- Bedankjes 0
Aldfaer meldt dat bestand "persoon" niet kan worden geopend
- D.P. Roelofsen
- Auteur
Lees minder
Lees meer
Aldfaer meldt dat bestand "persoon" niet kan worden geopend
18 jan 2019 16:22
Aldfaer geeft een paar problematische meldingen die wellicht ook met elkaar te maken hebben:
1. "Kan bestand Persoon niet openen"
2. "Het bestand kan niet-exclusief geopend worden. Start daarom geen tweede Aldfaer-sessie"
3. "Bij het openen van het bestand is de volgende fout opgetreden:
Cannot open file "C- .... etc". Hetproces heeft geen toegang tot het bestand omdat het door een ander proces
wordt gebruikt. Aldfaer probeert deze fout te herstellen"
Mogelijke oorzaken????
- Opslag gegevens in Google Drive (back up)?
- Bij het openen van de stamboom verschijnen de paden van twee aldf. bestanden. De paden zijn identiek behalve dat de ene begint met c: en de andere met C: Betekent dat iets?
1. "Kan bestand Persoon niet openen"
2. "Het bestand kan niet-exclusief geopend worden. Start daarom geen tweede Aldfaer-sessie"
3. "Bij het openen van het bestand is de volgende fout opgetreden:
Cannot open file "C- .... etc". Hetproces heeft geen toegang tot het bestand omdat het door een ander proces
wordt gebruikt. Aldfaer probeert deze fout te herstellen"
Mogelijke oorzaken????
- Opslag gegevens in Google Drive (back up)?
- Bij het openen van de stamboom verschijnen de paden van twee aldf. bestanden. De paden zijn identiek behalve dat de ene begint met c: en de andere met C: Betekent dat iets?
- Han Kortekaas
-
Re: Aldfaer meldt dat bestand "persoon" niet kan worden geopend
18 jan 2019 17:19
Kunt u ten minste 1 van die twee identieke paden geven. Als dat in OneDrive is dan heeft u een mogelijk probleem want stambomen e.d. van 7.0 mogen niet in OneDrive (e.a.) opgeslagen worden.
De andere meldingen zijn relevant.
Mocht het in OneDrive staan haal dan de synchronisatie weg en verplaats het bestand naar de standaard map / documenten/aldfaer/stambomen
De andere meldingen zijn relevant.
Mocht het in OneDrive staan haal dan de synchronisatie weg en verplaats het bestand naar de standaard map / documenten/aldfaer/stambomen
- D.P. Roelofsen
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
18 jan 2019 17:49
Het pad is C:\users\dkrls\documents\aldfaer\stambomen\Evert_Roelofsen.aldf
- Han Kortekaas
-
18 jan 2019 17:59
Heeft u de hele map Documenten in OneDrive gesynchroniseerd?
Een geheel andere oorzaak kan zijn dat Aldfaer denkt dat de stamboom al open is en die kan niet in een tweede sessie geopend worden. Waarom die denkt dat de stamboom al open is kan zijn door een abrupte afsluiting waardoor de ini bestanden niet goed zijn afgesloten.
U kunt dat testen door Aldfaer af te sluiten en dan naar C:\Aldfaer yte gaan waar u twee *.ini bestanden ziet. Hernoemn die even en start daarna Aldfaer. De twee bestandjes worden automatisch weer aangemaakt. U moet dan wel de Instellingen nakijken.
Een geheel andere oorzaak kan zijn dat Aldfaer denkt dat de stamboom al open is en die kan niet in een tweede sessie geopend worden. Waarom die denkt dat de stamboom al open is kan zijn door een abrupte afsluiting waardoor de ini bestanden niet goed zijn afgesloten.
U kunt dat testen door Aldfaer af te sluiten en dan naar C:\Aldfaer yte gaan waar u twee *.ini bestanden ziet. Hernoemn die even en start daarna Aldfaer. De twee bestandjes worden automatisch weer aangemaakt. U moet dan wel de Instellingen nakijken.
- D.P. Roelofsen
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
18 jan 2019 19:53
Ik heb de truc met de 2 ini bestanden uitgevoerd. Het lijkt dat mijn probleem hiermee is opgelost.
Ook verschijnt er bij het openen nu maar 1 i.p.v. 2 (bijna identieke) paden. Dus dat ziet er ook gezond uit.
Enorm bedankt!
Dik Roelofsen
Ook verschijnt er bij het openen nu maar 1 i.p.v. 2 (bijna identieke) paden. Dus dat ziet er ook gezond uit.
Enorm bedankt!
Dik Roelofsen
- Han Kortekaas
-
19 jan 2019 18:14
Prima, maar u moet toch de mogelijke situatie met OneDrive synchronisatie nagaan. Pas in de versie 7.1 zou dat mogen.
- D.P. Roelofsen
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
19 jan 2019 18:15
Helaas kwam het probleem weer terug. Oorzaak onbekend. Kan Han Kortekaas of andere expert eens met mij meekijken in mijn databestand om te kijken wat ik (blijkbaar) fout doe?
- D.P. Roelofsen
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
19 jan 2019 18:18
Is One Drive hetzelfde (of identiek met) als Google Drive?
- Han Kortekaas
-
19 jan 2019 18:18 - 19 jan 2019 18:20
Yep, alle cloud services. Dus probeer dezelfde truc en kijk vooral de stamboom na of alles op zicht klopt
Laatst bewerkt 19 jan 2019 18:20 door Han Kortekaas.
- D.P. Roelofsen
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
19 jan 2019 18:30
Ik meen dat ik alle bestanden van mijn laptop laat backuppen op Google Drive. Ik begrijp dat ik dat voor Aldfaer bestanden niet moet doen? Dus "synchronisatie" uitschakelen voor Aldfaer bestanden? Hoe doet een betrekkelijke leek als ik dat op een verantwoorde manier?
- Han Kortekaas
-
19 jan 2019 18:41 - 19 jan 2019 18:43
Ik ken Google Drive niet, maar ik vermoed dat als je op de lokale map Google Drive klikt dat er dan een opsomming te zien is wat er allemaal aan mappen gesynchroniseerd wordt. Bij iedere map kan een vinkje staan. Als dat zo is klik dan bij de (sub)map Aldfaer het vinkje uit.
Laatst bewerkt 19 jan 2019 18:43 door Han Kortekaas.
- D.P. Roelofsen
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
20 jan 2019 14:50
Gedaan!
Bestanden op Google Drive zijn vannacht , voor het grootste gedeelte verwijderd, hoewel er nog steeds activiteit is en .alf bestanden worden gesynchroniseerd (?), bijv. Evert_Roelofsen_201901171341_fu.alf
Mysterieus voor mij.
Daarnaast nog een praktisch probleem. Het pad naar de foto's in map Materiaal is gisteren op het hoofdvenster opeens veranderd en is er een stap \Blankert\ tussen gevoegd (dus bijv. "C:\Programma Aldfaer\Materiaal\Blankert\Evert Roelofsen\Huwelijk Evert Roelofsen met Geertruida Buddingh.jpg" i.pv. "C:\Programma Aldfaer\Materiaal\Evert Roelofsen\Huwelijk Evert Roelofsen met Geertruida Buddingh.jpg". Gevolg is dat de foto's niet worden gevonden. Hoe kan ik dat slim weer terugzetten?
Bestanden op Google Drive zijn vannacht , voor het grootste gedeelte verwijderd, hoewel er nog steeds activiteit is en .alf bestanden worden gesynchroniseerd (?), bijv. Evert_Roelofsen_201901171341_fu.alf
Mysterieus voor mij.
Daarnaast nog een praktisch probleem. Het pad naar de foto's in map Materiaal is gisteren op het hoofdvenster opeens veranderd en is er een stap \Blankert\ tussen gevoegd (dus bijv. "C:\Programma Aldfaer\Materiaal\Blankert\Evert Roelofsen\Huwelijk Evert Roelofsen met Geertruida Buddingh.jpg" i.pv. "C:\Programma Aldfaer\Materiaal\Evert Roelofsen\Huwelijk Evert Roelofsen met Geertruida Buddingh.jpg". Gevolg is dat de foto's niet worden gevonden. Hoe kan ik dat slim weer terugzetten?