- Bedankjes 0
Het sorteren van bestanden/foto
- W. Iven
- Auteur
Lees minder
Lees meer
Het sorteren van bestanden/foto
06 aug 2026 22:15
De download van mijn access stamboom via GEDCOM naar Aldfaer is al vergevorderd.
Het sorteren van bestanden lukt me niet. Na 3 FILE zou 3 _ORDER 1 etc moeten staan. Maar een pdf bestand staat steeds als eerste en daarna mijn foto.
Ik krijg dit niet (via) Gedcom omgedraait.
Wie weet raad. CHATGPT heeft het gepobeerd maar kon geen goede oplossing bedenken.
Alvast dank
Iven
Het sorteren van bestanden lukt me niet. Na 3 FILE zou 3 _ORDER 1 etc moeten staan. Maar een pdf bestand staat steeds als eerste en daarna mijn foto.
Ik krijg dit niet (via) Gedcom omgedraait.
Wie weet raad. CHATGPT heeft het gepobeerd maar kon geen goede oplossing bedenken.
Alvast dank
Iven
- Han Kortekaas
-
Re: Het sorteren van bestanden/foto
07 aug 2026 09:27
Begrijp ik het goed dat u een stamboom heeft die in Access is gemaakt? Het *.ged bestand wat daar uit komt handelt de materialen af in de volgorde waarin hij het aantreft, een sortering in de gedcom routine lijkt me niet (nimmer) aanwezig.
Dus wellicht moet u eens kijken naar de volgorde van de materiaal bestanden.
Daarnaast kunt u wel in Aldfaer, per persoon, de volgorde van materiaal bepalen.
Dus wellicht moet u eens kijken naar de volgorde van de materiaal bestanden.
Daarnaast kunt u wel in Aldfaer, per persoon, de volgorde van materiaal bepalen.
- W. Iven
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
07 aug 2026 15:41
Dank voor je reactie. Ter verduidelijking: In mijn GEDCOM7 bestand plaats ik bij persoons gegevens na BIRT etc
2 _OBJE
3 FILE mijn foto.jpg
3 _ORDER 1
daarna
2 _OBJE
3 FILE Familie Boekje.pdf
3 _ORDER 2
Maar in het programma onder bv geboorte staat de pdf voorop en daarna mijn foto
wat ik graag andersom zie.
2 _OBJE
3 FILE mijn foto.jpg
3 _ORDER 1
daarna
2 _OBJE
3 _ORDER 2
Maar in het programma onder bv geboorte staat de pdf voorop en daarna mijn foto
wat ik graag andersom zie.
- Paul Kallenberg
08 aug 2026 13:30
Iven,
In het GEDCOM7-bestand moet je de _ORDER tag niet in het BIRT-gedeelte plaatsen, maar in het gedeelte waarin de foto gedefinieerd wordt. Zie het voorbeeld hieronder. Merk ook op dat _ORDER begint te tellen vanaf 0, niet vanaf 1.
Paul
0 @I1@ INDI
1 NAME /Man/
1 SEX M
1 BIRT
2 DATE 1 JAN 2000
2 _OBJE
3 FILE mijn foto.jpg
2 _OBJE
1 OBJE @O1_1@
1 OBJE @O1_3@
0 @O1_1@ OBJE
1 FILE mijn foto.jpg
2 FORM jpg
2 TITL mijn foto
1 _ORDER 0
0 @O1_3@ OBJE
1 FILE Familie Boekje.pdf
2 FORM pdf
2 TITL Familie Boekje
1 _ORDER 1
In het GEDCOM7-bestand moet je de _ORDER tag niet in het BIRT-gedeelte plaatsen, maar in het gedeelte waarin de foto gedefinieerd wordt. Zie het voorbeeld hieronder. Merk ook op dat _ORDER begint te tellen vanaf 0, niet vanaf 1.
Paul
0 @I1@ INDI
1 NAME /Man/
1 SEX M
1 BIRT
2 DATE 1 JAN 2000
2 _OBJE
3 FILE mijn foto.jpg
2 _OBJE
1 OBJE @O1_1@
1 OBJE @O1_3@
0 @O1_1@ OBJE
1 FILE mijn foto.jpg
2 FORM jpg
2 TITL mijn foto
1 _ORDER 0
0 @O1_3@ OBJE
1 FILE Familie Boekje.pdf
2 FORM pdf
2 TITL Familie Boekje
1 _ORDER 1
- W. Iven
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
09 aug 2026 10:00
Dankje Paul voor de reactie.
Begrijp ik het goed dat de Foto of andere objecten 2x aangeroepen moet worden. 1x direct na BIRT of DEAD en 1x voor de "verzamelbak"?
Als alle "objecten" in de verzamelbak komen dan moet ik aan de bestandsnaam zien of het geboorte of overlijden betreft en handmatig aangeven bij welke gebeurtenis ze thuis horen.
Wim
Begrijp ik het goed dat de Foto of andere objecten 2x aangeroepen moet worden. 1x direct na BIRT of DEAD en 1x voor de "verzamelbak"?
Als alle "objecten" in de verzamelbak komen dan moet ik aan de bestandsnaam zien of het geboorte of overlijden betreft en handmatig aangeven bij welke gebeurtenis ze thuis horen.
Wim
- Paul Kallenberg
09 aug 2026 10:15
De foto moet in elk geval aangeroepen worden met de tag OBJE. Deze heeft subtags voor onder meer bestandsnaam en bijschrift. Daarnaast kent Aldfaer de mogelijkheid om een gekoppeld bestand toe te wijzen aan een gebeurtenis of een feit van die persoon. Hiervoor is de Aldfaer-eigen tag _OBJE die in het GEDCOM-bestand geplaatst wordt in het gedeelte van de gebeurtenis of feit.
Uit de Help:
Standaard wijst Aldfaer het gekoppelde bestand toe aan de persoon zelf. U kunt een gekoppeld bestand evenwel ook toewijzen aan een gebeurtenis (geboorte, geboorteaangifte, doop, overlijden, overlijdensaangifte, een lijkbezorgingsvorm, een relatievorm) of aan een van de feiten vermeld op het tabblad [Feiten] van die persoon. Klik daartoe op het uitvalmenu naast de tekst 'Hoort bij' en selecteer de gewenste gebeurtenis of feit. Met uitzondering van geboorte is een gebeurtenis of feit alleen in dit uitvalmenu beschikbaar als er minstens één gegeven voor is ingevuld. Na selectie verschijnt er in het bijbehorend tabblad een kleine afbeelding van het gekoppelde bestand, op voorwaarde dat u bij instellingen van het hoofdvenster een vinkje hebt gezet bij Kleine afbeeldingen zichtbaar.
Ik raad je aan in Aldfaer een klein voorbeeldbestand te maken waarin je deze handelingen uitvoert. Maak vervolgens een GEDCOM-export om te zien hoe dit door Aldfaer in een GEDCOM-bestand wordt weergegeven.
Paul
Uit de Help:
Standaard wijst Aldfaer het gekoppelde bestand toe aan de persoon zelf. U kunt een gekoppeld bestand evenwel ook toewijzen aan een gebeurtenis (geboorte, geboorteaangifte, doop, overlijden, overlijdensaangifte, een lijkbezorgingsvorm, een relatievorm) of aan een van de feiten vermeld op het tabblad [Feiten] van die persoon. Klik daartoe op het uitvalmenu naast de tekst 'Hoort bij' en selecteer de gewenste gebeurtenis of feit. Met uitzondering van geboorte is een gebeurtenis of feit alleen in dit uitvalmenu beschikbaar als er minstens één gegeven voor is ingevuld. Na selectie verschijnt er in het bijbehorend tabblad een kleine afbeelding van het gekoppelde bestand, op voorwaarde dat u bij instellingen van het hoofdvenster een vinkje hebt gezet bij Kleine afbeeldingen zichtbaar.
Ik raad je aan in Aldfaer een klein voorbeeldbestand te maken waarin je deze handelingen uitvoert. Maak vervolgens een GEDCOM-export om te zien hoe dit door Aldfaer in een GEDCOM-bestand wordt weergegeven.
Paul
- W. Iven
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
09 aug 2026 23:02
Heel veel dank Paul,
Maar dit betekent, zoals de HELP uitlegt, dat al mijn objecten een voor een naar de betreffende gebeurtenis geplaatst moeten worden. Op dit moment lukt het mij wel om het object met de tag _obje bij de juiste gebeurtenis te plaatsen maar niet in de juiste volgorde.
Dank voor je hulp
Wim
Maar dit betekent, zoals de HELP uitlegt, dat al mijn objecten een voor een naar de betreffende gebeurtenis geplaatst moeten worden. Op dit moment lukt het mij wel om het object met de tag _obje bij de juiste gebeurtenis te plaatsen maar niet in de juiste volgorde.
Dank voor je hulp
Wim