ook geen onwaarheid in de stamboom.
Nu geeft de persoonskaart dit: Gommarus trouwde, 53 jaar oud, op vrijdag 16 mei 1828 in Wiekevorst [bron: akte 4] met Joanna-Maria Peeters, 55 jaar oud. Het kerkelijk huwelijk vond plaats op vrijdag 20 april 1798 in Wiekevorst, Sint-Jan-Baptist [bron: RA H 1798-1807].
Terwijl het eerste huwelijk van 1798 belangrijk genoeg is om te maken dat hun 9 kinderen niet onwettig zouden zijn.

Gemaakt door Kunena