Wettigen van een kind

Lees meer

Wettigen van een kind

09 okt 2021 00:39
Als een vrouw een kind krijgt en ze is niet getrouwd of het is langer geleden dan 300 dagen dat de vader van het kind is overleden dan is het kind onwettig.
Bij het trouwen van de moeder van het kind kan de bruidegom het kind accepteren en wettigen.

Nu zit ik eens te kijken maar waar zou je de datum van acceptatie en wettiging neer moeten zetten?
Valt dit onder geboorte of onder huwelijk.

Lees meer

Re: Wettigen van een kind

09 okt 2021 05:15
Ikzelf plaats in het notitieveld bij geboorte van het onwettig kind zoiets:

"Onwettig kind later gewettigd bij het huwelijk van XX en YY op datum van dd/mm/yy"

Lees meer

09 okt 2021 08:57 - 09 okt 2021 09:12
Mijn werkwijze:

1) Notitie bij huwelijk: Kind XX, geb ddmmjjjj gewettigd (datum huwelijk bepaalt moment)

2) Bij een ongehuwde vader notitie persoon: Kind XX, geb ddmmjjjj gewettigd op ddmmjjjj

3) Bij een gehuwde vader: Kind XX, geb ddmmjjjj uit een andere relatie gewettigd op ddmmjjjj
Deze ben ik nog niet tegen gekomen maar is mogelijk. Een vrouw heeft een buitenechtelijk kind. Jaren later wordt de biologische vader geïnformeerd en om diverse redenen wil deze vader het kind erkennen, b.v. erfenis

Afsluiten met soortgelijke vermelding bij het kind
Laatst bewerkt 09 okt 2021 09:12 door Ruud de Ruiter. Reden: buitenechtelijk

Lees meer

09 okt 2021 10:44 - 09 okt 2021 10:45
Zoals de andere voorbeelden, ook een notitie bij;
- het kind: een beknopte tekst ..."erkend door ...bij het huwelijk van zijn moeder op datum...." , desnoods aangevuld met de naamswijziging indien het van toepassing is.
- het huwelijk: meestal werd een aantekening geplaatst in de marge van de huwelijksacte, dan de details van de aantekening en zo niet, de gegevens van de erkenningsakte in het notitieveld. In het laatste geval maak ik een overig feit aan bij de persoon die de erkenning heeft aangevraagd, met de details van de de akte van BS of van de notaris.
Laatst bewerkt 09 okt 2021 10:45 door JayCee.

Lees meer

10 okt 2021 18:27
Bedankt voor alle reacties en ik zie dat iedereen het op een andere manier oplost door het als notitie aan te geven..
Zou het niet handiger zijn om 3 extra velden op het tabblad geboorte te zetten met: de datum, de plaats, door wie dit kind gewettigd is?

Deze datum lijkt mij namelijk een belangrijke datum (net zoiets als geboorte datum, huwelijks datum of overlijdens datum), of zie ik dit verkeerd?

Lees meer

11 okt 2021 10:03
Heeft u gecontroleerd of een dergelijke registratie compatibel is met Gedcom ?

Lees meer

11 okt 2021 16:53 - 11 okt 2021 17:03
Een aanvulling:
Dus voor deze situatie specifieke velden toevoegen. Dan ken ik er nog een paar zoals
1. Iemand wordt volgens de aktes geboren met de familienaam "Bottini". 8 Jaar later wordt via een rechterlijke uitspraak de naam veranderd in "Fantoli".
Blijkbaar een grove fout in de aktes want hier is geen sprake van spelfoutje en dergelijke
2. Geboren met de naam Lut, voornaam Jan. Jaren later wordt de naam gewijzigd in Lucet welke aan de voorwaarde voldoet dat de nieuwe naam "verband heeft" met de oude naam.

Laatst bewerkt 11 okt 2021 17:03 door Ruud de Ruiter.

Gemaakt door Kunena