- Bedankjes 1
datum wijziging na Gedcom
- Magdelyns L.H.
-
Auteur
Lees minder
Lees meer
datum wijziging na Gedcom
09 okt 2021 16:38
Een vraag waarover ik mijn hoofd al jaren lang breek is het volgende.
Ik heb datums, zoals geboorte-, huwelijk- etc etc data, ingevoerd met bv ca00-00-19**,
Als ik deze persoon via gedcom binnen haal of er een nieuw bestand van maak, worden alle data die beginnen met ca00-00 veranderd in ca 00-?-. Dus de 2e 00 serie wordt veranderd in ?.Dit is dan zo ook te zien in een rapportage etc. Vind ik niet netjes.
Is hier niets mee te doen of een aanpassing in te passen zoals bv de achternaamwijziging e.d. ? om een ? in een numeriek veld om te zetten in 00.
Als dit aan te passen wellicht via een selectie ?
Ik heb datums, zoals geboorte-, huwelijk- etc etc data, ingevoerd met bv ca00-00-19**,
Als ik deze persoon via gedcom binnen haal of er een nieuw bestand van maak, worden alle data die beginnen met ca00-00 veranderd in ca 00-?-. Dus de 2e 00 serie wordt veranderd in ?.Dit is dan zo ook te zien in een rapportage etc. Vind ik niet netjes.
Is hier niets mee te doen of een aanpassing in te passen zoals bv de achternaamwijziging e.d. ? om een ? in een numeriek veld om te zetten in 00.
Als dit aan te passen wellicht via een selectie ?
- Ruud de Ruiter
-
Re: datum wijziging na Gedcom
09 okt 2021 17:31 - 09 okt 2021 17:41
U voert geen geldige datumnotatie in want er staan nooit ** in een datum, Aldfaer herkent dit nu niet meer.
I.p.v van wat u doet, voer bv ca1880 in voor een geschat jaartal. Dag en maand zijn overbodig tenzij u een volledige datum geschat wil hebben. Dan voert u b.v. ca20.03.1880 in
Een andere reden is dat dag 00 en maand 00 gewoon niet bestaan
I.p.v van wat u doet, voer bv ca1880 in voor een geschat jaartal. Dag en maand zijn overbodig tenzij u een volledige datum geschat wil hebben. Dan voert u b.v. ca20.03.1880 in
Een andere reden is dat dag 00 en maand 00 gewoon niet bestaan
Laatst bewerkt 09 okt 2021 17:41 door Ruud de Ruiter. Reden: tikfoutje
- Magdelyns L.H.
-
Auteur
10 okt 2021 04:36
Bedankt voor het meedenken.
Het gegeven ** is facultatief in het voorbeeld.
Als ik invoer ca00-00-2021 krijgt ik keurig van Aldfear ±00-00-2021 te zien.
maar zodra ik importeer via gedcom wordt dit weer veranderd in ±00-?-2021.
En dát irriteert mij, want dat is niet correct.
Mijn inziens heeft dit niets met een datumveld te maken, want een datumveld kent alleen getallen in een datumopmaak en kent daar geen ±, ?, <, > of ca, mits dat niet separaat is aangegeven in de opmaak.
Het ligt m.i. in de vertaling van gedcom naar aldfear.
Het gegeven ** is facultatief in het voorbeeld.
Als ik invoer ca00-00-2021 krijgt ik keurig van Aldfear ±00-00-2021 te zien.
maar zodra ik importeer via gedcom wordt dit weer veranderd in ±00-?-2021.
En dát irriteert mij, want dat is niet correct.
Mijn inziens heeft dit niets met een datumveld te maken, want een datumveld kent alleen getallen in een datumopmaak en kent daar geen ±, ?, <, > of ca, mits dat niet separaat is aangegeven in de opmaak.
Het ligt m.i. in de vertaling van gedcom naar aldfear.
- JayCee
-
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 1052
- Magdelyns L.H.
-
Auteur
10 okt 2021 16:47
Bedankt voor de reactie.
Wat uit de antwoorden van deze reacties en uit 2020 blijkt dat dit gaat over soorten invoer in Aldfear. en werken met een ? in een datum veld.
Inderdaad lijkt het erop, maar ik praat over het feit dat de alfeardatabase door gedcom en vice versa op bepaalde velden onjuist wordt vertaald resp. omgezet.
En dáár heb ik het over.
Als ik in Aldfear mag invoeren ca00002020 en het wordt weggeschreven als ±00-00-2020 dan moet dat via Gedcome nét zo blijven, anders zit er een concersiebug in.
Wat uit de antwoorden van deze reacties en uit 2020 blijkt dat dit gaat over soorten invoer in Aldfear. en werken met een ? in een datum veld.
Inderdaad lijkt het erop, maar ik praat over het feit dat de alfeardatabase door gedcom en vice versa op bepaalde velden onjuist wordt vertaald resp. omgezet.
En dáár heb ik het over.
Als ik in Aldfear mag invoeren ca00002020 en het wordt weggeschreven als ±00-00-2020 dan moet dat via Gedcome nét zo blijven, anders zit er een concersiebug in.
- Anne van der Ploeg
-
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 57
10 okt 2021 16:57
Magdelyns L.H.
Ik ben het helemaal met je eens en zet het op onze lijst van aan te pakken punten.
Met vriendelijke groet,
Anne van der Ploeg
Aldfaer-team
Ik ben het helemaal met je eens en zet het op onze lijst van aan te pakken punten.
Met vriendelijke groet,
Anne van der Ploeg
Aldfaer-team
- Hans Stoter
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 51
14 okt 2021 10:04
Het exporteren vanuit Aldfaer naar gedcom verloopt onjuist.
Dat resultaat "_DATE ABT 0 UNKNOWN 2020" wordt wel correct geïmporteerd als "±00-?-2020".
Tijdelijke oplossing voor dit voorval kan zijn met een teksteditor zoals Kladblok of Notepad++ in de gedcom de regels "2 _DATE ABT 0 UNKNOWN 2020" te vervangen door "2 _DATE ABT 0 0 2020".
Dat resultaat "_DATE ABT 0 UNKNOWN 2020" wordt wel correct geïmporteerd als "±00-?-2020".
Tijdelijke oplossing voor dit voorval kan zijn met een teksteditor zoals Kladblok of Notepad++ in de gedcom de regels "2 _DATE ABT 0 UNKNOWN 2020" te vervangen door "2 _DATE ABT 0 0 2020".