Afgesloten discussies van de helpdesk

Afkortingen provincies

• FrankK
  • Auteur
Lees meer

Afkortingen provincies

06 jun 2015 17:57
Wie kan mij de juiste provincie afkorting geven om de plaats op de kaart te zetten?
Wat ik momenteel heb is:

Nederlandse provincies (12) Tweeletterig
DR = Drenthe
FL = Flevoland
FR = Friesland
GD = Gelderland (GE ?)
GR = Groningen
LB = Limburg (LI ?)
NB = Noord-Brabant
NH = Noord-Holland
OV = Overijssel
UT = Utrecht
ZH = Zuid-Holland
ZL = Zeeland

www.landafkorting.nl/provincies.htm
achter de provincie Gelderland en Limburg staan twee andere afkortingen, die ook veel gebruikt zijn maar wat is nu juist om de plaats op de kaart te krijgen?

noteer momenteel als volgt:

wijk/plaats/gehucht, Gemeente,NB,NL

kan hier in het programma Aldfaer niets van terugvinden in de handleiding.

tussen haakjes is een bron : www.afkorting.nl/cgi-local/s.pl?pg=nl
Onderwerp is gesloten.
  • Guido van Harten
Lees meer

Re: Afkortingen provincies

06 jun 2015 18:08
Frank,
Dit mag je helemaal zelf bepalen. Hier zijn geen regels voor.
Vriendelijke groet,
Guido
Onderwerp is gesloten.
  • FrankK
  • Auteur
Lees meer

06 jun 2015 18:30
Hallo Guido,

Misschien heb ik mijn vraag niet goed geformuleerd.

Maar de bedoeling is dat deze plaatsen in die provincie ook worden gevonden op de plaatsnamenkaart van Aldfaer.

Uit je antwoord maak ik uit dat beide afkortingen door aldfaer gevonden worden is dat juist?
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

06 jun 2015 20:22
Frank,
Eens met Guido, alles is vrij.
re: GD
Die versie kan ik met niet herinneren.
re: indeling
Bedenk dat provincies (net als officiele gemeentes) aan verandering onderhevig zijn.
re: plaatsnamenkaart van Aldfaer.
Die heb ik nog niet geprobeerd.
Groeten, Gijs
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

06 jun 2015 20:31 - 06 jun 2015 20:35
Frank, zie ook: ISO 3166-2:NL
Laatst bewerkt 06 jun 2015 20:35 door Hans Stoter.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: FrankK
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

06 jun 2015 21:18 - 06 jun 2015 21:24
Hoewel die ISO norm officieel is ingetrokken, bevat die toch te enige juiste aanduidingen.

HÈT adres om ISO info te vinden is thans www.iso.org/obp/ui/
Laatst bewerkt 06 jun 2015 21:24 door Ruud de Ruiter.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: FrankK
Onderwerp is gesloten.
  • FrankK
  • Auteur
Lees meer

06 jun 2015 21:21
@ G.W. Sanberg,

Zie overige rapporten> bonnus rapporten> locaties> plaatskaarten

@ Hans Stoter,

Deze codering strookt niet zoals geonames dit opgeeft provincie gescheiden door een komma met het land
Maar gescheiden door een liggend streepje, derhalve vraag ik me nog steeds af of ik de code goed ingeef
Gelderland , Limburg en Zeeland worden dus door vele foutief genoteerd, mogelijk uit onwetendheid en onbekendheid van de iso normering.

Heb inmiddels begrepen dat alleen de plaats al voldoende moet zijn voor aldfaer maar andere genealogie programma's vragen weer meer, en houden de geonames codering aan, die vreselijk de provincienaam naar het Engels vertaald.

Nog even in de genealogie cursus van van Hasselt gekeken en uitleg van Han Kortekaas maar geven hier ook beide geen antwoord op via hun website.

CBS codering kent geen afkortingen.

En daar al 2 reacties aangeven dat je het geheel zelf kan bepalen ga ik er nu vanuit dat mijn eerste aanzet met www.landafkorting.nl/provincies.htm ook gevonden kan worden.
Dit zal ongetwijfeld (ga ik vanuit) in Aldfaer opgelost zijn, of nog zal worden gedaan.

Begrijp dat er nogal wat onduidelijkheid is tussen de diverse bronnen, waardoor je het zelf mag bepalen, terwijl toen dit bepaald werd de google kaarten volgens mij nog niet in beeld waren.

Mocht ik het toch fout doen dan hoor ik graag reactie zodat ik het nog makkelijk kan wijzigen nu ik er nog maar pas mee bezig ben.

Bedankt voor alle snelle hulp die ik gekregen heb.
Onderwerp is gesloten.
  • FrankK
  • Auteur
Lees meer

06 jun 2015 21:22
Bedankt Ruud,

Houd deze nu aan.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

06 jun 2015 21:36 - 06 jun 2015 21:43
De thans geldende norm is ISO3166-3:2013
Helaas heb ik deze nog niet gratis kunnen vinden, alleen tegen betaling van ongeveer €36. Ik zoek verder

Verder gezocht en ik raad aan de oude IISO 3166-2 te blijven gebruiken want met de ISO3166-3 zijn het nu 4 positie letter codes die niemand gebruikt en dus zinloos zijn.
Laatst bewerkt 06 jun 2015 21:43 door Ruud de Ruiter.
Onderwerp is gesloten.
  • FrankK
  • Auteur
Lees meer

06 jun 2015 22:07
De iso normering qua opnummering zijn elke keer aanvullingen, oude code blijft gehandhaafd en de 1 en 2 versie kan beide gebruikt worden, heeft met 2 en 3 cijferige code te maken.
(let op niet door elkaar, en altijd in hoofdletters)

de laatste versie betreft naamswijzigingen van landen zie:
en.wikipedia.org/wiki/ISO_3166-3 Voornamelijk na 1974

Heb ook nog even CBS geraadpleegd maar niets gevonden.

wel een ander forum een ook daar niets. Aldaar wel een andere insteek.
Het Groene Boekje: "Voor het hoofdletter gebruik bij afkortingen zijn geen
bindende regels."

Houd het dus voorlopig bij mijn eigen insteek en houd GD, LB, ZL aan, voor de provincies Gelderland, Limburg en Zeeland.

van Dale zegt: Gel·der·land, Lim·burg , Zee·land maar niets over een afkorting.
en dan vindt ik deze GD LB en ZL als afkorting hier toch noch het beste bijpassen, wat ik het eerst toegepast heb. Zo zijn de andere provincies ook afgeleid.

Iedereen nogmaals bedankt.

We kennen onze eigen taal niet :cheer:
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

07 jun 2015 00:29 - 07 jun 2015 00:31
Frank, zie ook: statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=...28-1031&HDR=T&STB=G1
Dit zijn (behoudens voor Flevoland) dezelfde afkortingen als op Persoonskaarten werden gehanteerd.
Laatst bewerkt 07 jun 2015 00:31 door Hans Stoter.
Onderwerp is gesloten.
  • FrankK
  • Auteur
Lees meer

07 jun 2015 09:59
Hallo Hans,

Bedankt maar dit is ook niet conform de 2 letterschrijfwijze.

Heb inmiddels wel wat anders gevonden.

In de prisma van Dale staat het niet meer in, een afkorting van een provincie.

andere insteek:
Volgens onzetaal.nl/taaladvies/advies/afkortingen-van-provincienamen

"Er zijn verschillende systemen in omloop, maar hieronder staat een overzicht van de meestgebruikte afkortingen, die bijvoorbeeld ook in de grote Van Dale (2005) staan."
Tja daar was ik inmiddels ook achter.

Deze geven dus GD LB en ZL als juiste afkorting aan.

Houd dus de van Dale aan zoals het in 2005 genoteerd stond, daar het hierna niet meer aangegeven wordt.

Zou graag feedback van de programmeurs willen weten van Aldfaer wat die op hebben opgenomen.
Kans bestaat ook dat de provincie in zijn geheel niet voor aldfaer hoeft te gebruiken en plaats en gemeentenaam voldoende kan zijn voor de dubbele namen die in Nederland voorkomen.

(opvallende bijkomstigheid is dat ik verwacht dat ik momenteel alle 393 gemeentenamen in mijn bestand heb zitten moet GD,NH en ZH nog doen en verwacht hiermee deze week gereed te zijn) CBS in combinatie met de 393 kaarten in de gemeenteatlas bij opendata, Hierna per gemeente verder bekijken op plaats/wijk/gehucht. had 32.000 plaatsnamen in mijn bestand zitten met alle mogelijke schrijfwijzes op plaatsnaam, en ben deze nu geheel aan het bekijken en korter aan het maken.

En mijn theorie zal ook ongetwijfeld op gaan voor geheel Nederland, maar kan helaas mijn computer niet aan, ivm werkgeheugen tijdens samenvoegen nieuw ged.com bestanden.

Daar het best wel een tijdrovende bezigheid is wil ik het dus in een keer goed doen.

Nogmaals bedankt
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena