veiligheidskopie + materiaal

• Helder
  • Auteur
Lees meer

veiligheidskopie + materiaal

14 aug 2018 19:33
Hoe kan ik nu (handmatig) een veiligheidskopie, incl. het materiaal maken?
Als ik nu een veiligheidskopie maak dan geeft het programma aan: fam. ….201806301025.alx. Vervolgens komt de mededeling dat dit bestand al bestaat en of ik het wil vervangen. In het programma heb ik aangegeven dat ik de veiligheidskopie op een externe schijf wil hebben. Toch wordt de kopie op schijf C gezet in Mijn documenten ….
Graag uw reactie.

Lees meer

Re: veiligheidskopie + materiaal

14 aug 2018 19:59
Uit de Help:
Gelet op de huidige back-up mogelijkheden is besloten om met ingang van versie 7.0 geen Materiaal meer op te nemen in de veiligheidskopie, mede omdat het opnemen van Materiaal in de veiligheidskopie vaak voor een te lang afsluitproces zorgde.
Zie voor meer uitleg door naar Instellingen selecteer Veiligheidskopie en klik op F1 toets
Je krijgt dan een uitleg hoe te handelen om de veiligheidskopie op te slaan op een andere plaats dan de veiligheidskopie indien je dit automatisch doet.
Op dit moment in versie 7 is er een fout bij het opslaan van de veiligheidskopieën indien het max. aantal is bereikt wordt de voorgaande gemaakte overschreven door laatste veiligheidskopie.
Daarom kun je beter het max. aantal veiligheidskopieën verhogen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Helder

Lees meer

15 aug 2018 11:31 - 15 aug 2018 11:33
De volgende oplossing is door anderen aangedragen.
1. maak een v-kopie
2. maak een gedcom met materiaal
3. verstuur de v-kopie en de map materiaal van de gedcom

Alternatief (niet getest):
4. maak een gedcom met materiaal
5. verstuur het *.aldf bestand plus de map materiaal van de gedcom (al dan niet samen gezippped)

Vanzelfsprekend, versturen kan ook zijn voor jezelf bewaren
Laatst bewerkt 15 aug 2018 11:33 door Ruud de Ruiter.

• Helder
  • Auteur
Lees meer

15 aug 2018 16:59
Bedankt voor uw snelle reactie. Ik had al in de "help" gekeken.
Ik heb nu het aantal op 100 gezet. Maar ook als ik nu een veiligheidskopie wil maken blijft daar staan: fam. ...201806301025 staan, die al aanwezig is van 30 juni jl.
Kan ik dan ook zelf een naam ingeven?

• Helder
  • Auteur
Lees meer

15 aug 2018 17:00
Wat wordt er bedoeld met gedcom???

Lees meer

15 aug 2018 17:12
Helder schreef : Wat wordt er bedoeld met gedcom???
Ga naar menu Bestand > Exporteer gedcom en druk de toets F1. De help zal automatisch opnenen in het venster waar alles over gedcom wordt beschreven.
Helder schreef : Ik heb nu het aantal op 100 gezet. Maar ook als ik nu een veiligheidskopie wil maken blijft daar staan: fam. ...201806301025 staan, die al aanwezig is van 30 juni jl.
Kan ik dan ook zelf een naam ingeven?
Deze vraag is niet duidelijk. Het is normaal dat het veiligheidsbestand blijft staan als u het aantal op 100 hebt aangegeven. De getallen in de naam van het bestand verwijzen naar een index voorafgegaan met de datum van aanmaak, dus 30.06.2018. De naam van het bestand kan uiteraard gewijzigd worden, maar met welk doel?

Lees meer

15 aug 2018 17:43
Helder,
In eerste instantie heb ik een foutief antwoord gegeven op de vraag die je in het begin heb gesteld.
Hoe kan ik nu (handmatig) een veiligheidskopie, incl. het materiaal maken?
Ik heb mijn antwoord gebasseerd op de autmatische veiligheidskopie.
En daar slaat het maximaal aantal veligheidskopieën en indien je nadat er wijziging is aangebracht zal indien de instellingen juist zijn er een automatische veiligheidskopie gemaakt worden in de map die bij instellingen is vermeld Als naam de stamboomnaam + datum en tijd.alx

Indien dit niet het geval is dan kan het nog zijn dat je ooit op de vraag Om een veiligheidskopie te maken als antwoord hebt gegeven Nee en de vink hebt geplaatst Onthoud het antwoord, als dat het geval is dan zal er nooit een Veiligheidskopie worden gemaakt. Dit is te herstellen door naar Instellingen te gaan Algemeen en te klikken op Toon Alle dialogen.

Hierna moet je de vraag van Veilgiheidkopie maken weer krijgen.

• Helder
  • Auteur
Lees meer

15 aug 2018 19:00
Ik denk dat het weer lukt. Ik zit alleen nog met de vraag: Wat is gedcom?????
Ik vind er niet veel over in de "help" functie.
Kan ik niet, zoals voorheen een gecombineerd bestand opslaan, incl. het materiaal?

Lees meer

15 aug 2018 20:03
Helder schreef : Kan ik niet, zoals voorheen een gecombineerd bestand opslaan, incl. het materiaal?
Neen dat is niet meer mogelijk. Het waarom is duidelijk beschreven door Meije van Slageren in zijn eerste bericht #23936.

• Ben Vereijken
Lees meer

15 aug 2018 20:44 - 15 aug 2018 20:45
Het is bijzonder spijtig dat het Aldfaer-team heeft gekozen om de mogelijkheid van een veiligheidskopie inclusief materiaal de gebruiker te ontnemen. Voorheen konden we zelf kiezen of we een veilgheidskopie met materiaal wilden bewaren. dan is het ook begrijpelijk dat je dan wat langer moet wachten voordat dit is gerealiseerd.Maar je hebt dan wel een complete set, nu uitsluitend maar een halve veiligheidskopie die de naam veiligheidskopie niet mag dragen. Een gemiste kans dat er op deze manier hardwarematig keuzes gemaakt worden voor de gebruiker die tot voor kort zelf kon kiezen hoe de veiligheidskopie gemaakt werd.
Laatst bewerkt 15 aug 2018 20:45 door Ben Vereijken. Reden: taalfout

Lees meer

16 aug 2018 14:25
In de volgende update wordt het net als voorheen mogelijk een handmatige v-kopie met materiaal te genereren.
Let wel, handmatige v-kopie

• Helder
  • Auteur
Lees meer

16 aug 2018 16:48
Helemaal mee eens

Gemaakt door Kunena